Niet-commercieel verhaal? Zo meet je het effect

Niet-commercieel verhaal? Zo meet je het effect
  • Content
  • 19 dec 2016 @ 10:52
  • 8260 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentDigitaalOnderzoekStorytelling

Storymarketeers zetten content zo in dat hun verhalen de ontvanger bereiken, raken en activeren. Maar hoe meet je dat, als jouw verhaal niet is gericht op keiharde sales en meer omzet? Conversie kan ook gaan over meer kennis of begrip. En dat effect kun je bijvoorbeeld meten met soft conversions.

Stel: jouw verhaal is dat Nederland een zeer geschikte locatie is voor internationale congressen. Als organisator profiteer je van de kennis en het netwerk die we hier hebben opgebouwd in onze topsectoren. Dit verhaal wordt verteld we op de Engelstalige congresportal. Om bezoek aan deze portal te genereren, zetten we onder meer Google AdWords in.

Stromen nu de aanvragen voor een internationaal congres binnen? Nee. Waar je een weekendje weg misschien wel een paar keer per jaar boekt, organiseer je een internationaal congres waarschijnlijk maar eens in je leven. De portal is dan ook gericht op de stap bewustwording uit de customer journey: Nederland heeft een schat aan kennis in diverse sectoren en heeft uitstekende congresfaciliteiten.

Budget optimaal inzetten
Toch willen we weten welke van onze advertenties bij de zoekresultaten van Google het meest effectief zijn, zodat we het budget zo goed mogelijk kunt inzetten. Daarvoor hebben we soft conversions benoemd: bezoeken van meer dan een bepaald aantal pagina’s of langer dan een bepaalde tijd. Het idee daarachter is dat deze bezoekers serieuze belangstelling tonen. Een soft conversion geeft dus meer houvast dan een simpele klik.

We kunnen daarmee zien dat er een groep advertenties is met veel conversies, maar een beperkt budget. Prima onderbouwing om budget over te hevelen van advertenties die minder conversies opleveren. En die groep advertenties met veel kliks en een beperkt budget? Die leidt niet tot conversies, dus daar gaat geen geld bij.

Voor de liefhebber: als je in AdWords eenmaal (soft) conversions bijhoudt, kun je hier nog veel meer informatie uithalen. Op welke apparaten de conversies plaatsvinden bijvoorbeeld, via welke paden en na hoeveel kliks. Heeft dit verhaal jouw serieuze belangstelling? Dan vertel ik je graag meer.

 

Door: Inger Bierman - contentmanager digital bij Scripta Communicatie

Deze blog verscheen eerder op Platform Content.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken