SIRE waarschuwt jongeren voor XTC

SIRE waarschuwt jongeren voor XTC
  • Bureaus
  • 28 aug 2015 @ 18:00
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • Commercials

Stichting Ideële Reclame (SIRE) is een XTC-campagne gestart. Met de actiewebsite XTCfacts.nl wil de stichting jongeren informeren over de risico's van deze partydrug. De site wordt ondersteund door een radio- en tv-commercial. In de online campagne worden feiten en fabels over XTC vergeleken, want er blijken aardig wat misverstanden te bestaan onder met name jongeren. Social media en PR spelen een belangrijke rol in de campagne.

Het gebruik van XTC is de afgelopen jaren toegenomen. Er lijkt sprake te zijn van normalisering van gebruik. Zo blijkt uit de ‘Kerncijfers drugsgebruik 2014’ van het Trimbos-instituut dat 12,5% van de jongvolwassenen tussen de 15 en 34 jaar wel eens XTC heeft gebruikt. Daarnaast is de gemiddelde hoeveelheid MDMA (de werkzame stof in XTC) de afgelopen zes jaar bijna verdubbeld. Reden voor SIRE om een informatiecampagne te starten over de gevaren van deze partydrug.

Uit een onderzoek, uitgevoerd door Motivaction onder 300 Nederlandse jongeren in opdracht van SIRE, blijkt echter dat een meerderheid van de jongeren, de voornaamste gebruikers, onbekend is met deze toename en de werking én effecten van XTC. SIRE start daarom een campagne, gericht op jongeren en hun ouders. Om Nederland bekend te maken met de feiten over XTC die we niet altijd kennen. In de nieuwe campagne ‘XTCFACTS.nl’ zet SIRE de belangrijkste feiten op een rij.

Sabine van Aken, projectleider bij SIRE: 'Twee ontwikkelingen liggen ten grondslag aan deze campagne. In de afgelopen jaren zien we het gebruik van XTC toenemen. 5,6% van de jongeren tussen de 15 en 34 jaar heeft het afgelopen jaar XTC gebruikt. Dat is bijna twee keer zo veel als zes jaar geleden. Daarnaast is de gemiddelde hoeveelheid MDMA, de werkzame stof in XTC, sterk toegenomen. Een veilige dosis bestaat niet en méér is niet beter. Risico’s van gebruik nemen bij hogere doseringen MDMA toe. Dat weten veel jongeren niet. Dat weten veel ouders niet. Beide groepen zijn geholpen met de feiten rondom XTC.'

Eén van de opvallendste ontwikkelingen is de bijna verdubbeling van de hoeveelheid MDMA in een XTC-pil, van gemiddeld 80 mg in 2007 tot 135 mg in 2013. Nog nooit was de gemiddelde dosering zo hoog. Bovendien zijn er soms flinke uitschieters van pillen met meer dan 250 mg MDMA. Uit de steekproef van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van SIRE in juni van dit jaar onder 300 jongeren tussen de 16-24 jaar, blijkt bovendien dat:

  • 63% van de jongeren niet weet dat de dosis MDMA in XTC is toegenomen
  • 70% van de jongeren niet weet wat een te hoge dosis met je doet
  • 66% van de jongeren niet weet dat oververhitting het belangrijkste risico is
  • 60% van de jongeren niet weet dat je maximaal twee glazen water per uur mag nuttigen indien je gebruikt 

De campagne SIRE lanceert Xtcfacts.nl met de belangrijkste feiten over XTC. Xtcfacts.nl wordt ondersteund door een 30” tv-commercial en een 20” radiocommercial. In de online campagne worden de feiten tegenover de fabels over XTC gezet, want er blijken aardig wat misverstanden te bestaan over XTC. Social media en PR spelen een belangrijke rol in de campagne.  
     
Lucy van der Helm, directeur van SIRE: 'Met deze campagne zetten wij positieve en minder positieve feiten naast elkaar. Ons doel is om maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar te maken bij het Nederlandse publiek, in dit geval jongeren én ouders. Iedereen kan op basis van de beschikbare informatie op xtcfacts.nl en gerelateerde bronnen een eigen afweging maken.'

Net als bij voorgaande campagnes hebben veel partijen zich belangeloos ingezet. De campagne is ontwikkeld door jonge professionals voor jongeren. Zo zijn Marly van Helfteren (22) en Kirsten Ryvers (21) van de Willem de Kooning Academie uit Rotterdam de bedenkers van de tv- en radiocommercial en Colin Huijser (29) van In Case of Fire de regisseur. xtcfacts.nl en de online campagne zijn ontwikkeld door Ganda, Chaim Kwakman (24) en Mitchell Bakker (26). Marcel Hartog, medebedenker van meerdere SIRE campagnes, tekende voor de creatieve begeleiding van de campagne.  

www.xtcfacts.nl

Credits

Willem de Kooning Academie: Marly van Helfteren & Kirsten Ryvers | Creative coaching: Marcel Hartog, Frank Langerak (WdKA) | Productie: In Case of Fire | Director: Colin Huijser | Producer: Dirk Achten | Executive Producer: Paul Brand | VO: Soundcircus: Henry van Loon | xtcfacts.nl: Ganda: Chaim Kwakman, Mitchell Bakker | Media: OMD | PR – social media: Hill+Knowlton Strategies: Marlieke Berkman, Jeroen van Seeters, Maaike Veeling | Pers: ANPinOpdracht: Manouk van der Vorm en Marloes Ribbius | Onderzoek: Motivaction: Pieter Paul Verheggen, Jeroen Bruin | SIRE: Sabine van Aken, Diederick Hillenius, Antoinette Hoes, Lucy van der Helm, Vanessa Alkemade, Yvonne Markman, Imre van Son  

Stichting Ideële Reclame is een onafhankelijke stichting die maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht brengt en bespreekbaar maakt bij het Nederlandse publiek en besluitvormers. Door mensen wakker te schudden en aan het denken te zetten, wil SIRE bijdragen aan een vitale en betrokken samenleving. SIRE zet hiertoe, met de belangeloze hulp van de communicatiebranche, multimediale campagnes in.  Al 47 jaar lang.

www.sire.nl

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken