[de werkplek van] Heidi Boersma van Guts&Glorious

[de werkplek van] Heidi Boersma van Guts&Glorious
  • Design
  • 21 jun 2018 @ 09:59
  • 13778 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Packaging

In deze nieuwe rubriek op marketingtribune.nl/design zien we de makers bij designbureaus in hun werkhabitat. Heidi Boersma, creative director en partner van packaging design agency Guts&Glorious: ‘Merken zijn persoonlijkheden; niets aantrekkelijker dan zelfvertrouwen.’

Stel jezelf even voor…

Ik ben Heidi Boersma, 44 jaar, en sinds 2014 mede-eigenaar en oprichter van Guts&Glorious, brand & packaging design. Iemand zei ooit tegen mij: ‘Jij oefent dit vak niet alleen uit, jij bént dit vak’ en eigenlijk klopt dat wel. Ik ben altijd al creatief geweest, heb ook altijd een duidelijk toekomstbeeld gehad waar ik naar toe heb gewerkt. Nadat ik afgestudeerd was aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam ben ik gaan werken bij TBWA Designers Company, waar zowel corporate design als packaging design gemaakt werd. Ik voelde al snel dat packaging design was waar mijn hart lag. Gelukkig heb ik daar de kans gekregen om alles over dit vak te leren. Na zes jaar maakte ik de overstap naar Brandnew Design waar ik kennis maakte met het werken voor private labels. De dynamiek die daarbij hoort, ligt mij heel goed. Ik ben dan ook blij en trots dat wij nu zowel mooie A-merken als private labels in ons portfolio hebben.

Vertel iets over Guts&Glorious…

Guts&Glorious is het bureau dat ik samen met Vincent Limburg en Leon Bosboom heb opgericht in 2014. Het is geweldig als je zelf een team kunt samenstellen met wie je kunt lezen en schrijven. Wij hebben alle drie een zelfde werkethos. Ondanks, of misschien juist wel dankzij, onze verschillen en overeenkomsten werkt het gewoon goed. We dagen elkaar uit, frustreren elkaar waar nodig, maar vooral stimuleren/inspireren we elkaar elke keer om het beste uit onszelf te halen. Wij gaan altijd voor het uiterste. Goed communicerend, kwalitatief design dat echt past bij de merken waarvoor we werken. We luisteren naar onze klanten en vragen verder dan wat er gebriefd wordt op papier. We proberen de kern te pakken te krijgen en maken werk dat daarop aansluit. Guts&Glorious is een bedrijf waar je heel erg jezelf kunt zijn en waar humor hoog in het vaandel staat.

Van wie heb je het meest geleerd?

Ik zit inmiddels al ruim 17 jaar in het vak en heb met zoveel inspirerende mensen mogen samenwerken dat ik niet één naam wil en kan noemen. Ik vind het fijn om elke dag weer te leren. Of dat nou is op het gebied van design of op persoonlijk vlak. Ik omring me graag met mensen die ergens voor willen gaan, die het onderste uit de kan durven te halen. We werken ook voor startende ondernemers, die zelf een product op de markt brengen. Daar komt nogal wat bij kijken en daar heb je echt heel veel daadkracht, uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen voor nodig. Ik heb een ongekend respect voor mensen die dat vol overgave doen en aandurven. Het is heerlijk om daar mee te mogen werken en daar een steentje aan bij te mogen dragen.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Overal en nergens. Inspiratie kun je moeilijk opzoeken, het is meer iets wat je overkomt mits je je er voor openstelt.

Ik kan onder druk de beste ideeën krijgen, maar wel als ik weet dat ik een team om me heen heb die me in staat stelt te focussen. Ik moet me echt onderdompelen in een klus waarbij ik tijdens het proces links en rechtsaf kan slaan. Ik leg mezelf ook liever niet vast met moodboards voordat ik aan een klus begin. Ik start met ideeën schrijven en neerkrabbelen en ga dan met mindmaps aan de slag. Tijdens deze zoektocht kan ik dan zomaar van een eerste idee afwijken omdat ik tijdens het proces een afslag neem. Die vrijheid moet je niet beperken door vooraf conceptrichtingen op te tekenen waar je je aan vast blijft houden.

Welke social media volg je?

Ik heb eigenlijk weinig met social media. Ik krijg vaak het verwijt dat we als bureau te weinig zichtbaar zijn op social media, maar wij zijn heel kritisch in wat we posten. Als wij iets posten dan is dat iets waar we vreselijk trots op zijn. Ik ben van mening dat posten om het posten geen hout snijdt. Dan besteed ik liever mijn tijd om iets postwaardigs te ontwerpen ;-)

Waar ben je zakelijk gezien het meest trots op?

Ik ben echt ongelofelijk trots op wat we tot nu toe bereikt hebben. We zijn vier jaar geleden echt helemaal van scratch af aan begonnen en hadden geen enkele klant of zicht op een eerste opdrachtgever. Noem het naïef, maar wij hebben altijd het rotsvaste vertrouwen gehad dat het ons zou lukken. We hadden het talent in huis en wisten dat we daar iets unieks mee te pakken hadden. We zijn rond gaan bellen en hebben alles aangepakt wat we aan konden pakken. We hebben echt helemaal op eigen houtje een schitterend klantenportfolio opgebouwd, zijn in staat echt goed personeel aan te trekken en onze kwaliteit te waarborgen en hebben inmiddels ook al een aantal prijzen en nominaties in de wacht gesleept. Klanten zijn tevreden en hebben vertrouwen in ons en dat is waar we het voor doen. We zijn een zeer gezond bedrijf en dat is iets waar we eigenlijk vaker bij stil mogen staan.

Welke klant hoop je ooit nog eens voor te werken?

Dat vind ik een moeilijke vraag. We werken onder meer voor Jumbo en daardoor krijgen we de kans om vrijwel alle soorten categorieën aan te pakken. Hierdoor verdiep je je elke keer in andere doelgroepen en categoriecodes en dat is echt heel erg interessant en dynamisch.

Maar ook juist kleinere merken vind ik superleuk. Wij hebben het merk Ridiculously Good mogen bedenken en vormgeven en, behalve dat dat een droomklus was, heeft het ons ook heel veel aandacht en exposure opgeleverd en hebben we aan het begin gestaan van een mooi merk.

Wat zijn je favoriete merken?

Ik vind merken interessant die ergens voor staan en die niet met elke trend meebewegen. Ik ben er ook van overtuigd dat wanneer je je als merk steady en zelfverzekerd opstelt, je meer loyaliteit creëert bij je consumenten. Wat dat betreft zijn merken echt persoonlijkheden. Niets aantrekkelijker dan zelfvertrouwen. Ik ben om die reden dan ook fan van het merk Scotch & Soda. Ik vind dat zij het heel goed voor elkaar hebben gekregen om in de overvolle markt een eigenzinnig merk te creëren en dat ze de koers hebben aangehouden waar ze ooit voor kozen.

Welk relatief onbekend packaging design zouden meer mensen moeten kennen?

Ik heb een aantal voorbeelden toegevoegd die een gemene deler hebben. Simpel, met humor maar vooral zeer communicatief. Verpakkingen met zo min mogelijk ruis en die in een oogopslag de boodschap overbrengen. Mooi packaging design, teruggebracht tot de essentie.

Wat vind jij het mooiste logo?

Ik heb niet één favoriet logo. Ik houd van logo’s die slim zijn, logo’s met een knipoog, die eenvoudig ogen maar toch een boodschap afgeven.


 

Bekijk ook de werkplekken van:

3.Jantine Knijnenburg, brand designer bij Brandnew

2.Jaimy Hoogenhout, designer bij ProudDesign

1.Eva Verbeek, grafisch ontwerper bij Brum Design

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken