Biografie Sante Torresan is strateeg bij Mindshare. Hij heeft 20 jaar ervaring in marketing en communicatie aan zowel opdrachtgever- als bureauzijde. Hij heeft gewerkt bij L’Oréal, Kimberly-Clark, Coca-Cola, FrieslandCampina en TBWA/ARA. Na de Hoge Hotelschool in Den Haag heeft hij bedrijfskunde gestudeerd aan Nijenrode en post-graduate courses gevolgd aan Rijksuniversiteit Groningen en Vlerick Business School.
Sante Torresan

![[column] De Metaverse maakt meer kapot dan je lief is](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De Metaverse maakt meer kapot dan je lief is
Houdt het dan nooit op? Dat kritiekloze verheerlijken van alles wat ‘shiny and new’ is. De ene technologische belofte is nog niet ontmaskerd als een hol begrip en de nieuwe rammelt al weer aan de poort van ons vakgebied.
![[column] Vertrouwen en social media](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Vertrouwen en social media
Columnist Sante Torresan wil dat social media merken terugkeren naar hun basis en een betrouwbare en veilige plek zijn waar hij zijn relaties kan onderhouden.
![[column] Wat komt er na de tv-reclame?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat komt er na de tv-reclame?
Er was een tijd dat het mogelijk was om primair via tv-reclame een merk te bouwen. De kracht van dit medium was niet te evenaren en als je het je als marketeer kon veroorloven, dan was de keuze snel gemaakt. Maar wat nu?
![[column] De tirannie van de kerstcommercials](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De tirannie van de kerstcommercials
De ‘d’ zit in de maand, dus is het blijkbaar weer tijd om het Nederlandse publiek te bombarderen met reclames die het warme gevoel van de feestdagen periode moet aanwakkeren. Het is een fenomeen dat sinds een aantal jaar steeds grotere vormen aanneemt en men heeft hierbij goed naar andere landen gekeken.
![[column] Sportsponsoring is niet voor amateurs](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sportsponsoring is niet voor amateurs
Het vrouwenvoetbal zit wereldwijd in de lift en het WK in Frankrijk krijgt de aandacht die het verdient. Zowel wat betreft aandacht van de media als van het bedrijfsleven middels sponsoring en activatie. Het op een juiste manier activeren van een dergelijk evenement is echter geen sinecure en merken kunnen aan het eind van het toernooi met lege handen staan.
![[column] Het is tijd voor aandacht](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het is tijd voor aandacht
Reikhalzend keek de gehele Nederlandse communicatie-industrie weer uit naar Media:Tijd, het inmiddels derde onderzoek rondom de mediatijdsbesteding van het Nederlandse publiek. De resultaten van dit onderzoek zouden toch wel zeker duidelijk maken dat televisie dood is, jongeren niet weten wat een krant is en ouderen het verschil niet kennen tussen Facebook en WhatsApp.

Celebrity-endorsement, vloek of zegen?
In een onlangs gepubliceerd onderzoek van de universiteit van New York wordt duidelijk gemaakt dat beroemdheden bijna alleen reclame maken voor ongezonde voeding en dranken. Het gaat dat met name om fastfood en frisdrank met veel suiker. Slechts zelden worden deze rolmodellen ingezet ter promotie van gezonde voeding.

Twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen
Opmerkelijk en verontrustend nieuws deze week over het vervagen van de grenzen tussen redactie en commercie. Allereerst werd bekend dat het gerenommeerde persbureau Reuters een ‘branded content’ samenwerking aangaat met Red Bull. Het persbureau zal fungeren als distributiekanaal voor de content die Red Bull zelf genereert tijdens haar actiesport evenementen. Daarnaast stond in het NRC Handelsblad een uitgebreid artikel over de opkomst van branded content in de redactionele kolommen van de kranten.

Op naar zeven vette jaren voor A-merken!
De meest recente cijfers van IRI laten zien dat de top-100 A-merken in de supermarkten in 2015 harder groeiden dan de huismerken. Voor het eerst in zeven jaar wordt er nog bij vermeld. Hoera, de crisis voor de A-merken is voorbij! Toch? Nou, volgens mij niet. Eén zwaluw maakt nog geen zomer en dat weten ze bij IRI natuurlijk zelf ook wel. Begrijp me niet verkeerd, als groot fan van A-merken hoop ik van harte dat ze gelijk hebben. Als ik echter hun onderbouwing lees, dan kan ik niet anders dan een voorbehoud overhouden.

Barbie met rondingen! Daarna een buikje voor Ken?
Speelgoedfabrikant Mattel heeft aangekondigd dat ze onder het merk Barbie een nieuwe reeks poppen gaan introduceren die een meer getrouw beeld moeten geven van hoe een vrouwenlichaam er in het echt uitziet. Zo zullen er naast het bestaande, 57 jaar oude, model een ‘tall, ‘petite’ en ‘curvy’ pop komen. Mattel geeft twee redenen voor deze toch wel opmerkelijke introductie. Ten eerste de steeds meer toenemende kritiek op het onmogelijk perfecte lichaamsbeeld, dat door de originele pop wordt gecommuniceerd. Daarnaast zien ze in deze lancering de redding voor het merk dat qua omzet in een soort vrije val is geraakt sinds 2012 waardoor Mattel voorbij is gestreefd als grootste speelgoedfabrikant ter wereld door Lego.

Geven energiebedrijven eigenlijk wel energie?
Geven energiebedrijven de consument eigenlijk wel energie? Nee, dit wordt geen zweverig stuk over waar je in het nieuwe jaar allemaal energie van kunt krijgen of wat je energie kost. Dit gaat over het recente nieuws dat het aantal consumenten en bedrijven dat jaarlijks wisselt van energieleverancier blijft stijgen.

Loeigoeie samenwerking?
Zuivelmerk Campina is een nauwe samenwerking gestart met Yoghurt Barn, een kleine keten yoghurtwinkels met grote groeiplannen. Het merk van FrieslandCampina wordt als de nieuwe, exclusieve yoghurtleverancier zichtbaar op de luifels, terrasschermen en andere plekken in de winkels. De bestaande reclameslogan ‘Loei lekker!’ verandert in ‘Loei lekker by Campina!’.

Elsevier, sinds 1891...
De donkere dagen voor Kerst krijgen 125 jaar later voor weekblad Elsevier wel een bijzonder letterlijke betekenis. Eigenaar RELX Group (voorheen Reed Elsevier) heeft bekend gemaakt dat de opinietitel anders gaat heten. Het moederbedrijf richt zich steeds meer op data en onderzoekt de mogelijkheid om de titel voortaan samen met een andere uitgever te gaan doen. De naam Elsevier moet vervolgens exclusief gereserveerd worden voor zijn wetenschappelijke uitgeefactiviteiten.

Wat doen al die autoreclames fout?
Het valt me de laatste tijd op dat er zeer veel autoreclames te zien zijn, waarvan ik na het zien al weer ben vergeten voor welk merk de reclame was. Dit komt niet in de laatste plaats doordat er toch wel sprake is van een soort creatieve eenheidsworst. Qua vorm, maar vooral ook qua pay-off.
- AlgemeenNieuws #rekenafmetfraude maakt klanten ABN...Nieuws Discussie over beschadigde Russische...Nieuws [onderzoek] Waarschuwing bij...Nieuws DOSSIER AI Nicole Verburg van...Weblog [column] Marketing Affairs 4:...Nieuws [branded content] Chrysal werkt aan...
- B2BNieuws Cybersecuritybedrijf Darktrace...Nieuws Strategische denkers 11: Goede...Nieuws Markteffect: 'Humor in marketing:...Nieuws Winnaars Student Company van het...Weblog [column] Noorwegen: land van de...Weblog [column] Woke up brands!
- BureausNieuws Make-upmerk Essence gebruikt Roblox...Nieuws Alfen kiest Roots Network als Paid...Nieuws Influencer bureau Content Icons aan...Nieuws Adwise Academy en TAP leiden...Nieuws KPMG kiest Team Lewis als corporate...Nieuws Being There organiseert Insight...
- ContentmarketingNieuws Snickers zet YouTube-serie in om...Nieuws Penelope Cruz in reclamecampagne...Weblog [Marketing the Rainbow #35b]...Nieuws DOSSIER CONTENTMARKETING Unravel:...Nieuws DOSSIER CONTENTMARKETING 7 vragen...Nieuws Podcast Show 2023:...
- DesignWeblog [column] Onbeminde innovatieWeblog Column Branding by design: wie toont...Nieuws Renault lanceert virtuele 3D-winkelNieuws Renault Twingo: hoe design mede het...Nieuws Kröller-Müller Museum: back to the...Nieuws RTL introduceert nieuwe visuele...
- Food en RetailNieuws Consumentenbond: Prijsverschil met...Nieuws C&A opent vernieuwde winkel als...Nieuws Fast Fruit ambieert leiderschap...Nieuws Lidl verlaagt structureel de prijzen...Weblog [column] OnmisbaarNieuws Look-a-like als autokoper
- MediaNieuws Programmas publieke omroep krijgen...Weblog Top 5-TikTok-trends:...Nieuws Envison Racing en Cartoon Network...Nieuws Online bezoeken Video On Demand...Nieuws Global lanceert propositie voor B...Nieuws Lucas Goes nieuwe zakelijk directeur...
- Online MarketingNieuws Pega lanceert GenAI met 20 nieuwe...Nieuws [onderzoek] Vijf jaar AVG: balans...Nieuws Apple TV gebruikt muziek met...Nieuws 2,2 miljoen Nederlanders slachtoffer...Nieuws Nederlandse bestedingen digital...Nieuws '70% Nederlanders gekwetst door...
- SponsoringNieuws TP Vision hoofdsponsor FC Barcelona Nieuws Herbalife verlengt samenwerking met...Nieuws Holla legal tax Official Supplier...Nieuws Ziggo Sport komend seizoen op rug...Nieuws Afdracht Nederlandse Loterij groeit...Nieuws Daikin wordt official partner van...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Greenpeace noemt Rabobank trotse sponsor van natuurverwoesting
- Jorn -de Grote Beer- is gevallen
- Amsterdam Centraal kiest Tosti Creative voor nieuwe...
- Nieuwe wervingscampagne Leger des Heils laat rauwe...
- T-Mobile lanceert TikTok campagne om gebarentaal te leren
- Contentmarketingbureau iMediate neemt ZB over
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Make-upmerk Essence gebruikt Roblox... 31-05-2023
- Alfen kiest Roots Network als Paid... 31-05-2023
- Influencer bureau Content Icons aan... 31-05-2023
- Adwise Academy en TAP leiden... 31-05-2023
- KPMG kiest Team Lewis als corporate... 31-05-2023
- Being There organiseert Insight... 31-05-2023
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- Toon alle events »