Endeavour koppelt merken en influencers via merkpersoonlijkheid
- Bureaus
- 15 feb 2023 @ 08:19
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 15 feb 2023 @ 08:19
- Peter van Woensel Kooy
Influencer marketing is voor veel merken een strategisch speerpunt geworden, maar de manier waarop influencers gematcht worden met merken is volgens John Meulemans (Endeavour) en Norbert Mirani (merkstrateeg) achterhaald. Zij introduceren daarom een eigentijdse tool voor merkbouwers: de Influencer Brand Radar.
Endeavour past influencer marketing sinds 2010 strategisch toe. Daarbij worden naar eigen zeggen toonaangevende cases en onderzoek nauwgezet gevolgd, om dienstverlening optimaal te laten aansluiten bij de wensen van de markt.
Vier ontwikkelingen deden de heren besluiten de Influencer Brand Radar (IBR) te ontwikkelen:
- Het budget voor influencer marketing stijgt jaarlijks;
- Merken bouwen én merkpersoonlijkheid als marktstandaard staan hoog op de agenda;
- Influencers worden strategischer ingezet, dus het belang van goede matches neemt toe; en
- Geen tools om een verantwoorde brand fit te valideren.
Na een presentatie bij Endeavour raakten Meulemans (oprichter 3sixtyfive, nu verantwoordelijk voor de influencer propositie bij het bureau) en Mirani met elkaar in gesprek over het belang van matching. 'Als het werken met de juiste influencers één van de grote succesfactoren is, waarom is er dan geen goed instrument om tot een goede brand fit te komen? Veel tools gaan niet verder dan zogenaamde "vanity metrics" als engagement, omvang fanbase en met geluk demografie en interesse. Over persoonlijkheid of karaktereigenschappen leverde geen enkele tool inzicht. Vandaar dat we besloten een nieuwe onafhankelijke benadering van influencer matching te ontwikkelen', aldus Mirani.
'Nu merken influencers doorlopend als ambassadeurs inzetten, is het belang van de juiste match flink toegenomen. Dit is tevens de reden dat wij zelf geen influencers managen, zo kunnen wij altijd op zoek gaan naar de beste keus en de welbekende sigaar uit eigen doos voorkomen. De Influencer Brand Radar voegt hier nog eens een extra dimensie - validatie door de doelgroep - aan toe', vult Meulemans aan.
Verantwoorde sleutel
De Influencer Brand Radar matcht volgens de twee bedenkers op basis van merkpersoonlijkheid. Om tot gevalideerde influencer matches te komen wordt per merk gewerkt met een panel bestaande uit de doelgroep. Menselijke eigenschappen creëren de emotionele connecties waarmee merken worden gebouwd én worden onthouden. Juist daarom onderzoeken veel merken jaarlijks hun positie en die van de concurrentie aan de hand van merkpersoonlijkheid. Deze positionering geeft richting aan de manier waarop merken communiceren. Persoonlijkheid speelt bij influencers eveneens een grote rol bij het uitbouwen van hun fanbase. Daar ligt een mogelijkheid om merken en influencers te koppelen.
Het model van Jung met archetypen wordt bij Endeavour slechts gebruikt 'als herkenbare springplank', stelt Mirani. 'Het is niet realistisch te veronderstellen dat de wereld is te vangen in een overzichtelijk aantal hokjes. Dat sluit niet aan bij de complexiteit van de werkelijkheid. Daarom is gekozen voor een eigentijdse andere aanpak. Merkpersoonlijkheid wordt gemeten en gematcht met de persoonlijkheid van influencers. Eenmaal in kaart gebracht, kunnen merken met de juiste influencers een campagne of programma ontwikkelen én gevalideerde contentkeuzes maken. Het is zelfs mogelijk muziekstijlen te matchen, denk aan festivals of tunes voor commercials, die passen bij je merk. Ook sporten, DJ’s en BN’ers zijn mogelijk.'
Meer dan influencer matching
Met de Influencer Brand Radar kan op basis van tientallen persoonlijkheidskenmerken onderzocht worden hoe mensen het merk zien. Naast het door de doelgroep gevalideerd matchen van influencers, kan ook de positionering ten opzichte van andere merken in kaart worden gebracht. Dankzij de aanvullende mogelijkheden biedt Endeavour hiermee een uniek pakket inclusief kwalitatief onderzoek en richtlijnen voor content. Kortom, met deze sprong voorwaarts biedt Endeavour dé totaaloplossing voor positionering, concurrentie-analyse, contentbeleid en matching als basis voor consistent merkbeleid.
Voor meer over de Influencer Brand Radar als tool om merken met influencers te matchen houdt Meulemans zich aanbevolen. Meer info over Endeavour staat hier.
(PvWK, beeld: Mathieu Stern / Unsplash)
Lees ook: [column] Merkmanagement & Influencers: Van vrijblijvend naar gedegen
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- tool
- Endeavour
- John Meulemans
- tool voor merkbouwers
- Influencer Brand Radar
- Norbert Mirani
- merkstrateeg
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- Digital humans, data en durf, zo... 08-07-2025
- L’Or mixt zomer, stijl en smaak in... 08-07-2025
- Overname Pinch vergroot Nederlandse... 08-07-2025
- Omnicom lanceert sportlabel Dark... 08-07-2025
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers