Wat is nu eigenlijk de definitie van contentmarketing?
- Content
- 22 nov 2016 @ 12:18
- Link
-
Bert Groothand
Senior communicatie & contentconsultant
BGCommunicatie - Content
- 22 nov 2016 @ 12:18
- Bert Groothand
Contentmarketing is die vorm van (commerciële) communicatie waarbij in onderlinge samenhang via diverse kanalen met voor de doelgroep relevante en hoogwaardige content de boodschap van een merk of instelling wordt overgebracht aan de gewenste doelgroep. Hierdoor wordt een (interactieve) band met de doelgroep gerealiseerd.
Contentmarketing is een nieuwe vorm van communicatie waarbij diverse vormen worden geïntegreerd tot één effectieve benadering van de gewenste doelgroep. In het verleden werd via verschillende modaliteiten zoals interne- of externe-, klant- of marketingcommunicatie separaat gewerkt. Gezonden op het moment dat het merk of instelling dit wilde. Doelgroepen kregen daardoor versnipperde boodschappen die niet effectief werkten.
Door de veranderde en verbeterde technieken is het voor een merk of instelling mogelijk een interactieve band met de consument op te bouwen. Ieder uur van de dag. Door de consument hoogwaardige en relevante content te presenteren kan een langlopende relatie worden gelegd. Iedere vorm van communicatie vanuit een merk of instelling speelt hierbij een rol; advertising, klantcommunicatie en woordvoering. Maar ook en vooral gedrag van medewerkers van het merk (bedrijf) of instelling.
De grote verandering vergeleken met de oude opvatting van communicatie is vooral dat de ontvanger bepaalt en niet langer de zender. Het merk of instelling moet dus exact weten waar de doelgroep zich bevindt; op welk moment en op welk medium/kanaal. De gewenste interactieve relatie genereert veel data óver de doelgroep en het gedrag daarvan en wordt daarmee weer de basis voor nieuwe communicatie. Dit noemen we data driven-communicatie. Voor deze data zijn diverse tools ontwikkeld, maar de content manager bepaalt aan de hand van deze data de invulling van de content kalender. En bewaakt deze. Hierbij wordt bepaald welke boodschappen op welk moment relevant zijn.
Deze blog verscheen eerder op Platform Content.
-
Bert Groothand
- Werkt bij: BGCommunicatie
- Functie: Senior communicatie & contentconsultant
- Website:http://www.contentmarketingcongres.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Kennemerhart zet levenservaring centraal in nieuwe...
- Histor laat persoonlijkheid spreken met social-first campagne...
- Olympisch schaatsteam centraal in campagne X²O Badkamers
- Bolsius ontsteekt sociale verbinding met campagne #deeldevlam
- Flitsmeister rekent af met flitsboetes in nieuwe Vlaamse...
- 'Verborgen Parels' zet met marketing paddenstoelen op de kaart
Laatste Nieuws
- GPCM feestavond nadert 6 november:... 30-10-2025
- 'Verborgen Parels' zet met marketing... 29-10-2025
- Olympisch schaatsteam centraal in... 27-10-2025
- Flitsmeister rekent af met... 27-10-2025
- Bolsius ontsteekt sociale verbinding... 27-10-2025
- Histor laat persoonlijkheid spreken... 21-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

