Wat is nu eigenlijk de definitie van contentmarketing?

- Content
- 22 nov 2016 @ 12:18
- Link
-
Bert Groothand
Senior communicatie & contentconsultant
BGCommunicatie - Content
- 22 nov 2016 @ 12:18
- Bert Groothand
Contentmarketing is die vorm van (commerciële) communicatie waarbij in onderlinge samenhang via diverse kanalen met voor de doelgroep relevante en hoogwaardige content de boodschap van een merk of instelling wordt overgebracht aan de gewenste doelgroep. Hierdoor wordt een (interactieve) band met de doelgroep gerealiseerd.
Contentmarketing is een nieuwe vorm van communicatie waarbij diverse vormen worden geïntegreerd tot één effectieve benadering van de gewenste doelgroep. In het verleden werd via verschillende modaliteiten zoals interne- of externe-, klant- of marketingcommunicatie separaat gewerkt. Gezonden op het moment dat het merk of instelling dit wilde. Doelgroepen kregen daardoor versnipperde boodschappen die niet effectief werkten.
Door de veranderde en verbeterde technieken is het voor een merk of instelling mogelijk een interactieve band met de consument op te bouwen. Ieder uur van de dag. Door de consument hoogwaardige en relevante content te presenteren kan een langlopende relatie worden gelegd. Iedere vorm van communicatie vanuit een merk of instelling speelt hierbij een rol; advertising, klantcommunicatie en woordvoering. Maar ook en vooral gedrag van medewerkers van het merk (bedrijf) of instelling.
De grote verandering vergeleken met de oude opvatting van communicatie is vooral dat de ontvanger bepaalt en niet langer de zender. Het merk of instelling moet dus exact weten waar de doelgroep zich bevindt; op welk moment en op welk medium/kanaal. De gewenste interactieve relatie genereert veel data óver de doelgroep en het gedrag daarvan en wordt daarmee weer de basis voor nieuwe communicatie. Dit noemen we data driven-communicatie. Voor deze data zijn diverse tools ontwikkeld, maar de content manager bepaalt aan de hand van deze data de invulling van de content kalender. En bewaakt deze. Hierbij wordt bepaald welke boodschappen op welk moment relevant zijn.
Deze blog verscheen eerder op Platform Content.
-
Bert Groothand
- Werkt bij: BGCommunicatie
- Functie: Senior communicatie & contentconsultant
- Website:http://www.contentmarketingcongres.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [Jury GPCM23] Bram Koster: 'De schatkist gaat open'
- Marketing the Rainbow 42 Converse van drag oma naar Miley Cyrus
- Albert Heijn lanceert digitaal magazine over biologisch
- Truman ontwikkelt cao-campagne voor FNV Horeca
- Charlotte van Dijk sluit aan bij The Content Department
- Rijksmuseum viert familiemaand met Disney
Laatste Nieuws
- Albert Heijn lanceert digitaal... 20-09-2023
- [Jury GPCM23] Bram Koster: 'De... 15-09-2023
- Truman ontwikkelt cao-campagne voor... 14-09-2023
- Charlotte van Dijk sluit aan bij The... 14-09-2023
- GPCM 2023 De jury is er klaar... 13-09-2023
- Jurylid GPCM Annika Visser: 'Ik ga... 06-09-2023
MarketingTribune Events
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing