Marks&Spencer gaat verder online in Nederland

Marks&Spencer gaat verder online in Nederland
  • Food-en-retail
  • 9 nov 2016 @ 09:06
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenFoodZakelijk

Het Britse warenhuis Marks&Spencer gaat online verder in Nederland. Eerder werd bekend dat de retailer vrijwel alle vestigingen op het Europese vasteland dichtgooit, waaronder de flagshipstore op de Champs-Élysées in Parijs en winkels in Amsterdam en Den Haag. 'Marks&Spencer vertrekt binnenkort uit Nederland', voorspelde retaildeskundige Rupert Parker Brady dit voorjaar daarmee correct op platform Food&Retail van MarketingTribune. What's next?

Succesvolle warenhuisketens gedijen het beste bij merkhuizen en families. Lafayette opent een nieuwe vestiging in Parijs, gewoon omdat er genoeg toeristen komen. Selfridges, uitgeroepen tot het beste warenhuisconcept ter wereld, investeert £300 miljoen in de hoofdlocatie in Oxford Street. Dichter bij huis investeert de Bijenkorf tientallen miljoenen in de vlaggenschipwinkel op de Dam. De grote vraag is welk (buitenlands?) warenhuis naast de flagship store van Marks&Spencer op het Rokin in Amsterdam komt, stelde MarketingTribune-blogger Rupert Parker Brady hier online. 'Het warenhuis is springlevend', luidde de conclusie. Om daar 19 februari dit voorjaar aan toe toe voegen: 'De vraag is of Marks & Spencer überhaupt in september in hartje Amsterdam haar deuren gaat openen. De non-food omzet in Den Haag is zo bedroevend slecht, dat de opvolger van Marc Bolland beter kan besluiten om de verovering van Nederland terug te draaien. Een ezel stoot zich in het algemeen niet twee keer aan dezelfde steen, M&S wel. Het eten is top, maar de kwaliteit, modieusheid en pasvorm van de mode is onder de maat. En dat in een markt waar steeds meer mensen een luxe beleving verwachten als ze besluiten om naar kernverblijfsgebieden te gaan. Oscar Farinetti zal met alle plezier in het M&S pand zijn Eataly willen vestigen.'
De voorspelling op MarketingTribune.nl komt uit. We zullen het voortaan met de webshop moeten doen.

Nieuwbouw op het Rokin
'Sinds de terugkeer van Marks&Spencer naar Nederland is het niet gelukt de formule succesvol te maken', zegt een woordvoerder van het warenhuis nu tegen MarketingTribune. De cijfers spreken verder voor zichzelf, aldus M&S. 'Alle 53 filialen in de tien landen worden gesloten Nederland, België en Frankrijk, Estland, Litouwen, Polen, Roemenië en Slowakije. Marks & Spencer in China gaat ook dicht. De meer winstgevende winkels in Ierland, Hongkong en Tsjechië worden behouden.' Met Brexit heeft het terugtrekken volgens M&S niks te maken. 'De sluiting is onderdeel van een reorganisatie waarbij Marks & Spencer 466 internationale filialen heeft doorgelicht. In tien landen bleken winkels de afgelopen vijf jaar met verlies te draaien.' 

AH to Go pakt kans
In 2015-2016 heeft het bedrijf in Nederland een verlies van 2,9 miljoen pond (3,9 miljoen euro) geleden. Volgens het laatste plan zou Marks&Spencer nog de door Parker Brady genoemde flagshipstore openen naast een nieuw filiaal van het Canadese warenhuis Hudson's Bay, in nieuwbouw aan het Rokin. Nu blijkt dat de Britten zich eerder dit jaar te hebben laten uitkopen door de Canadezen, die niet naast een concurrent wilden zitten. In de afgelopen periode ruimde ook M&S-voorman Marc Bolland het veld, de man die de formule juist weer naar Europa trachtte te brengen. Een jaar geleden sloot Marks&Spencer al zes snelwegsupermarkten die het in 2014 bij pompstations van BP had geopend, omdat 'Nederlanders niet toe zijn aan boodschappen doen langs de snelweg', volgens de woordvoerder. Daar denkt concurrent Ahold blijkbaar anders over, want die heeft onlangs zes AH to Go's bij BP-stations geopend. Het heeft er meer van dat het bij Marks&Spencer aan marketingkracht ontbreekt om de Nederlander en de rest van Europa aan de typisch Brits- en Indiase smaken (zoals 'Vindaloo') te krijgen en om succesvolle concepten zoals 'Britse kerst' lokaal te exploiteren. Daarvoor moet de consument nu naar Londen, of hij/zij krijgt de M&S experience online. Veel uniek Brits food zoals de beroemde xmas-pudding is daar helaas vooralsnog nog niet te krijgen.

In UK juist meer focus op food
In het Verenigd Koninkrijk gaat Marks & Spencer zich juist meer richten op de verkoop van etenswaar, in een poging een alternatief te vinden voor de dalende kledingverkopen. Zo komen er 200 vestigingen van supermarkt Marks & Spencer Simply Food bij, meldt Het Parool. 'In zestig gevallen komen ze in de plaats van een M&S-warenhuis.' De keten heeft nu 600 Simply Foodwinkels en 300 warenhuizen in Groot-Brittannië. (PvWK)

Profiel M&S
Marks & Spencer verkoopt kleding in het hogere segment, woondecoratie en foodproducten. Het winkelbedrijf werd in 1884 opgericht en heeft in het Verenigd Koninkrijk 980 filialen. 
De kosten voor de sluiting en afbouw van de 53 winkels raamt het bedrijf op 185 tot 250 miljoen euro, vooral vastgoedkosten en ontslagkosten. In totaal betreft het 2100 werknemers.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken