Overheid lanceert nieuwe zwerfafvalcampagne in samenwerking met Publicis Groupe
- Bureaus
- 14 sep 2022 @ 10:00
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Maatschappij
- 14 sep 2022 @ 10:00
- Nanny Kuilboer
Tijdens 'World Clean Up Day' op 17 september wordt wereldwijd aandacht geschonken aan het opruimen van zwerfafval. Met de campagne 'Natuurlijk raap je ook iets op' van Publicis Groupe wil de Rijksoverheid Nederland oproepen ook na World Clean Up Day mee te helpen ons land schoon te houden.
Met verborgen camera’s is gefilmd of mensen spontaan zwerfafval oprapen. Zo ja, dan werden ze verrast door een groot uitrollend spandoek en een opgestoken duim uit een afvalbak. Voor sommigen was deze waardering even schrikken. Gelukkig zie je deze gewoonte steeds vaker: mensen die tijdens hun wandeling af en toe zwerfafval opruimen. Elke keer dat iemand die kleine handeling verricht, wordt het park, de straat en de omgeving weer wat schoner. Daarnaast wordt voorkomen dat het in het de natuur komt. Oprapen voelt goed en je ziet direct effect: de leefomgeving is schoner. Dat weet de buurt te waarderen. Reden voor de Rijksoverheid om die waardering centraal te zetten in de campagne.
Gedragsverandering
Onderzoek toont aan dat er slechts een kleine verandering in gedrag nodig is om zwerfafval te verminderen. De campagne wil twijfelaars aanmoedigen en spoort mensen die af en toe al zwerfafval oprapen aan om dit vaker te doen. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Vivianne Heijnen: ‘Zwerfafval voorkomen is natuurlijk het allerbeste. Dus gooi je afval niet op straat, maar in de prullenbak. Maar als we daarnaast allemaal af en toe wat zwerfafval oprapen wordt het een stuk schoner buiten. De overheid doet al veel aan het voorkomen van zwerfafval, maar we kunnen het niet alleen. Gelukkig helpen al heel veel mensen mee. Dat laten deze video’s ook prachtig zien.’
De landelijke campagne loopt tot en met oktober 2022 op online, social , radio en posters. Naast de landelijke inzet van media, zal de campagne ook te zien zijn via de kanalen van gemeenten en andere organisaties zoals Nederland Schoon. Wil je je als organisatie aansluiten bij de campagne? Download materialen en kijk hoe je mee kunt doen op: www.schoudersonderschoon.nl.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- Kruidvat trapt zomer af met herkenbare vakantiedeals
- Heineken kiest Hagens als strategisch PR-partner
Laatste Nieuws
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
- Sire rekent af met vooroordelen... 01-07-2025
- Wefilm stelt jong creatief talent... 01-07-2025
- Dappr pleisters voor buitenspelen... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation