[de werkplek van] Jantine Knijnenburg brand designer

  • Design
  • 15 jun 2018 @ 08:50
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Visual id

In deze nieuwe rubriek op marketingtribune.nl/design zien we de makers bij designbureaus in hun werkhabitat. Jantine Knijnenburg is brand designer bij Brandnew: ‘Ik houd er van als gevestigde merken van de gebaande paden durven af te wijken, maar niet hun heritage vergeten.’

Stel je even voor…

Mijn naam is Jantine Knijnenburg en ik ben 28 jaar oud. Naast de bachelor Allround Styling op de Academie Artemis heb ik een jaar Interieurdesign gestudeerd aan de Instituto d’Arte e Design in Turijn. Na deze opleiding in Italië, ging ik terug naar Amsterdam en kwam terecht bij TwentyTen, een visuele contentstudio gericht op food. Na hier een aantal jaar allround creative te zijn geweest, maakte ik in 2014 de overstap naar brand design agency Brandnew. Hier ben ik als brand designer primair bezig met het ontwikkelen van merkidentiteiten, zowel fysiek ontwerp als art direction.

Beschrijf je werkplek eens…

Het is duidelijk te merken dat Brandnew een designstudio is. Naast het interieur - waarin over alles is nagedacht - is de ruimte zelf ook bijzonder. Een lichte, open studio in de Houthavens met wanden van glas en uitzicht op het water. Je kunt de hele dag door de binnenvaartboten zien af- en aanmeren.

De sfeer hier is los en ongedwongen, we zitten met alle designers bij elkaar aan lange tafels, lekker muziekje op en mooie dingen maken. Omdat iedereen hier nogal gek is van food, maken we iedere dag samen een kick ass lunch met verse salades en soep.

Van wie heb je het meest geleerd?

Ik geloof dat je van iedereen ontzettend veel kunt leren – iedereen bestaat uit een unieke combinatie van stijl en kracht. Ik heb heel veel bewondering voor alle creatieven met wie ik ooit heb samengewerkt. Elk van hen heeft mij geholpen te komen waar ik nu sta in mijn designcarrière.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

De meeste inspiratie haal ik uit kunst, mode en interieurdesign. Ik ga graag naar musea voor moderne kunst en designevents, zoals bijvoorbeeld de Salone Del Mobile in Milaan. Momenteel vind ik het werk van James TurrelI erg fascinerend - hij speelt met verschillende elementen van licht. Daarnaast inspireren kleuren mij enorm; zo ben ik een groot fan van het werk van Yves Klein. Ik bewonder hem om de ultramarijne kleur blauw die hij heeft ontwikkeld. Die staat voor mij gelijk aan perfectie. Zo ook de intens metallic blauwe kleur Ocean Blue van Peregrina Classics (uit het boek van papierleverancier G.F. Smith). Op Instagram volg ik heel veel accounts (wel 750!) die hierop aansluiten.

Waar krijg jij je beste ideeën?

Natuur en reizen zijn mijn twee grootste inspiratiebronnen. Ik hou ervan om omgeven te zijn door de natuur. Zo loop ik graag ‘s avonds of in het weekend een rondje door de duinen en tijdens mijn laatste reis naar Japan heb ik enorm veel nieuwe ideeën gekregen. Het is interessant om te zien hoe een andere cultuur omgaat met design. Dat brengt een open of bredere blik. Er is nog een wereld te ontdekken.

Waar ben je zakelijk gezien het meest trots op en waarom?

Jozo. Voor Brandnew heb ik samen met creatief directeur Arthur van Hamersveld gewerkt aan de herpositionering van het merk: een nieuwe identiteit die internationaal is uitgerold. We hebben het verpakkingsdesign en het communicatieconcept ontwikkeld, een brand movie gemaakt en de art direction gedaan. Het hernieuwde Jozo heeft nu niet meer de perceptie van ‘simpel’ of ‘ongezond’, maar bevat juist de emotie van smaak met een bewuste en moderne lifestyle.

Mijn ultieme doel is altijd dat het concept en de brand spirit voelbaar zijn in alle designelementen en communicatie-uitingen van het merk. En dan ook één verhaal vertelt. Ik denk dat dit voor Jozo goed gelukt is. Ik ben dan ook supertrots dat dit design van Brandnew internationaal werd bekroond met een bronzen Pentaward in 2017.

Welke klant hoop je ooit nog eens voor te werken en waarom?

Een groot internationaal merk, bijvoorbeeld Nike. Ik vind het fascinerend hoe Nike is uitgegroeid van het ontwikkelen van enkele vernieuwende atletiekschoenen tot één van de bekendste maar ook meest waardevolle (sport)merken ter wereld. En nu na al die jaren heeft het merk nog steeds dezelfde jonge, innovatieve en frisse uitstraling. En de slogan ‘Just do it’ is toch nog steeds geweldig?

Wat zijn je favoriete merken en waarom?

Cos. Dat merk gebruikt innovatieve en vernieuwende materialen en gaat daarnaast spannende samenwerkingen aan met inspirerende designers en kunstenaars. En VanMoof. Simplistisch, kwalitatief en functioneel design dat iedereen aanspreekt. Een echt Nederlands merk dat de wereld aan het veroveren is.

Welke packaging design zouden meer mensen moeten kennen en waarom?

De limited editions van Mutti. Ik houd er van als gevestigde merken van de gebaande paden durven af te wijken, maar niet hun heritage vergeten. Deze verpakkingen zijn daar een goed voorbeeld van. Modern en exclusief, met alsnog de traditie van het gevestigde merk in zich.

Wat vind jij het mooiste logo en waarom?

Bang & Olufsen. Leuk feitje: al ontstaan in 1931 en maar 10 Deense kronen voor betaald! Het is misschien niet het beste logo ooit ontworpen, maar ik vind de esthetiek en kwaliteit die het uitstraalt erg mooi. Dit zijn ook precies de waarden die ik altijd in mijn designs bij Brandnew probeer te brengen.

Aan wie geef jij het stokje door om deel te nemen aan deze rubriek?

Aan Ace & Tate, ik vind hun beeldstijl en visuele identiteit goed, heel krachtig. Met name hoe ze die doorvoeren in al hun communicatiedoeleinden, de stijl van de brillen zelf en de winkels. Het lijkt me heel leuk om te lezen hoe zij op deze vragen antwoord geven.


Bekijk ook de werkplekken van:

2.Jaimy Hoogenhout is designer bij ProudDesign

1.Eva Verbeek, grafisch ontwerper bij Brum Design

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

Meest gelezen

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Laatste Nieuws

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken