[column] Totaalmarketing
- Design
- 5 sep 2023 @ 08:53
- Link
-
Peter de Boer
Branding expert
Irresistible branding - Geen tag
- 5 sep 2023 @ 08:53
- Peter de Boer
Bestaat er naast totaalvoetbal ook zoiets als totaalmarketing? Marketing waarin elke vezel en zenuw geprikkeld wordt, waarbij alles op elkaar is afgestemd? En bestaat er zoiets als totaalbranding?
Het zijn vragen die me blijven achtervolgen. Laten we een poging wagen om het antwoord te ontrafelen. Van de Efteling, Walt Disney World, de Formule 1 en Wimbledon, tot de Bosrand, Club Med, de Amsterdamse school, Insead en Ikea. Voorbeelden van prachtige, complete concepten, maar totaalbranding? Ik weet het niet.
En toen.. toen kwam ik in Weil am Rhein!
Een wereld van inspiratie
Weil am Rhein is een stad in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. Daar staat aan de rand van de stad al tientallen jaren een verzameling gebouwen en tuinen met design als verbindende factor. Design in architectuur, tuinen, meubels en gebruiksvoorwerpen van ongeëvenaarde kwaliteit. Dit vormt een totaalbeleving die iets met je doet.
Het is een design lustoord, dat je kooplust aanwakkert en je intellectuele nieuwsgierigheid bevredigt, terwijl je maag wordt gevuld en je innerlijke speelsheid wordt geprikkeld. Ook streelt het je gevoel voor esthetiek en biedt het kennis en inspiratie. En heel stiekem word je een fan van het bedrijf VITRA en al haar licenties en partnerschappen. Natuurlijk heeft een sterk merk voor- en tegenstanders. Dat is hier niet anders, dus het is niet voor iedereen.
Ruim vijf tot acht uur heb je nodig om alles op je gemak te verkennen. Je kunt ook een rondleiding boeken op het fabrieksterrein waar de productiehallen staan van gerenommeerde architecten.
En als dat je niet kan bekoren, begin dan met een goede koffie in het café van de winkel. Vier verdiepingen vormgegeven als archetypische huizen brengen je van de ene sfeer naar de andere en inspireren je met talloze interieurideeën. Je kunt overal informatie vragen, en als dat je ding niet is, kun je de winkels op de begane grond verkennen. Of het nu regent of de zon fel schijnt, neem de gratis witte Vitra-paraplu mee naar huis.
Spelen
Een immense glijbaan van Zaha Hadid begrenst de tuin, een waar bloemenparadijs met grappige houten gebouwtjes. Als je verder loopt of fietst, kom je in zalen waar een collectie designmeubelen staat die zijn weerga niet kent. Het museum met wisselende tentoonstellingen en een kunstgalerie bevinden zich aan het begin van het terrein. De grote tuin voor de winkel staat vol met designklassiekers van Vitra, evenals de glanzende verkoopwagen voor hotdogs. Het meest ontroerend aspect is de intacte werkkamer van Charles en Ray Eames, die samen designgeschiedenis schreven. Er zijn maar weinig vergaderruimtes of woonkamers waar geen origineel of aangepast stuk van deze zeldzame getalenteerde designers te vinden is.
Een ervaring die blijft hangen
Van kunstvoorwerpen tot klokken, stoelen, tafels, banken – alles wat je maar kunt bedenken is er, én van hoge kwaliteit. Deze meubels gaan meer dan één generatie mee.
En als je dan vermoeid denkt: laten we stoppen met het bezoek en iets gaan drinken, dan besef je dat het Vitra-gevoel in je is blijven hangen. Je realiseert je dat alles wat je hebt gezien en ervaren positief is. Zelfs als je niets hebt gekocht. Er blijft een aangenaam gevoel achter, een gevoel van totaalbranding. Alsof dat totaalgevoel echt en oprecht toenadering tot je zoekt.
Marketeers, ben je op weg naar het zonnige zuiden, plan dan gerust een extra dag in voor een bezoekje. Zelfs met de kinderen :-).
Peter de Boer is freelance allround branding specialist/creative director, medeoprichter van biermerk WIllsArk en adviseur bij contentmarketing- en PR-bureau Mediatic en branding specialist bij Fairchild marketing. Na een studie kunstgeschiedenis koos hij voor een carrière in marketing en vormgeving en schopte hij het tot boardmember bij Saatchi & Saatchi. Hij was co-founder van Onna-Onna, visiting faculty bij THNK. Hij is zowel gefascineerd door merken die trouwe fans weten te creëren als het ongekende realisme van de Vlaamse primitieven. Peter schreef deze column op persoonlijke titel.
-
Peter de Boer
- Werkt bij: Irresistible branding
- Functie: Branding expert
- Website:https://nl.linkedin.com/in/drpeterdeboer
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Jaguar toont lef met komst Type 0006-12-2024
- ASML en Van Gogh Museum verlengen... 05-12-2024
- ADCN Awards 2024 open voor inzendingen02-12-2024
- PostNL lanceert decemberzegels met... 18-11-2024