[de werkplek van] Matteo Renna, spatial en experience designer NorthernLight

[de werkplek van] Matteo Renna, spatial en experience designer NorthernLight
  • Design
  • 14 dec 2018 @ 08:03
  • 9554 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Interview

In deel 9 Matteo Renna, spatial en experience designer NorthernLight: ‘Toen ik als toerist voor het eerst naar Nederland kwam, bezocht ik de Heineken Experience. Ik dacht letterlijk “hoe cool zou het zijn om hier iets voor te ontwerpen?” En uitgerekend Heineken werd mijn eerste grote project in Nederland.’

Matteo Renna (29) verhuisde drie jaar geleden van Milaan naar Amsterdam, op zoek naar een nieuwe uitdaging in een ander land: ‘Ik wilde een nieuwe omgeving om te ontdekken wat design betekent in de rest van Europa.

Bij NorthernLight voelde ik direct een klik. Ook het kantoor, met een fantastisch uitzicht op het IJ, past perfect bij me.’

Zijn functie sluit goed aan bij zijn achtergrond en ambities: ‘Ruimtes van betekenis ontwerpen voor mensen. Ruimtes die niet alleen mooi zijn, maar die ook echt impact maken.’

Een Italiaan in Amsterdam… hoe voelt dat?

Ik was er ooit een keer eerder en vanuit een klein stadje in Italië was Amsterdam overweldigend, met zoveel verschillende culturen bij elkaar. Eenmaal hier kwamen er nieuwe uitdagingen op mijn pad: een woning en een baan vinden.

Nu ik bij NorthernLight werk, ben ik voor het eerst in een volledig niet-Italiaanse werkomgeving. Ik vond dat best eng, bijvoorbeeld door de taal en niemand die je daarbij kan helpen. Ook had ik het gevoel dat je met mensen werkt die toch anders zijn, maar het viel 100 procent mee. Ik voelde me vanaf dag één onderdeel van de 'NorthernLight-familie'.

Mijn collega's waren mijn eerste vrienden in Amsterdam. Ze betrokken me van begin af aan bij activiteiten buiten kantoor. Zo helpen ze me om de Nederlandse cultuur te ontdekken, bijvoorbeeld door in het weekend een biertje te gaan drinken of uit te gaan. Even loskomen van het werk.

En er is nog iets bijzonders; we spelen samen in een band. In Italië speelde ik al tien jaar in een band en ik had me erbij neergelegd dit op te moeten geven. Tot ik ontdekte dat er meer mensen graag muziek spelen. Het begon voor de lol, maar het feest van het 20-jarig bestaan van NorthernLight was aanleiding om flink te gaan oefenen en daar op te treden. Het was fantastisch. Het feest werd gehouden op de 16e verdieping in de A'DAM Toren, één van de beste locaties in Amsterdam. We voelden ons echte wereldsterren die avond.

Wat is de meest 'Nederlandse ervaring' tot nu toe?

Kamperen! Mijn collega's Lizzy en Stefan namen me mee op mijn eerste kampeertrip ooit. Naar Terschelling. Ze beloofden me 'een echte Nederlandse ervaring'. Nou, dat was het. We maakten drie verschillende weertypes mee in 24 uur. Een '100% natuurbelevenis'. Regen, onweer en overdag de zon. Maar het was hartstikke leuk.

Wat is volgens jou het verschil tussen Italië en Nederland?

Toen ik in Nederland ging werken, merkte ik meteen dat mensen hier je de mogelijkheid geven om ‘vooraan te staan’ en echt je kwaliteiten te laten zien, onafhankelijk van je leeftijd, waar je vandaan komt of welke taal je spreekt. Amsterdam is echt de plek waar je je droom kunt leven.

Italië is het land waar ik van houd, waar mijn hart is en waar creativiteit echt overal te vinden is. Maar om deze creativiteit ook echt te kunnen benutten, heb je nieuwe perspectieven nodig en de mogelijkheid om groot te dromen. Als ik op een dag weer besluit terug te gaan naar Italië, dan neem ik het gevoel groot te durven dromen zeker mee naar huis om daar anderen mee te inspireren.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Inspiratie komt uit allerlei hoeken. Zo kijk ik regelmatig op de websites van Designboom, Frame en Archdaily, maar ook houd ik verschillende muzikanten en artiesten in de gaten. Ik volg graag de trends uit verschillende disciplines. Dat doe ik eigenlijk van nature, maar het is ook onderdeel van 'the soul' van NorthernLight. We willen inspiratie vanuit verschillende invalshoeken. Elk project dat je doet is anders en vereist een eigen aanpak en nieuwe inspiratie.

Waar ben je het meest trots op?

Toen ik als toerist voor het eerst naar Nederland kwam, bezocht ik de Heineken Experience. Ik dacht letterlijk: 'Hoe cool zou het zijn om hier iets voor te ontwerpen?' En uitgerekend Heineken werd mijn eerste grote project in Nederland.

Het werken aan de Brew You Ride-experience was als een droom die uitkwam. Hoe kun je de 'Heineken-message' communiceren met alle sensorische tools die je tot je beschikking hebt? Het is een project dat geluid, licht, ruimte en interactie integreert. Ik had dit nooit eerder gedaan. We werkten met een team, bestaande uit een mix van experts van andere bedrijven. Het is geweldig hoe je samen oplossingen vindt voor elke uitdaging die je tegenkomt en als team naar de beste aanpak streeft. We hoorden onlangs dat het project de longlist van de Frame-awards heeft gehaald. Hoe cool is dat!

Heineken experience 'Brew You Ride'

Wat maakt je trots op persoonlijk vlak?

Mijn lef om naar het buitenland te verhuizen. Als ik terugkijk op de afgelopen drie jaar, is er veel veranderd. Bijvoorbeeld in de manier waarop ik de wereld zie en hoe ik omga met mensen. Beginnend in een klein stadje in Italië en dan nu in Amsterdam aan de slag met grote projecten zoals Heineken.

Welke sociale media volg je en op welke sociale media ben je actief?

Bij de eerste banen die ik had stond ik dicht bij sociale media, maar nu besteed ik er niet te veel tijd aan. Ik zit op Facebook en gebruik LinkedIn om inspiratie op te doen. Graag volg ik de internationale competities in de design- en architectenwereld. Het is geweldig als alle inzendingen zijn gepubliceerd en je de commentaren van professionals van over de hele wereld voorbij ziet komen. Fantastisch om te zien hoe ze reageren op wat er gebeurt.

Wat zijn jouw favoriete merken en waarom?

Merken die me een idee van design geven. Food brands bijvoorbeeld. Ik kijk graag naar merken die pasta maken, vooral die uit het zuiden van Italië. Ik hou echt van de verpakkingen en het 'design thinking' dat achter zulke eenvoudige producten zit. Mijn favoriete pastamerk is Rummo. Ik was heel blij toen ik het in Amsterdam tegenkwam. Ik voelde me meteen thuis. Een andere goede is Pastificio di Martino. Wat ik echt leuk vind, is dat ze ook een samenwerking hebben gesloten met Dolce & Gabbana. Ik hou van die connectie tussen design en mode.

Wat staat er nog op je bucketlist?

Als rockster een paar maanden op tournee gaan en elke dag spelen en dat dat dan het enige is waar je aan hoeft te denken. Of een reis rond de wereld met Matteo's mojito 'drinktruck'.

Wat is je 'guilty pleasure'?

Gitaren en instrumenten kopen (die ik vervolgens niet gebruik 😀). Ik heb een prachtige oranje versterker uit de jaren zestig, maar al jaren niet aangeraakt. Toch zou ik er zo nog een kopen. Gewoon omdat ze er zo goed uitzien.

Stel je gaat alleen naar een onbewoond eiland, welke drie dingen neem je dan mee?

Mijn gitaar, mijn schetsboek - een fantastische manier om te communiceren - en mijn Italiaans receptenboek. Ik ben trouwens heel goed in het maken van pasta met mosselen…

Wat zou je graag hierna willen doen?

Een project dat me met een nieuwe wereld verbindt; bijvoorbeeld in China. Werken met de mensen daar, maar dan wel vanuit de rol die ik nu heb bij NorthernLight. We hebben net een paar pitches in China gedaan dus 'fingers crossed'.

Wat me ook mooi lijkt is iets heel anders te doen met design. Iets dat onmogelijk lijkt, maar dat je het toch weet te realiseren. Zo vroeg Peter, een van de directeuren van NorthernLight, aan mij om iets nieuws te bedenken. Toen kwam ik op het 'walking in the cloud'-idee, een experience, die je het gevoel geeft in de wolken te lopen. Een bijzondere ervaring voor iedereen, uit alle hoeken van de wereld. En een universele droom: mensen van over de hele wereld met elkaar verbinden.

 

Bekijk ook de werkplekken van:

8. Lauren van der Kolk, hoofd design Ace & Tate
7. Valeria Lanz, illustrator Festina Amsterdam
6. Myrthe Baeten, senior designer Reggs
5. Yvonne Eng, senior designer Design Bridge
4. Heidi Boersma van Guts&Glorious
3.Jantine Knijnenburg, brand designer bij Brandnew
2.Jaimy Hoogenhout, designer bij ProudDesign
1.Eva Verbeek, grafisch ontwerper bij Brum Design

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken