Marketeer van de Week: Katrin Ellmann (Haribo) over de lancering van Vrolijke Drop

Marketeer van de Week: Katrin Ellmann (Haribo) over de lancering van Vrolijke Drop
  • Food-en-retail
  • 4 okt 2013 @ 17:24
  • 37245 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • IntroductieFoodMerkenDoelgroep

Katrin Ellmann is als marketingmanager van Haribo verantwoordelijk voor de lancering van Vrolijke Drop. Dit is de grootste introductie van een productlijn sinds 1953 en de eerste keer dat Haribo zich specifiek op volwassenen richt.

Gefeliciteerd met de lancering van Vrolijke Drop. Waarom zet Haribo in op drop voor volwassen?

'Haribo was in het verleden echt gericht op kinderen. Als we echt een merk voor alle leeftijden willen zijn, dan moet je ook een product lanceren wat specifiek voor een volwassen doelgroep is ontwikkeld. En dat is Vrolijke Drop: drop in vier volwassen smaken.'
 

Hoe ziet de lanceringscampagne van Vrolijke Drop eruit en welke middelen zet je daarvoor in?

'Voor het eerst pakken we uit met een cross-mediale campagne. In de zomer zijn we al begonnen met een campagne richting de retail. Vanaf deze week zetten we vol in op de consument met een tv-commercial, advertenties, abri’s, sampling, PR en op social media met de "vrolijkheidsindex".'

Hoe onderscheidt Haribo zich met Vrolijke Drop van andere snoepmerken?

'Met vrolijkheid natuurlijk! Onze drop brengt kleur en fun in het overwegend zwarte, serieuze dropschap met een kleurrijke verpakking en vrolijke gevormde drop. De dropjes toveren een lach op je gezicht. En – last but not least – we introduceren een nieuwe dropsmaak: Caramel Mix.'

Hoe lang werk je al voor Haribo en in welke functies?

'Ik werk nu ruim twee jaar voor Haribo in de functie van Marketing Manager.'

Wat heeft de marketingcommunicatie van Haribo dat andere bedrijven niet hebben?

'Dat is makkelijk: Haribo is een en al fun en vrolijkheid.'

Wat deed je voordat je bij Haribo werkte?

'Voor Haribo heb ik 10 jaar in diverse marketing functies gewerkt bij Reckitt Bensicker in Nederland en Zuid-Afrika. Voor merken als Dettol, Finish, Airwick en Vanish: huishoudelijke schoonmaakmiddelen.'

Op welke social media ben je actief en waarvoor gebruik je ze?

'Facebook, LinkedIn en twitter gebruik ik zowel voor werk als privé.  Voor werk voornamelijk als analysetool voor ons merk.'

Kun je jezelf in vijf merken omschrijven?

'Volkswagen, Rituals, Ben & Jerry’s, Unox en Nespresso.'

Wat zijn jouw ambities als marketeer?

'Overall vind ik het belangrijk om mensen bij elkaar te brengen en ze van mooie momenten te laten genieten. A-merken kunnen hierin een grote rol vervullen:  ze kunnen emotioneel raken. Haribo als sympathiek en vrolijk merk is daar bij uitstek geschikt voor. Mijn ambitie voor Haribo is om er een merk voor iedereen van te maken versus alleen voor kinderen. Dat alles lukt goed: als ik de straat inrijd, staan kids en volwassenen soms letterlijk te wachten met wat voor spannends ik nu weer thuiskom.'

Wat zijn jouw mediamerken?

'NRC, LINDA, Radio 538, Veronica, bol.com.'

.

Eerder publiceerden we in deze serie:

Cleome van den Berg (Wessanen) over de lancerering van het Engelse theemerk Clipper



Jeroen Mirck

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken