Voetbalvrouwen spelen met nieuwe leeuwin op de borst
- Bureaus
- 18 jul 2017 @ 10:33
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - VoetbalMerkenBrandingCreatie
- 18 jul 2017 @ 10:33
- Jeroen Mirck
De Nederlandse voetbalvrouwen trekken miljoenen kijkers op het EK Voetbal. Bij zo'n groot toernooi hoort natuurlijk ook een modern tenue. Nike en W+K Amsterdam namen het klassieke logo van de brullende leeuw na 46 jaar eindelijk eens onder handen en maakten er een stijlvolle leeuwin van. Een bijzondere design- en marketingcase.
De nieuwe 'crest' verbeeldt volgens Wieden+Kennedy niet alleen de waarden en trots van het team, maar creëert ook een symbool waar alle vrouwelijke spelers in Nederland zich door voelen verbonden.
De leeuwin is ontworpen in nauwe samenwerking tussen KNVB, Nike en W+K. De vrouwelijke aanpassing moet eer betonen aan het team en een nieuwe generatie van speelsters inspireren 'to wear what you are'.
Lancering in Nike Store
Het nieuwe shirt werd op 5 juli onthuld in de Nike Store aan de Kalverstraat, in aanwezigheid van het Nederlands vrouwenelftal. Na de onthulling bezocht het team een speciaal evenement op de Dam, een meet & greet met ruim 200 jong fans die op de foto konden met de voetbalsters voor een billboard met de nieuwe campagne-boodschap.
Hannah Smit, art director van W+K Amsterdam: 'This is an idea that is so much bigger than just a campaign or logo update. It’s an idea that will endure and a strong statement that will help to continue to accelerate the growing momentum around women’s football. It’s a message that gives female players something of their own to rally behind and to help drive sports participation amongst women in The Netherlands and beyond.'
'They Call Uw Leeuwinnen'
De speelsters droegen het nieuwe shirt tijdens de openingswedstrijd van het EK in Nederland, waar ons gastland een mooie overwinning boekte op Noorwegen. Een social media-campagne ondersteunde de activatie, evenals de online film ‘They Call Us Leeuwinnen’ (zie onderaan dit bericht) die de rationale achter het nieuwe beeldmerk uitlegt.
Het nieuwe shirt is in een gelimiteerde oplage te koop in de Nike Store aan de Kalverstraat. Volgend jaar komt het shirt in een grotere oplage op de markt.
Credits
Klant: Nike
Bureau: Wieden+Kennedy Amsterdam
Executive Creative Director: Eric Quennoy, Mark Bernath
Creative Director: Craig Williams, Evgeny Primachenko, Al Merry
Art Director: Hannah Smit
Copywriter: Christopher Cryer
Head of Broadcast Production: Joe Togneri
Broadcast Producer: Javier Perroud
Planning Director: Stephane Missier
Junior Planner: Anna Leonte
Communications Planner: Jocelyn Reist
Group Account Director: Kathryn Addo
Account Director: Amber Martin
Account Manager: Molly Rugg
Studio Director: Lizzie Murray
Studio Designer: Steele Bonus, Malia Killings
Project Manager: Loes Poot
Business Affairs: Michael Graves, Belen Jerez (Freelance)
Productiebedrijf: New Amsterdam
Director: John Filipe
Director of Photography: Noel Schoolderman
Producer: Laura Hannewijk
Executive Producer: Jelani Isaacs
Editing: WK
Editor: Hiro Ikematsu
Audio postproductie: Grand Central
Sound Designer/Mixer: Raja Sehgal
Muziek: Michael Kneebone
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- Lionesses
- Wieden+Kennedy
- Oranje
- voetbal
- leeuw
- Nike
- voetbalvrouwen
- leeuwin
- logo
- Leeuwinnen
- dames
- crest
- vrouwen
- EK 2017
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Digital humans, data en durf, zo... 08-07-2025
- L’Or mixt zomer, stijl en smaak in... 08-07-2025
- Overname Pinch vergroot Nederlandse... 08-07-2025
- Omnicom lanceert sportlabel Dark... 08-07-2025
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers