[column] 5 uitdagingen voor contentteams in 2023
- Content
- 5 dec 2022 @ 14:57
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 5 dec 2022 @ 14:57
- Gastblogger
Contentteams zullen een oplossing moeten bedenken voor de onrealistische verwachtingen en gebrekkige interne communicatie. Dat zijn enkele uitdagingen voor contentteams in 2023 volgens Maarten Fokkelman, CEO en oprichter van Crossphase, gespecialiseerd in contentservices.
Uitdagingen voor 2023
De manier waarop contentteams communiceren, laat, ironisch genoeg, soms nog te wensen over. Het belang van content is helaas niet voor de hele organisatie duidelijk en andere teams weten niet altijd wat ze van content mogen verwachten. Daar ligt een duidelijke opdracht voor contentprofessionals.
Je kan geen krant openslaan zonder te lezen over het tekort aan arbeidskrachten. Contentteams worstelen met deze uitdaging, omdat ze zich blindstaren op het schaap met de vijf poten. Wie zich van deze – en andere – belemmeringen bewust is, neemt een voorsprong in de war for talent.
Dit zijn wat ons betreft de vijf grootste uitdagingen voor contentteams in 2023:
Onrealistische verwachtingen
Realistische verwachtingen voorkomen teleurstellingen. Dat is juist nu belangrijk, aangezien teams onder druk staan omdat nieuw personeel schaars is. Ook op het gebied van content-technologie zijn er nog veel onrealistische verwachtingen. Sta stil bij hoe nieuwe technologieën als chatbots werken. Niet elk gesprek valt te automatiseren, sommige zaken bespreken we liever met mensen.
Geen goede workflows
Voor 65% van de contentteams is de workflow voor content-productie een uitdaging. Ontwerp goede workflows die voor iedereen helder zijn. Dit begint vaak al met het opstellen van een goede content governance. Het gebrek aan een soepele manier van samenwerken staat ook het gebruik van nieuwe innovaties in de weg, wat betekent dat organisaties nog verder achterraken bij de concurrentie.
Het vijfpotige schaap zoeken
Veel contentteams zoeken naar het schaap met de vijf poten, maar dat bestaat niet. Dat los je op door taken in verschillende rollen vorm te geven. Veel organisaties zoeken bijvoorbeeld naar één conversation design-specialist. Maar de werkzaamheden voor conversation design zijn erg verschillend. Het gaat om werk dat zich richt op UX, AI, copywriting, data-analyse, psychologie en IT-development. Het is onmogelijk om al die skills in één professional te vinden.
Slechte interne communicatie
Het is de ironie die veel communicatieteams kenmerkt: de communicatie binnen het team- en met de rest van de organisatie is suboptimaal. Hierdoor is het nog vaak onduidelijk wat de uitdagingen zijn en hoe content kan bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen. Betere onderlinge communicatie en begrip van elkaars belangen lost dat probleem op. Geef extra aandacht aan interne communicatie en zoek meer aansluiting bij de business.
Homogene contentteams
Twee op de drie contentteams noemt het gebrek aan professionals met de juiste content-ervaring een uitdaging. Veel contentteams die we spreken, geven aan dat hun team voornamelijk bestaat uit schrijvers. Daardoor is het team primair gericht op creatie en productie van content, maar niet op optimalisatie.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Fietsersbond lanceert campagne voor... 24-06-2025
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
- ING steekt vrouwenvoetbal hart onder... 10-06-2025
- [column] Wachten als belevenis:... 10-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation