Jaaroverzicht Platform Design 2016

Jaaroverzicht Platform Design 2016
  • Design
  • 30 dec 2016 @ 17:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging designVisual idMaatschappijDigital designInterview

2016: 12 maanden, 22 designpanels, 24 interviews, 10 storechecks en 2 rondvragen. Zomaar wat cijfers die aangeven wat er zoals gebeurde op MarketingTribunes platform over packaging, corporate en digital design. Een overzicht…

DESIGNPANEL

Van de 22 designs die door designers en marketeers beoordeeld werden, viel er één met name op: Prophecy door VBAT. Deze luxe fles was niet te koop in de winkel, maar werd ontworpen als cadeautje voor de vader van de koning van Bhutan en zijn verjaardagsgasten.

 


Ook de totale metamorfose van Kamphuisen Siroopwafels door OD maakte de tongen los. De marketeers waren lyrisch, de designers iets minder. Mocht je het gemist hebben, dan is het de moeite waard deze case nog eens te bekijken.

Van de visuele identiteiten verhitte vooral die van Nemo door Studio Dumbar de gemoederen en veroorzaakte een schisma tussen de zeer kritische marketeers en het mildere designerspanel.

Editor’s pick: Poppodium de Melkweg in Amsterdam vond het oude logo te statisch voor het digitale tijdperk en vroeg creatief bureau Grrr (samen met Bas Koopmans) een eigen beeldtaal te ontwikkelen. Met de basisletters MELKWEG is een lettertype ontwikkeld. De E draait om in een M en de M draait weer door tot een W. De vierkante letters kun je draaien en ze boven, op en naast elkaar zetten.

STORECHECK
Steven de Cleen van ProudDesign reisde zich weer een turn in de rondte om schappen te checken en de lezers van MarketingTribune te inspireren en trends te watchen. Voor de rubriek Storecheck vloog hij van Chicago naar Chicago, met tussenstops in Londen, Neurenberg, Kortrijk, Barcelona, Krakau, Boston, Schotland en Hamburg.




INTERVIEWS

Voor magazine en online interviewde ik ook een aantal bureaudirecteuren voor een serie die ik in 2017 voort wil zetten. Ik vroeg onder meer hun naar favoriete werk, maar ook naar werk wat zij zelf graag hadden willen maken, maar (nog) niet gelukt is.
Taco Schmidt - Reggs
Hugo van den Bos - Koeweiden Postma
Tahir Idouri - Millford
Frank Nas - Design Bridge

Januari 2016 interviewde ik Bert Hagendoorn van DDD, Daniel Sytsma van Achtung, Wesley ter Haar van MediaMonks en Harald Dunnink van Momkai over Dutch Digital Design en de trends voor 2016. Altijd leuk om te lezen of de voorspellingen uitgekomen zijn. 2 januari 2017 kijkt Bert weer in zijn glazen bol op marketingtribune.nl, net als Adjan Kodde, directeur van Mirabeau en voorzitter DDA. Dus hou website en magazine in de gaten.

EN VERDER...

Eva Hartog – marketingcoördinator bij Blokker: Samen met haar baas directeur marketing en formule Robert Bohemen staat zij voor de opgave om van Blokker een omnichannelorganisatie te maken en de nieuwe winkelformule versneld uit te rollen. Hartog heeft al eerder samen gewerkt met Bohemen bij de Bijenkorf, waar hij CMO was. ‘Een uitdaging als deze binnen de retail is de tofste die je kunt krijgen.’

Sjors van Hoof (creative director en één van de oprichters van het Utrechtse Born05) en Albert Jan Prevoo (director customer media KLM) over de speciale 50ste editie van ‘iFly’, het digitale KLM-magazine.

Taco Carlier, mede-oprichter VanMoof: Steeds meer designmerken storten zich op de elektrische fiets en onttrutten het marktsegment. VanMoof heeft een nieuwe tak van marketingsport ontdekt: pre-order-marketing 2.0. Het merk wordt toch al ‘de Tesla onder de fietsmerken’ genoemd en treedt nu ook in de marketingvoetsporen van het automerk.

Seroj de Graaf – partner New Design Associates: Het Nederlandse designmerk City Cufflinks heeft sinds 1 september een wereldwijd retailpartnership met KLM. Het eerste product dat aan boord te koop is, zijn de manchetknopen met Amsterdamse grachtenpanden, de Amsterdam Canal Cufflinks.

Florence Schmit – CMO Albelli: Producent van fotoproducten Albelli heeft een nieuwe visuele identiteit van de hand van VBAT. Deze rebranding is het gevolg van de pan-Europese groeistrategie van het Nederlandse e-commerce bedrijf. Albelli wil binnen vijf tot tien jaar uitgroeien tot dé e-commerce specialist op het gebied van fotoproducten in Europa. Met de nieuwe visual identity hoopt het merk zich te positioneren als één herkenbare Europese speler.

Tijn van Elderen – CMO Brabantia: Brabantia won dit jaar de Best Client Award, de prijs waarmee de Dutch Design Awards ‘excellent opdrachtgeverschap’ beloont. De lange strategische samenwerking van het familiebedrijf met ProudDesign, Bovil en Studio Aandacht mag een succes genoemd worden; de verkopen stegen met 25 procent.

Rober Delver – formulemanager Plus: In nauwe samenwerking met het Plus-formuleteam heeft VBAT een nieuw winkelconcept ontwikkeld voor de supermarkten. Delver: ‘Design moet altijd ondersteunend zijn aan het product.’

Editor’s pick: het openhartige verhaal van marketeer Paul Stam van Lassie en Steven de Cleen van ProudDesign over de herovering van het schapleiderschap door de ‘toverrijst’.

RONDVRAAG

De discussie over kindermarketing laait regelmatig op. In deze discussie wordt vaak voorbijgegaan aan packaging designers terwijl zij toch van invloed zijn op de verschijningsvorm van een verpakking. Ik vroeg Steven de Cleen van ProudDesign, Ronald Lewerissa van Flex/design en Marcel Verhaaf van Brand Candies naar hun mening.

De plastic soep is bijna dagelijks in het nieuws. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de Nederlanders duurzame maatregelen neemt, maar alleen als het makkelijk is en niet te veel kost. Ik vroeg Ronald Lewerissa, oprichter en partner van Flex/design , Taco Schmidt, creative en managing director van Reggs en Willy Mooren, co-founder Boom Creatives of designbureaus de plastic soep kunnen laten verdwijnen en bij wie de verantwoordelijk ligt: designer of marketeer.

ONDERZOEK

Op 11 oktober organiseerde Swocc Design Day. Aanleiding voor de dag was de afronding van het Swocc-proefschrift ‘Packaging design as communicator of product attributes’ van Iris van Ooijen. Haar overall conclusie: ‘Design kan perceptie van producteigenschappen maken of breken.’

Ook universitair hoofddocent marketing & consumentengedrag aan Wageningen Universiteit Erica van Herpen kwam aan het woord en bood een overzicht van de mogelijkheden en kansen voor gebruik van design en sfeer in een retailomgeving. Dit deed zij aan de hand van onze zintuigen.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken