[column] Eej Aai

[column] Eej Aai
  • Bureaus
  • 16 mei 2024 @ 16:30
  • Link
  • dentsu
    dentsu

    creatief bureau
    dentsu
  • CreatieVirtual RealityRobotisering

U wordt vast ook dagelijks door een vakgenoot gewezen op de toekomst die eej aai ons gaat brengen. U kunt uw Linkedin tijdslijn niet openen of een expert vertelt u wat u met al die eej aai mogelijkheden allemaal kan doen. Helemaal met generatieve eej aai. Terecht?

Door de aankondiging deze week van OpenAI met GPT-4o en die van Google met de videogenerator Veo en project Astra later dit jaar, begin ik zo langzamerhand wel te geloven dat eej aai ons niet alleen gaat helpen, maar dat deze ons compleet gaat overnemen. De introductie video van GPT-4o is verbluffend. GPT-4o geeft de app een stem en emoties. Sterker nog, ze maakt nog leuke grapjes ook. Waarom zit ik verdoemme deze column nog zelf te tikken?

 Ze helpt je sommetjes uit te rekenen die je met je camera op papier laat zien en je kan nu moeiteloos als Nederlander een gesprek voeren in het Chinees-Mandarijns, Litouws of Hindi. De videogenerator maakt de mooiste video’s zonder dat je naar Zuid-Afrika hoeft te vliegen voor goed licht. De voice-over is natuurlijk ook eej aai en maakt hele stammen stemacteurs op korte termijn werkloos. Dan zeggen ze dat je als mens nog wel de prompt goed moet ingeven. Maar je kan eej aai natuurlijk ook vragen om een goede prompt te verzinnen, die er vervolgens voor zorgt dat er een heel marketingplan wordt gemaakt voor het introduceren van Engelse vega drop in Equador.

 In ons vak zijn de mogelijkheden oneindig. Onze SAN en AMMA-inzendingen laten we volledig door eej aai schrijven met een mooie door eej aai gefabriceerde video erbij. De 100 miljoen die NPO moet bezuinigen van het nieuwe kabinet, wordt echt een lachertje.

Er zal een plan komen dat de meeste DJ’s zal vervangen door eej aai. Geanimeerde kinderseries komen volledig uit het brein van eej aai. Met Arjan Lubach en Antoinette Hertsenberg wordt een dealtje gesloten om hun beeltenis te blijven gebruiken als een soort deep fake, die verder gaat met programma’s maken. De overleden Han Peekel staat nog steeds als presentator op de NPO-site. Geen probleem, die reanimeren we gewoon via eej aai. En we sturen volgend jaar een virtuele Joost Klein naar het Songfestival die we alleen programmeren op zingen en niet op bedreigen. Scheelt ook weer een half miljoen. 100 miljoen? Nee hoor: 200 miljoen hebben we voor u bezuinigd Ome Geert! En we zijn nog niet klaar.

Nu loop je nog met die app rond op je Android of IOS, maar Elon Musk stopt deze straks gewoon in je hoofd en dan is het eenmans reclame- of mediabureau, dat met groot gemak de communicatie van welk A-merk dan ook aankan, een feit. Sjaak Hoogkamer kan straks in zijn eentje de MarketingTribune vullen. Ik geloof het echt: eej aai neemt het volledig over. Van je eej aai jippie jippie jeeee!

Ruud de Langen
chief growth officer Dentsu Benelux

beeldcredit: Xu Haiwei | Unsplash

dentsu

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken