[column] Made in Germany

[column] Made in Germany
  • Design
  • 22 nov 2023 @ 08:03
  • Link
  • Peter de Boer
    Peter de Boer

    Branding expert
    Irresistible branding
  • Geen tag

Made in (Germany) is een opmerkelijk fenomeen dat zowel een rol speelt in het land van b2b als b2c-branding. Deze aanduiding is vreemd genoeg in 1887 bedacht door de Britten…

Zij vonden dat de producten die in het Verenigd Koninkrijk werden gemaakt van aanzienlijk betere kwaliteit waren dan de producten uit andere Europese landen.

Met name de kwaliteit van de handelswaar uit Duitsland was een doorn in het oog. Door af te dwingen dat de producenten van die producten duidelijk maakten in welk land ze waren geproduceerd, hoopte de Britse regering dat de Britten deze producten links lieten liggen en weloverwogen voor producten van Britse makelij zouden kiezen. In de zogeheten Merchandise Marks Act is de verplichting om producten van buitenlandse makelij ook zo te labelen verplicht gesteld. Door het merk/label Made in Germany verplicht te stellen hoopte te Britse regering consumenten te waarschuwen voor goederen uit niet-Britse landen. Als zodanig was de kwalificatie Made in Germany een negatieve.

Het tegenovergestelde gebeurde: tot op de dag van vandaag heeft het label Made in Germany juist een positieve connotatie.

Duitse producten staan doorgaans bekend om hun kwaliteit.  Ook bij ons thuis is Made in Germany de garantie voor degelijkheid, kwaliteit, consistentie en robuustheid. Pikant detail: het Oberlandesgericht in Stuttgart oordeelde in 1995 dat de term misleidend is, omdat je niet kan garanderen dat alle grondstoffen en/of alle vakmanschap handelingen wel van Duitse bodem zijn.

Is China het nieuwe Duitsland?

Hoe anders is dat met producten uit China, die dezelfde reputatie hebben als de Duitse producten eind negentiende eeuw in het Verenigd Koninkrijk. Niet te vergelijken met een land als Japan, dat qua betrouwbaarheid in onderzoeken steevast op de tweede plaats eindigt. Met name de auto-industrie staat bekend om haar kwaliteit en degelijkheid. En wat denk je van Zwitserland, dat gezien wordt als het land van precisie? Ik volg ook de ontwikkelingen in Vietnam op de voet, een land dat alles in zich heeft om betrouwbare en degelijke producten te produceren.

Wat voor betekenissen heeft het ‘merk’ made in eigenlijk?

‘Made in’ staat voor zoiets als een mentaliteit van een land en daar waar het gaat om productieprocessen, produceren, garanties, controles, ethiek, innovatie, degelijkheid, technische precisie, valmanschap, sofisticatie… vul maar in. Probeer het maar eens in te vullen voor Made in Holland, wat zegt dat dan? En dan de hamvraag: is het een positieve, neutrale dan wel negatieve toevoeging?

En deze column? Die is Made in Leiden. Of dat een garantie voor kwaliteit is, laat ik graag over aan de lezer.

Peter de Boer is freelance allround branding specialist/creative director, medeoprichter van biermerk WIllsArk en adviseur bij contentmarketing- en PR-bureau Mediatic. Na een studie kunstgeschiedenis koos hij voor een carrière in marketing en vormgeving en schopte hij het tot boardmember bij Saatchi & Saatchi. Hij was co-founder van Onna-Onna, visiting faculty bij THNK.  Hij is zowel gefascineerd door merken die trouwe fans weten te creëren als het ongekende realisme van de Vlaamse primitieven. Peter schreef deze column op persoonlijke titel.

Foto credit: valdemaras-januska-igao

Peter de Boer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken