Confronterende campagne Stop it Now om misbruik minderjarigen te voorkomen

Confronterende campagne Stop it Now om misbruik minderjarigen te voorkomen
  • Bureaus
  • 6 dec 2023 @ 13:40
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Met een confronterende campagne wil Stop it Now seksueel misbruik van minderjarigen voorkomen. De campagne is ontwikkeld door Johnny Wonder.

Een eenzame, oude man op een groezelige zolder. Dat is het stereotiepe beeld van de kijker naar seksuele beelden van minderjarigen. Maar steeds vaker is die kijker een jonge man tussen de 18 en 26 jaar. En over die ontwikkeling maken de experts van Stop it Now zich grote zorgen. Om deze jonge mannen te waarschuwen voor de gevolgen van hun strafbare gedrag én ze een uitweg te bieden, ontwikkelde Johnny Wonder een confronterende campagne.

Uit recente cijfers van Stop it Now blijkt dat steeds meer jonge mannen beelden kijken van seksueel misbruik van minderjarigen. Bijna de helft van de personen (47%) die contact zoekt met de hulplijn van Stop it Now is inmiddels jonger dan 26 jaar.

Stop it Now heeft als doel om seksueel kindermisbruik te voorkomen. Via een telefonische hulplijn en een chat biedt Stop it Now anoniem, vertrouwelijk en gratis ondersteuning aan iedereen die zich zorgen maakt over zijn of haar seksuele gevoelens en/of gedrag richting minderjarigen. Ook personen die zich zorgen maken om iemand in de directe omgeving of als professional kunnen bij Stop it Now terecht. Stop it Now is een initiatief van Offlimits - dat zich met diverse initiatieven inzet om online grensoverschrijdend gedrag te stoppen. Stop it Now werkt intensief samen met forensische polikliniek de Waag.

Ze weten dat wat ze doen niet mag

Willem Dudok, oprichter & creative partner bij Johnny Wonder: ‘Uit onderzoek naar deze jonge, mannelijke plegers blijkt dat ze weten dat wat ze doen niet mag. En zelfs: dat hun gedrag negatieve gevolgen heeft voor slachtoffers. Veel plegers voelen schuld en schaamte, maar hebben soms ook manieren ontwikkeld om die gevoelens te onderdrukken of te bagatelliseren. Waar ze wél ontvankelijk voor blijken, is een boodschap die is gericht op de gevolgen voor hun eigen leven. Ze zijn bang dat hun leven is verwoest als ze worden gepakt. Daarbij gaat het vooral over de gevolgen op korte termijn en in hun directe omgeving. Door middel van deze campagne willen we ze daarmee keihard confronteren. En niet alleen schrik aanjagen, maar ook een uitweg bieden. Stop it Now! kan ze namelijk gratis en anoniem helpen om hun kijkgedrag te veranderen.’

De Stop it Now-campagne wordt gelanceerd na een landelijke actieweek waarin de politie 95 mensen waarschuwingen gaf voor het downloaden van misbruikbeelden van minderjarigen. In een indringende film (die vanaf 7 december op YouTube en in bioscopen is te zien) wordt getoond hoe het kijken naar beelden van seksueel misbruik van minderjarigen je leven kan verwoesten. Als je gepakt bent, kun je zomaar alles kwijtraken; je baan, je vrienden en familie. Maar er is ook een uitweg: stoppen met kijken kan, met hulp van Stop it Now.

Michiel Reijnen, Hoofd Communicatie bij Offlimits (waarvan Stop it Now onderdeel is): ‘Als we slachtoffers willen voorkomen, is het van belang dat kijkers van seksuele beelden van minderjarigen ergens terecht kunnen voor hulp om te stoppen met kijken. Daarmee vergroten we de kans dat hun strafbare gedrag verder escaleert. We hopen dat meer mensen naar aanleiding van deze campagne Stop it Now weten te vinden. Zodat onze hulplijnmedewerkers ze gratis en anoniem kunnen helpen om hun kijkgedrag te veranderen.’

Credits:
Stop it Now - een initiatief van Offlimits - Michiel Reijnen, Ellen Janssen, Kelly van den Heuvel, Maaike Witlox
Bureau: Johnny Wonder
Creatieve directie: Willem Dudok
Strategie: Doutzen Wijbenga, Bianca van den Boogaard
Creatie: Yasmin Visser, Boudewijn Bosman, Janne den Adel
Project manager: Sanne Tiemissen
Media: de MediaBalie
PR: Manon van den Brand
Filmproductie: Since ‘88
Regisseur: Daan van Citters
DOP - Tibor Dingelstad
Executive producer - Daan Dagevos
Producer - Ushani Karunadasa
1st AD - Thomas Rohde
1st AC - Pansci Puts
2nd AC - Tom Arkenbout
Steadycam - Abdurrahim Gulten
Gaffer - Blaine Bradley
Best Boy - Rikke van der Heul
Electricians - Ton Cox & Giles Los
Art Director - Jan Jasper van Oord
Setdresser - Robin Burlage
Styling - Anna Dijkman
Sound - Dickenson Eekman
Location manager - Bas Koel
PA’s - Gess Sumter
Catering - Nanja Theus @nanjatheus

Cast:
Lead - Dillan Perukel
Father - Mattijn Hartemink
Girlfriend - Carré Albers

Extra’s: Rowley, Loek, Ibra, Tamar, Moya, Aisha, Jinko, Sefanja, Joost, Janelle

Post production:
Edit - Daan van Citters
Grading - Emiliano Serantoni
Music and SFX - Casper Molin @Posta



Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken