Van Bommel: Branded Content wordt een volwassen advertentievorm

Van Bommel: Branded Content wordt een volwassen advertentievorm
  • Content
  • 22 feb 2023 @ 09:42
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Branded Content EventContent

Tom van Bommel, research director van Unravel Research, zal tijdens het Branded Content Event op dinsdag 16 mei in DeFabrique in Utrecht spreken. Hij doet die dag wat breingeheimen over branded content uit de doeken.

Allereerst, waarom wil de marketeer jouw presentatie bekijken?
Branded content is als advertentievorm natuurlijker, emotioneler en in potentie effectiever dan traditionele advertentievormen. Daarmee heeft het veel gemeen met neuromarketing, want ook dat is natuurlijker, emotioneler en – in de juiste handen – effectiever dan traditioneel marktonderzoek. Juist omdat de effecten van branded content onbewust verlopen, zijn neuromarketing-methoden zoals Eye Tracking en EEG (hersenactiviteit) hoognodig om deze nieuwe vorm van adverteren beter te begrijpen. In deze presentatie kijken we naar de laatste neuromarketing-inzichten over branded content. De focus ligt sterk op de praktijk: wat zijn de do's en don'ts om met branded content het brein zo goed mogelijk aan te spreken?

Wat maakt Neuromarketing zo’n interessant vakgebied?
Decennia lang hebben we nooit rechtstreeks kunnen meten hoe mensen een stuk marketing ervaren. We konden hoogstens achteraf uitvragen wat er van is blijven hangen of wat men er van vond, met alle rationalisaties en sociale wenselijkheid van dien. Dit maakte het dat er vaak vanuit praktijk en creatieve hoek wat cynisch werd gedaan over marktonderzoek: het vangt toch niet wat men werkelijk ervaart.

Het fascinerende van neuromarketing is dat we nu voor het eerst de respons van iemand kunnen meten terwijl ze een reclame, product of andere vorm van marketing ervaren. We meten live de rollercoaster van aandacht, cognitieve inspanning, motivatie en emoties. Dit maakt de methode enerzijds beter inzetbaar als graadmeter van daadwerkelijke impact. Anderzijds kunnen we ook heel nauwkeurig ontleden op welke momenten een uiting kan worden geoptimaliseerd, waardoor neuromarketing ook voor de praktijk een stuk inzichtelijker is.

Wat voor trends zie jij in de wereld van Branded Content?
Het wordt echt een volwassen advertentievorm, zichtbaar in de steeds grotere stapel onderzoeken dat ernaar gedaan wordt. Aanvankelijk waren de verschillende advertentievormen onder de branded content paraplu een beetje hocus pocus, omdat branded content effecten zich bijna per definitie lastig laten meten. Juist dankzij neuromarketing hebben we een grondiger beeld gekregen van wat branded content doet, onder welke omstandigheden het goed werkt en met welke invulling marketeers het grootste resultaat bereiken.

Heb je nog een goeie tip voor de marketeer?
Yes: bekijk branded content niet door de bril van traditionele reclame. Branded content is niet gewoon 'een lange reclame'. Te vaak worden de teugels op klassieke wijze aangetrokken met harde criteria, zoals dat een influencer "het merk minstens drie keer noemen", of een 'documentaire' waarin de product close-ups je om de oren vliegen. Juist de kracht van branded content valt of staat met authenticiteit, iets wat snel verloren gaat wanneer de spotlight weinig subtiel op het merk geschenen wordt.

B R A N D E D  C O N T E N T  E V E N T  2 0 2 3
Create the Content Connection
Dinsdag 16 mei, 2023
DeFabrique, Utrecht
Reserveer hier uw early bird-ticket
Meer informatie via brandedcontentevent.nl

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken