[TK2021] Onze toekomst in een posterpotpourri

[TK2021] Onze toekomst in een posterpotpourri
  • Design
  • 8 mrt 2021 @ 11:14
  • 14237 x gelezen
  • Link
  • Roel Stavorinus
    Roel Stavorinus

    Merk- en designstrateeg
    Melvin Day
  • Geen tag

Bij elke verkiezing worden de verkiezingsborden weer neergezet. Ze dienen wel degelijk een doel, want ze voorkomen dat hele steden worden volgeplakt. Dat hebben we keurig gereld in Nederland. Het communicatienut is natuurlijk 0, maar het blijft interessant om er met een design- en communicatieoog naar te kijken. Hoewel ik toe moet geven dat je ogen niet echt verwend worden.

Op het eerste gezicht lijkt zo’n verkiezingsbord een rommeltje, maar als je beter kijkt, dan laten verkiezingsposters zich eigenlijk vrij makkelijk indelen in slechts vijf categorieën:

1 DE POLITIEKLEIDERPOSTER
Veel heb je daar niet voor nodig. Een bekend hoofd en de naam of het logo van de partij. Soms is dat hoofd nog nét niet bekend genoeg en dan voeg je het beste de naam van het hoofd toe. Het CDA twijfelt terecht of iedereen Wopke Hoekstra al herkent. En over Gert-Jan Segers heerst al jaren enige twijfel.

Aan de kwaliteit van verkiezingsposters kun je gelukkig niet aflezen hoe het is gesteld met de stand van communicatie en creativiteit in Nederland

Vanaf lijst 13 is het altijd een slecht idee om voor dit type poster te kiezen. Onbekend maakt niet-herkend.

2 DE OPROEPPOSTER
De oproepposter roept op om te stemmen op die betreffende partij. Stem Denk. Stem SP. Stem PvdA. Deze laatste was er dit jaar niet helemaal gerust op of men Lilianne Ploumen al wel zou herkennen. In dat geval is de oproepposter een goed alternatief. De oproepposter is overigens áltijd een goed alternatief. Duidelijker wordt het niet.

3 DE BELOFTEPOSTER
Sommige partijen beloven graag iets. GroenLinks belooft ons ‘meer toekomst’. De Boer Burger Beweging belooft ‘Wij brengen het platteland naar Den Haag’ en dat dat geen loze belofte is, weten we nog van de acties van boeren van afgelopen jaar. Maar de beste belofte is wat mij betreft die van de Piratenpartij ‘Wij fixen die shit!’.

4 DE LOGOPOSTER
Dit type poster zag je voor de eeuwwisseling vaker, maar is ondertussen een zeldzaamheid geworden. Bij1 en JA21 zijn de enige partijen die op hun logo vertrouwen. Onterecht overigens, want het zijn niet zulke goede logo’s en buiten dat: niemand kent ze.

5 DE RATJETOEPOSTER
Kiezen gaat over keuzes maken en de ratjetoeposter laat zien dat dat heel ingewikkeld is. Jong heeft er een dit jaar, maar verder zie je ze vooral vaak bij gemeenteraadsverkiezingen.

Aan de kwaliteit van verkiezingsposters kun je gelukkig niet aflezen hoe het is gesteld met de stand van communicatie en creativiteit in Nederland, maar als die posters dan toch geen enkel nut dienen, mag het dan bij de volgende verkiezingen een tikkie creatiever alsjeblieft?

Baat het niet, dan schaadt het niet.

Roel Stavorinus RM, zelfstandig merk- en designstrateeg, eigenaar van Melvin Day | strategiepartner voor organisaties en creatieve bureaus en voorzitter van de Nima Brand Design Community.

HET KAN DUS WEL…
Onderstaand een aantal verkiezingsposters waaraan je kunt zien dat het wel kan, maar ze zijn wel van even geleden...

Roel Stavorinus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken