Publicis Health moet 322 miljoen euro schadevergoeding in VS betalen

- Bureaus
- 2 feb 2024 @ 09:20
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 2 feb 2024 @ 09:20
- Michiel van Zaane
Reclamebureau Publicis Health, onderdeel van de Publicis Group, moet 350 miljoen dollar (322 miljoen euro) aan diverse Amerikaanse staten betalen. Het bureau heeft jarenlang zware, verslavende pijnstillers gepromoot in de VS.
Publicis werkte van 2010 tot 2019 met Purdue Pharma samen en ontwikkelde marketingcampagnes en materialen waarin OxyContin en de opioïdenmerken Butrans en Hysingla werden gepromoot, aldus James. Kern van de zaak is de ‘Evolve to Excellence’-campagne, die artsen identificeerde die het meest de pijnstiller OxyContin voorschreven en hen targette met verkoopgesprekken en marketing, aldus het kantoor van openbaar aanklager Letitia James. De campagne adverteerde met de ‘misbruikbestendige’ aspecten van de pijnstiller aan artsen en moedigde aan om de doses van patiënten te verhogen, aldus James. Publicis Health creëerde advertenties en materialen zoals folders en brochures waarin OxyContin werd gepromoot als veilig en niet te misbruiken, hoewel dit niet waar was, aldus James.
Purdue diende in 2019 een faillissementsaanvraag in nadat duizenden rechtszaken van staats- en lokale overheden beweerden dat het bedrijf OxyContin in overvloed had verkocht, hoewel hun faillissementsplan nog steeds juridisch wordt betwist. In 2020 pleitte het bedrijf schuldig aan drie federale misdrijven met betrekking tot de marketing en distributie van het medicijn.
De schikking verbiedt Publicis ook om in de toekomst nog contracten of opdrachten aan te nemen met betrekking tot de marketing of verkoop van opioïden, aldus James. Publicis moet de schikking binnen 60 dagen betalen en honderdduizenden documenten vrijgeven die details bevatten over hun eerdere werk voor Purdue, aldus de verklaring. Het totaalbedrag wordt verdeeld onder alle 50 staten, evenals het District of Columbia en Amerikaanse territoria, volgens een woordvoerster van het kantoor van James.
De schikking is geen bekentenis van schuld en Publicis Health zal zich verweren tegen verdere rechtszaken die niet door de overeenkomst zijn opgelost, aldus het bedrijf in een verklaring.
Publicis is het eerste reclamebureau dat verantwoordelijk wordt gehouden voor zijn rol in het stimuleren van de vraag naar opioïden, aldus James, die co-leider was van de coalitie van procureurs-generaal die de schikking bereikte.
Bron: Wall Street Journal.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone verlengt levensduur smartphones met gratis...
- Kruidvat houdt het nuchter met nieuwe gezondheidscampagne
- [column] De toekomst van strategie
- Jumbo blaast nieuwe ‘Prijzenstorm’-campagne af
- Huisdieren geven levensles in nieuwe Purina-campagne
- Tatoma start Agency Circle: AI als structurele groeimotor voor...
Laatste Nieuws
- NCTV wil Nederland vooruit laten... 03-11-2025
- Essent zet Thuisvoordeel centraal in... 31-10-2025
- DJI werft vakmensen met... 30-10-2025
- Elanco kiest Initiative voor... 30-10-2025
- 113 Zelfmoordpreventie start... 28-10-2025
- Tatoma start Agency Circle: AI als... 27-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

