[de werkplek van] Denise Schipper, Senior Content Producer Studio Louter
- Design
- 6 sep 2019 @ 08:01
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - PersonaliaInterview
- 6 sep 2019 @ 08:01
- Nanny Kuilboer
In deel 11 van onze rubriek 'De werkplek van' staat Denise Schipper, Senior Content Producer Studio Louter in de spotlights: ‘Ik dacht altijd dat musea hun tentoonstellingen helemaal zelf maakten.’
Denise Schipper, 31 jaar jong, woont in Rotterdam en werkt in hartje Amsterdam - 'Feyenoord, al was het maar omdat ik anders mijn broer niet meer onder ogen kan komen - bij Studio Louter, een creatieve studio waar onder meer tentoonstellingen en films geproduceerd worden voor musea en bedrijven. ‘In 2012 liep ik stage bij Museumstudio, de voorloper van Studio Louter. Ik studeerde Geschiedenis in Leiden en het leek me leuk om werkervaring op te doen in de richting van kunst en cultuur, iets met film of musea. Ik dacht altijd dat musea hun tentoonstellingen helemaal zelf maakten en wist niet dat er studio’s bestonden zoals Studio Louter waar je dit werk ook kunt doen. Het was een perfecte match. Na mijn studie werd ik aangenomen als de eerste Content Producer van het bedrijf.’
De staande lunch bij Studio Louter: 'We zitten al genoeg'
FeCo
De werkplek van Denise bevindt zich ook letterlijk in een studio, namelijk een grote open ruimte in een oude tekenacademie: ‘Aan de ene kant heb je door die openheid meer last van afleiding, maar aan de andere kant werken we daardoor wel nauw samen. Er zijn geen eilandjes, we zijn echt een team. De lunch is altijd gezamenlijk, dat is ook gezellig. Het is een staande lunch overigens, aan een groot eiland bij de open keuken. We zitten al genoeg! We doen ook veel samen, zoals tentoonstellingen bezoeken. De vrijmibo is geen vaste prik, maar mensen zijn wel te porren voor een feestje en we doen na de zomer altijd een gezamenlijke kick off van het culturele seizoen. De FeCo [feestcommissie, red.] organiseert dit allemaal. We werken met ongeveer achttien mensen en er zijn meestal vier stagiaires, en dan nog de freelancers en externen waarmee we samenwerken.’
Herman Boerhaave
De partners van Studio Louter vormden een inspiratiebron voor de jonge Denise: ‘Zij hebben me vanaf het begin begeleid en een ieder vanuit zijn eigen expertise. Dirk [Bertels, red.] als het gaat om concept en ontwerp, Barend [Verheijen, red.] qua inhoud en van Pepijn [Wibers, red.] heb ik veel geleerd over film, zoals een goed en inspirerend scenario schrijven. Toen we voor Rijksmuseum Boerhaave een film maakten over hun naamgever Herman Boerhaave, kwam het idee om een lofrede te maken gericht aan Boerhaave. De acteurs doen alsof hij er zelf bij is, kijken recht in de camera en spreken in de jij-vorm. Dat was een geslaagd concept en ik merkte dat ik de techniek onder de knie heb en durf te experimenteren, in dit geval met het vertelperspectief. Zo blijf je jezelf uitdagen en creatief ontwikkelen. Dat is leuk voor jezelf, en goed voor het bedrijf.’
Social media
Inspiratie haalt Denise uit haar museum- en theaterbezoeken en dans- en filmfestivals: ‘Ik kijk zoveel mogelijk om me heen en ben breed cultureel geïnteresseerd. Eigenlijk overlappen mijn persoonlijke interesses met mijn werk. Op Instagram volg ik musea en creatieve bureaus ter inspiratie en Facebook gebruik ik meer als een informatiebron. Maar ik volg ook Fred van Leer en alles wat met eten te maken heeft, haha. Inspiratie kun je op de gekste plekken vinden.’ Instagram is voor Denise ook een verzamelplek voor haar eigen posts: ‘Zoals een mooie skyline van Londen waar ik laatst was, maar ook van musea die ik bezoek, en toch ook van werk, zoals laatst van de tentoonstelling in het Mauritshuis die we met Studio Louter hebben gemaakt.’
Qatar
Op de vraag waar ze zakelijk gezien het meest trots op is, antwoordt Denise: ‘De groei van de studio, maar ook op het krijgen van steeds meer verantwoordelijkheid, het steeds meer eigen maken van opdrachten en het aansturen van een team. Ik denk dat de opdracht voor het National Museum of Qatar dit jaar echt een hoogtepunt was. We waren daar een aantal keer op locatie en dan zie je dat je ontwerp door een enorm aantal bezoekers, jong en oud, met plezier wordt gebruikt. Dat is echt een mijlpaal.’
Louvre
Als ze hardop denkt, zou ze ooit nog wel eens bij een groot museum als het Louvre willen werken: ‘Hoofd Conservator bijvoorbeeld, maar het regisseren van een historische film lijkt me ook geweldig!’
Een favoriet merk heeft Denise niet: ‘Haha ik ben helemaal niet merkbewust! Daar kijk ik niet naar. Ik kijk naar hoe iets eruit ziet en welk merk er dan aan hangt, interesseert me niet.’
Ook een bucketlist is haar vreemd: ‘Ik ben geen planner, ik volg mijn hart en laat dingen op me afkomen. Guilty pleasures yep! Zoals gezegd Fred van Leer op Instagram en Say Yes to the Dress op TLC.
Bekijk ook de werkplekken van:
10. Angelina Baker, digital designer Kiss the Frog
9. Matteo Renna, NorthernLight
8. Lauren van der Kolk, hoofd design Ace & Tate
7. Valeria Lanz, illustrator Festina Amsterdam
6. Myrthe Baeten, senior designer Reggs
5. Yvonne Eng, senior designer Design Bridge
4. Heidi Boersma van Guts&Glorious
3. Jantine Knijnenburg, brand designer bij Brandnew
2.Jaimy Hoogenhout, designer bij ProudDesign
1. Eva Verbeek, grafisch ontwerper bij Brum Design
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ford Nederland viert 100 jarig jubileum
- Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor...
- HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on...
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
- KNVB en Nike presenteren Oranje tenue Euro2024
- The Drum over SXSW 2024
Laatste Nieuws
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
- Hunter Douglas wint R+T Innovation... 20-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing