Overheid lanceert nieuwe zwerfafvalcampagne in samenwerking met Publicis Groupe

Overheid lanceert nieuwe zwerfafvalcampagne in samenwerking met Publicis Groupe
  • Bureaus
  • 14 sep 2022 @ 10:00
  • 16073 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Maatschappij

Tijdens 'World Clean Up Day' op 17 september wordt wereldwijd aandacht geschonken aan het opruimen van zwerfafval. Met de campagne 'Natuurlijk raap je ook iets op' van Publicis Groupe wil de Rijksoverheid Nederland oproepen ook na World Clean Up Day mee te helpen ons land schoon te houden.

Met verborgen camera’s is gefilmd of mensen spontaan zwerfafval oprapen. Zo ja, dan werden ze verrast door een groot uitrollend spandoek en een opgestoken duim uit een afvalbak. Voor sommigen was deze waardering even schrikken. Gelukkig zie je deze gewoonte steeds vaker: mensen die tijdens hun wandeling af en toe zwerfafval opruimen. Elke keer dat iemand die kleine handeling verricht, wordt het park, de straat en de omgeving weer wat schoner. Daarnaast wordt voorkomen dat het in het de natuur komt. Oprapen voelt goed en je ziet direct effect: de leefomgeving is schoner. Dat weet de buurt te waarderen. Reden voor de Rijksoverheid om die waardering centraal te zetten in de campagne.

Gedragsverandering
Onderzoek toont aan dat er slechts een kleine verandering in gedrag nodig is om zwerfafval te verminderen. De campagne wil twijfelaars aanmoedigen en spoort mensen die af en toe al zwerfafval oprapen aan om dit vaker te doen. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Vivianne Heijnen: ‘Zwerfafval voorkomen is natuurlijk het allerbeste. Dus gooi je afval niet op straat, maar in de prullenbak. Maar als we daarnaast allemaal af en toe wat zwerfafval oprapen wordt het een stuk schoner buiten. De overheid doet al veel aan het voorkomen van zwerfafval, maar we kunnen het niet alleen. Gelukkig helpen al heel veel mensen mee. Dat laten deze video’s ook prachtig zien.’
De landelijke campagne loopt tot en met oktober 2022 op online, social , radio en posters. Naast de landelijke inzet van media, zal de campagne ook te zien zijn via de kanalen van gemeenten en andere organisaties zoals Nederland Schoon. Wil je je als organisatie aansluiten bij de campagne? Download materialen en kijk hoe je mee kunt doen op: www.schoudersonderschoon.nl.



Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken