[de werkplek van] Eva Verbeek, grafisch ontwerper

[de werkplek van] Eva Verbeek, grafisch ontwerper
  • Design
  • 17 mei 2018 @ 08:37
  • 13857 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Geen tag

In deze nieuwe rubriek op marketingtribune.nl/design zien we de makers bij designbureaus in hun werkhabitat. Eva Verbeek, grafisch ontwerper bij Brum Design bijt het spits af: ‘We hebben allemaal zelf direct contact met de klant.’

Stel je even voor…

Ik ben 25 jaar, kom uit Utrecht en heb Communicatie en Multimedia Design gestudeerd. Vanuit mijn opleiding was het een logische stap geweest om aan de slag te gaan als designer voor digitale toepassingen, maar dat sprak mij niet zo aan. Wat ik namelijk juist zo leuk vind aan packaging design is dat het eindresultaat tastbaar is. Daarnaast heb ik een grote passie voor alles wat met eten te maken heeft, van experimenteren in de keuken en etentjes organiseren tot het lezen van kookboeken - in bed, niet doorvertellen! Hoewel we niet alleen verpakkingen voor voedsel maken, beslaat dat wel een groot deel van mijn werkzaamheden en dat past dus perfect bij mijn interesses.

Waar kom jij ’s ochtends je bed voor uit?

Voor een dag vol afwisselend werk. We hebben veel verschillende projecten lopen en ik hoef me dus nooit te vervelen. Het leuke aan mijn werk vind ik dat het zo divers is. Van het bedenken van concepten tot het maken van handschetsen - ik teken graag! - maar ook de digitale uitwerking en communicatie met fotografen en klanten vind ik een leuke uitdaging. Communicatie, zowel op de verpakking als met de mensen waarmee je werkt, is naar mijn idee een van de belangrijkste aspecten van het werk. Naast creativiteit natuurlijk!

Hoe ziet jouw werkplek er uit?

We werken hier ongeveer met twintig mensen en het team bestaat onder meer uit ontwerpers, DTP’ers en projectmanagers. Samen zorgen we dat alles reilt en zeilt. Brum heeft geen accountmanagers; we hebben allemaal zelf direct contact met de klant. Hierdoor leer je de klant beter kennen en beter met elkaar samenwerken. Samenwerking is sowieso belangrijk bij ons, want we werken vaak met verschillende mensen aan hetzelfde project. Zo kunnen we elkaar inspireren, aanvullen en scherp houden. Wat ook handig is, is dat we met z’n allen in een grote open ruimte werken, waardoor je makkelijk op elkaar af stapt om iets met elkaar over een project te bespreken.



Waar haal je je inspiratie vandaan?

Van heel veel verschillende plekken. Bijvoorbeeld op beurzen zoals Packaging Innovations, waar ik inspiratie op heb gedaan over druktechnieken en materialen. Ik vind het sowieso leuk om te zien waar andere bedrijven mee bezig zijn. Ook breng ik - buiten werktijd natuurlijk ;-) – veel tijd door op Instagram, waar ik onder meer mijn eigen illustraties en handlettering plaats [@whatevamakes, red.] Ook heb ik een keer een online class over aquarellen gemaakt en op Skillshare geplaatst, een verzamelplaats voor allerlei online cursussen. Inmiddels hebben al meer dan 1.500 mensen mijn class gevolgd! Uit cursussen van anderen haal ik zelf ook weer inspiratie. Verder word ik geïnspireerd door de dingen die ik om me heen zie, bijvoorbeeld in musea, maar ook wanneer ik op reis ben, kom ik altijd interessante dingen tegen die me weer op nieuwe ideeën brengen.

Wanneer krijg je de beste ideeen?

Ik denk dat de beste ideeën ontstaan door samen te brainstormen. Dat doen we bij Brum dan ook vaak. Daarnaast ga ik er zelf vaak ook echt even voor zitten om te brainstormen en wat snelle schetsen te maken. Ik zet mijn ideeën graag – visueel - op papier, omdat dat een laagdrempelige manier is om ze tot leven te brengen en vervolgens verder uit te denken. Maar soms komen de ideeën ook plotseling wanneer ik in de trein of op de fiets naar huis zit, wanneer je het niet verwacht!

Op welk werk ben je het meest trots?

We hebben onlangs de producten van Bieze voorzien van een gloednieuwe verpakking. Hier ben ik erg trots op, want dit was één van mijn eerste grotere projecten waar ik zelf een belangrijke rol in heb gespeeld. Ik vind dat de hele lijn ontzettend gaaf is geworden en een mooie aanvulling is op de nieuwe huisstijl en merkpositionering van Bieze. Samen met een illustrator hebben we ervoor gezorgd dat de groenten echt de hoofdrol spelen op de verpakking. We hebben hiervoor een heleboel illustraties ontwikkeld, met een speciaal gestempeld effect. Leuk om te weten is dat al deze illustraties uit handschetsen zijn voortgekomen, maar uiteindelijk digitaal uitgewerkt zijn. Het was een interessante zoektocht naar de juiste uitstraling en ik ben erg blij met het eindresultaat!



Voor welke klant hoop je ooit nog eens te werken?

Ik zou graag een keer voor een food start-up willen werken. Een klein bedrijf met gepassioneerde mensen en dan samen helemaal vanaf het begin beginnen. Het lijkt me dan ook gaaf om samen naar een verpakkingsvorm, materiaal of speciale druktechniek te zoeken om er echt iets speciaals van te maken en het product/merk op de kaart te zetten. Het zou helemaal mooi zijn als het product bijdraagt aan verduurzaming van de voedselketen, want dat is een onderwerp dat ik belangrijk vind.

Wat zijn je favoriete merken buiten Brum?

Dorset Cereals is één van mijn favoriete merken, sterker nog dat merk is een van de redenen dat ik me ben gaan verdiepen in packaging design! Nog voor ik bij Brum werkte, zag ik de verpakking voor het eerst. De eenvoud en de kleurrijke Scandinavisch ogende illustraties spreken me erg aan. Ik was er zo door geïnspireerd dat ik heb uitgezocht welk bedrijf het design had gemaakt. Zo werd ik steeds enthousiaster over dit beroep en heb ik stappen ondernomen om zelf ook gave verpakkingen te kunnen bedenken. Een ander favoriet merk is Tony’s Chocolonely, omdat ik het bijzonder vind hoe zij een maatschappelijk probleem op zo’n positieve manier onder de aandacht brengen en aanpakken. Daarnaast vind ik de verpakking ook erg geslaagd: opvallend, eigenwijs en met een boodschap. Ook vind ik het gaaf dat ze de kans benut hebben om zelfs de chocoladereep een unieke vorm te geven die het verhaal versterkt.

Welk packaging design zou iedereen moeten kennen?

De theeverpakkingen van William Whistle. De illustratiestijl is erg mooi: de donkere inkt in combinatie met het kleurrijke aquarel, en met precies genoeg detail. Als je de illustraties beter bekijkt zul je zien dat achter elke tekening een verhaal schuil gaat over de reis die je maakt terwijl je de smaken/ingrediënten ontdekt. Ik hou zelf ook erg van illustreren, dus dat maakt dit design extra aansprekend voor mij. Maar ik denk dat iedereen hier vrolijk van wordt!



Wat vind jij het mooiste logo?

Ik vind het Coca-Cola-logo bijzonder. Het bestaat al ontzettend lang en is door de jaren heen niet eens zoveel veranderd (op één jaartje heel lang geleden na). Toch is het niet ouderwets. Bekijk de evolutie van het logo maar eens. Daarnaast hoef je maar een heel klein stukje van het logo te zien om het te herkennen.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken