Ace neemt Herc over: ‘Onze generatie bepaalt het beleid’

Ace neemt Herc over: ‘Onze generatie bepaalt het beleid’
  • Bureaus
  • 28 jan 2021 @ 06:01
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Geen tag

Creatief bureau Herc treedt toe tot bureaugroep Ace, dat nu 180 medewerkers telt. Samen met Herc-oprichters Rogier de Bruin en Emilio de Haan en Ace-voorman Rogier IJzermans bespreken we de overname. ‘Herc vertegenwoordigt het nieuwe reclamegeluid.’

Ace neemt alle aandelen van Herc over, wat wil zeggen dat De Haan en De Bruin zich terug inkopen binnen de groep. Een model dat is ontwikkeld vanuit de visie om creatief ondernemerschap te voeden, in plaats van af te kopen, aldus Rogier IJzermans, oprichter van Ace. De groep bestaat nu uit de bureaus Born05, Blauw Gras, Glasnost, Airborne, Fitzgerald, Newborn en als benoemd Herc. Ace opereert vanuit kantoren in Amsterdam en Utrecht. In 2021 ligt de focus op het 'goed integreren en laten samenwerken' van de bestaande bureaus.

Ik zag Herc altijd als een bureau dat zijn eigen koers bepaalt, weinig concessies doet en daar ook succesvol in is. Blijft met het aansluiten bij Ace dit DNA wel overeind?

Rogier de Bruin: 'Als je als bureau kleiner bent, moet je juist vaak samenwerken en verbinden om tot iets groots te komen. Die eigen koers voeren we altijd al met anderen en het succes daarvan is nu een reden om op te schalen. Dat kun je dan stapje voor stapje doen, maar we doen dat nu sneller en met een groter gebaar. In Ace hebben we een partner gevonden die ons de ruimte geeft om door te bouwen en de groep is zowel inhoudelijk als cultureel complementair aan ons bureau.'

Wat levert de overname Herc concreet op?

Emilio de Haan: 'Als kleiner zelfstandig bureau loop je steeds net één stap achter je groei aan. Door de samenwerking met Ace kunnen we een stevigere basis bouwen, waardoor er ook meer ruimte vrijkomt om te innoveren en jonge mensen op te leiden. Met deze stap kunnen we dus zowel vernieuwing als continuïteit waarborgen. En we merken dat klanten het fijn vinden dat we nu meer capaciteit hebben. Waar we eerst alleen maar 'ja' konden zeggen op een deel van de opdracht, kunnen we nu een veel breder vraagstuk bedienen.'

Jullie spreken over 'een nieuwe generatie marketeers'. Wie zijn dat precies?

De Bruin: 'We zien dat onze generatiegenoten ook aan klantzijde steeds meer het beleid bepalen. Elke generatie heeft zijn eigen verleden, eigen kijk op de toekomst en eigen cultuur. Ace en Herc sluiten hier naadloos op aan, waarmee het perfect past in de huidige tijdsgeest. Mooi dat die herkenning er is.'

Wat levert de overname Ace op?

Rogier IJzermans: 'Herc vertegenwoordigt wat mij betreft het nieuwe geluid binnen advertising. Het zijn échte merkmensen die de hedendaagse cultuur snappen. Ze bouwen merken vanuit die cultuur en lifestyle, en weten op die manier door te dringen binnen de communities waarin die merken relevant willen zijn. Het bureau is vanuit zijn kern gewend om samen te werken met andere disciplines, waardoor diversiteit binnen teams omarmd wordt. In de traditionele reclamebranche is dat wat mij betreft een prachtige eigenschap die de komende jaren leidend wordt.'

Wat wordt het eerste wapenfeit?

De Haan: 'De overname zelf is al een statement, haha. De contouren van een new school-netwerk, waar een frisse wind waait, wordt zichtbaar en hoorbaar. En aan de achterkant zijn we natuurlijk al aan het samenwerken op enkele klanten. Wordt vervolgd.'

Beeld v.l.n.r.: Rogier de Bruin, Emilio de Haan, Rogier IJzermans.



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken