Ed Peelen (hoogleraar Universiteit van Amsterdam): 'Ik hoop een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk’

Ed Peelen (hoogleraar Universiteit van Amsterdam): 'Ik hoop een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk’
  • Content
  • 9 aug 2016 @ 11:35
  • 19055 x gelezen
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Grand Prix Content MarketingContentCommunicatieInterview

Prof. dr. E. Peelen – benoemd tot bijzonder hoogleraar Content Marketing aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) – initieert in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven onderzoek en doceert het vak content marketing bij Communicatiewetenschap.

De Leerstoel is ingesteld vanwege de Stichting Leerstoel Customer Media en heeft als doel om een brug te slaan tussen wetenschap en de praktijk in content marketing. Ed Peelen vertelt over de leerstoel, ontwikkelingen in het vakgebied en zijn verwachting van het Platform Content.

Waar werk je en wat houdt je functie in?
Ik heb een achtergrond in relatiemarketing, customer intelligence, customer experience en omnichannel, en nieuwe klantgerichte businessmodellen en -proposities. Vanuit de leerstoel richt ik me op veranderingen in het medialandschap en daaraan gerelateerde opkomst van content marketing. Met het veranderen van informatiedragers en communicatiepatronen wordt het steeds belangrijker om aandacht te besteden aan het verhaal, de content en de wijze waarop die wordt gedeeld, verrijkt en verspreid. Daarnaast is het van belang te kijken naar de effecten op customer engagement, klantbeleving en de uiteindelijke verkoop en merkbinding. In nauwe samenwerking met het bedrijfsleven initieer ik onderzoek en doceer ik het vak Content Marketing bij Communicatiewetenschap.

Waarom ben je als bureau aangesloten bij de branchevereniging Platform Content?
Het doel van de leerstoel content marketing op de Universiteit van Amsterdam is het slaan van een brug tussen de wetenschap en praktijk op het gebied van content marketing. En dan is de aansluiting bij een platform waar je meerdere content marketing bureaus aantreft uitermate zinvol.

Wat vind je van de ontwikkeling in het vakgebied content marketing?
Een sterk punt van content marketing vind ik dat denken en handelen vanuit de ontvanger het vertrekpunt is. Als je deze oriëntatie op communicatie integraal doortrekt op strategisch en operationeel niveau, van (co-)creatie tot delen, verrijken en verspreiden zie je een discipline ontstaan met een groot potentieel. Het is uitermate interessant om te zien hoe we deze inpassen in organisaties binnen bestaande functiegebieden, hoe we doelen meetbaar maken en deze doelmatig proberen te bereiken.

Hoe zie je jullie eigen rol in de ontwikkeling binnen het vakgebied?
Ik hoop dat we vanuit de leerstoel in onderwijs en onderzoek een bijdrage kunnen leveren aan een integraal model voor de ontwikkeling van content marketing. Maar ook hoop ik dat we uitkomsten vanuit academische onderzoeken naar communicatie kunnen vertalen naar het werkveld van de content marketing.

Wat verwacht je van Platform Content?
Platform Content is een platform waar zowel kennis als ervaringen worden uitgewisseld. Het is een plek waar actuele cases te vinden zijn, waar vakgenoten elkaar kunnen vinden, en hopelijk – op termijn – ook een plek waar de klanten van bureaus participeren.

Waarom zouden andere bureaus zich aan moeten sluiten bij de branchevereniging volgens jou?
Content marketing is een discipline die nog erg in ontwikkeling is en waar we nog veel van elkaar kunnen leren. Het vooruit brengen van het vak is op de langere termijn een winst voor ons allemaal.

 

Dit artikel verscheen eerder op Platform Content

Foto door Dirk Gillissen

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken