Eddy Salfischberger (Alfred): ‘Dit is een tijd van kansen’

Eddy Salfischberger (Alfred): ‘Dit is een tijd van kansen’
  • Bureaus
  • 21 apr 2020 @ 08:47
  • 26361 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • RetailReclameKlantenStrategie

Bij reclamebureau Alfred is het glas halfvol, ook in tijden van corona. Samen met managing director Eddy Salfischberger bespreken we de laatste Hema-campagne, thuiswerken en waarom eigenheid juist nu belangrijk is.

Een paar weken voordat premier Rutte de eerste corona-maatregelen aankondigde, was Alfred hier al op voorbereid. Eddy Salfischberger: 'Mijn vrouw is Spaanse, dus ik volgde het nieuws vanuit Spanje al met belangstelling. Daarnaast hebben we een collega uit Noord-Brabant die al langer thuiswerkte. We namen corona sinds begin maart dus flink serieus.' Sindsdien werkt het volledige team van Alfred vanaf huis. 'We legden direct de focus op veiligheid. Collega's mogen hun werk/privé-verhouding zelf invullen, we wilden niets van ze eisen op dat vlak. Deze tijd vraagt om flexibiliteit en nieuwe initiatieven, waarin de output belangrijk blijft. Dan moeten wij als bureau onze werknemers daarin ook faciliteren.'

Klussen

Bureaus gaan een zware tijd tegemoet en zouden zelfs op omvallen staan, zo klinkt het in de wandelgangen, maar bij Alfred is daar weinig van te merken. Salfischberger: 'Nu moet ik zeggen dat wij ook geluk hebben met ons klantenportfolio: supermarkten, bouwmarkten, food - er wordt meer dan ooit gegeten en geklust. Dat zijn bedrijven die gewoon doordraaien.' Maar natuurlijk heeft Alfred ook opdrachtgevers die hun uitingen even on hold hebben gezet. Salfischberger: 'Nee, ik ga geen namen noemen, maar denk aan klanten in de interieur-hoek. Een meubelmerk bijvoorbeeld. Dat weet ook: mensen kopen nu geen bank. Daar ligt de prioriteit nu niet op marketing.'

Een merk waarmee Alfred in een halve week tijd een goed ontvangen coronacampagne op touw heeft gezet, is Hema. 'Vorige week woensdagavond belde Hema met het idee om een nieuwe campagne te voeren. De volgende ochtend meteen go op budget en debrief, vrijdag eerste conceptpresentatie, zaterdag doorwerken op feedback en zondag een presentatie aan de CEO en CMO - en goedkeurig.' Salfischberger wil maar zeggen: deze tijden bieden ook kansen. Voor snel schakelen, efficiënt samenwerken en versteviging van de relatie tussen klant en bureau bijvoorbeeld.

Plan B

De kritiek op onoriginele coronacommercials snapt Salfischberger wel. 'Wij hadden eind maart ook klanten die belden voor een -laat ik zeggen- emo-film. Maar daar worden we juist naargeestig van. Door te doen wat de rest doet, val je juist níet op. Mijn advies is dan: bewaar als merk je eigenheid, ook in deze tijden. Wat kan er nog binnen de beperkingen? Genoeg. Sta niet stil, maar ga juist verder.' Ook de Staatsloterij doet het met zijn Koningsdag-commercial (door TBWA\Neboko) goed in dit kader. 'Duidelijk voorbeeld van het snel ontwikkelen van een plan B, in positieve zin. Ondanks deze nieuwe tijd toch de nationale trots kunnen bewaren. Spot on.'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken