Nederlandse agencies blijven groeien ondanks moeilijke economie
- Bureaus
- 10 okt 2023 @ 10:56
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 10 okt 2023 @ 10:56
- Michiel van Zaane
Ondanks de moeilijke economische omstandigheden blijven Nederlandse agencies groeien in het derde kwartaal van 2023. Dat blijkt uit de Agency Benchmark van Teamleader.
Zakelijk softwarebedrijf Teamleader bedient meer dan 4000 agency-klanten in Europa. Bij agencies in Nederland ziet het bedrijf een groei van 6% vergeleken met het derde kwartaal van 2022, en respectievelijk 14,42% groei en 9,47% groei in het eerste en tweede kwartaal van 2023.
Het derde kwartaal van 2023 is in vergelijking met andere jaren niet heel erg anders. De krimp die te verwachten was tussen Q2 en Q3 was dit jaar een tikkeltje groter. Nederlandse agentschappen boekten dusver een een gemiddelde groei van 9%.
België
In België ziet het bedrijf geen echte groei in het derde kwartaal (1%). Het jaartotaal dusver is slechts 3%. Daarbij speelt ook dat er in België een verplichte indexatie van 11% op de loonkosten bij is gekomen, waardoor er een groei tussen de 7% en 9% moet geboekt worden voor een gelijkspel met 2022.
Groei vooral in IT & programming agencies
De internationale cijfers en Nederlandse cijfers tonen gelijkaardige trends. Als we naar de verschillende types agencies kijken, blijven we vaststellen dat agencies in IT & programming jaar op jaar meer groeien dan reclamebureaus. Ook dit kwartaal zet die trend zich voort: reclamebureaus beleven een status quo, IT en webbureaus groeien met 7%.
Teamleader’s Agency Benchmark is een kwantitatief onderzoek over de werking van digitale en creatieve bureaus. Het softwarebedrijf deed een bevraging bij 380+ Europese agencies, maar analyseerde ook de geanonimiseerde gebruiksdata van haar eigen agencyklanten. De focus van het onderzoek lag op hun dagelijkse operations, en hoe die bijdragen aan succes. Het onderzoek werd gelanceerd in maart 2023 en loopt nog steeds. www.agencybenchmark.eu
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren
- Nieuwe campagne Nationale-Nederlanden brengt Nederland in...
- De marketingtransfers van week 16, 2024
- Bifi terug op TV met campagne ‘Stiekem de lekkerste’
Laatste Nieuws
- Holle Dolle Donnie op Koningsdag... 28-04-2024
- Drie finalisten SAN New Kids on the... 26-04-2024
- De marketingtransfers van week 17,... 26-04-2024
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing