[column] Kracht
- B2b
- 10 mei 2023 @ 09:36
- Link
-
Peter de Boer
Branding expert
Irresistible branding - Geen tag
- 10 mei 2023 @ 09:36
- Peter de Boer
Mijn vertrouwen in politici is niet gestegen de laatste tijd. De kans dat zij tot een oplossing komen voor bijvoorbeeld de klimaatproblematiek, de ongelijkheid tussen arm en rijk, oorlogen of dreigende oorlog, personeelstekorten en inflatie, energie vraagstukken, acht ik klein.
Wel zie ik dat ze een ander talent hebben: het vermogen om anderen de maat te nemen, zonder zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het oplossen van belangrijke thema’s. Het gebeurt niet eens stiekem. Voor het oog van het publiek tonen ze hun ware aard. De arrogantie om dat te kunnen én willen zegt veel over de cultuur waar ze deel van uitmaken. Het is de hoogste tijd voor marketeers in de politiek.
Leer van een marketeer
Marketeers weten namelijk als geen ander dat reputatieschade het ergste is wat je merk kan overkomen. Gebeurt het toch? Dan is stilzitten als je geschoren wordt het devies. Niet van je afbijten, geen weerwoord geven, en al helemaal niet je pijlen proberen te richten op een ander. Nee, je moet verantwoordelijkheid nemen en analyseren wat je kunt leren van een geknakte reputatie. Om daarna op te krabbelen en, met behulp van de nieuwe inzichten die je hebt opgedaan, laten zien wat je hebt geleerd van de schade die je hebt opgelopen.
Een goede markteer ziet altijd kansen, ook na een crisis.
Om dat inzicht te bespoedigen is reflectie en stilte noodzakelijk. Rust en tijd om na te denken.
Twee tips die mij hebben geholpen in stressvolle situaties
Als marketing-expert die niet bepaald bekend staat om zijn stille inborst heb ik een manier gevonden om mezelf tot stilte en rust te manen in stressvolle situaties. Er zijn twee dingen die mij hierbij helpen: yoga en het heelal. De heilzame werking van yoga is voor veel mensen inmiddels bekend terrein, de tweede tip verdient iets meer uitleg. In situaties waarin ik word overspoeld door een zekere vorm van paniek denk ik aan de aardbol die met duizelingwekkende snelheden om zijn eigen as en de zon draait. En of dat nog niet genoeg is, het hele zaakje schiet met een niet in een getal uit te drukken snelheid het heelal in.
We maken dus dagelijks een ritje in de meest waanzinnige kermisattractie, een turbopoliep is een lachertje vergeleken hiermee, die we ooit hebben gezien.
En toch blijven we er kalm onder, we merken niets, helemaal niets.
Zwaartekracht
Het is de zwaartekracht die ons op zijn plek houdt. Maar er zijn nog veel meer krachten waar we gebruik van kunnen maken in het oog van de storm. Wilskracht bijvoorbeeld. Want elke marketeer weet: de aanhouder wint,… altijd. Ook van politici die van Mars lijken te komen.
Peter de Boer is freelance allround branding specialist/creative director, medeoprichter van biermerk WIllsArk en adviseur bij contentmarketing- en PR-bureau Mediatic. Na een studie kunstgeschiedenis koos hij voor een carrière in marketing en vormgeving en schopte hij het tot boardmember bij Saatchi & Saatchi. Hij was co-founder van Onna-Onna, visiting faculty bij THNK. Hij is zowel gefascineerd door merken die trouwe fans weten te creëren als het ongekende realisme van de Vlaamse primitieven. Peter schreef deze column op persoonlijke titel.
Foto credit: Charlotte Coneybeer
-
Peter de Boer
- Werkt bij: Irresistible branding
- Functie: Branding expert
- Website:https://nl.linkedin.com/in/drpeterdeboer
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Picnic verkozen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
- De marketingtransfers van week 22, 2025
- BBC Studios kiest voor samenwerking met Audiohuis
- Conversation Studio en House of Treats lanceren Premium Lens
- MassiveMusic bundelt krachten tot wereldwijde muziekpartner
- Klantverlies dreigt voor zwijgende merken
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 23,... 13-06-2025
- Een einde aan 'do-not-reply’-marketing11-06-2025
- MassiveMusic bundelt krachten tot... 11-06-2025
- Klantverlies dreigt voor zwijgende... 10-06-2025
- De marketingtransfers van week 22,... 06-06-2025
- Picnic verkozen tot... 06-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation