[interview] Marketing Hollandse Nieuwe houdt Agnes Leewis (Visbureau) scherp
- Food-en-retail
- 14 jun 2017 @ 09:23
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodInterviewMarketing
- 14 jun 2017 @ 09:23
- Peter van Woensel Kooy
In Scheveningen is het traditionele eerste vaatje Hollandse Nieuwe onder de hamer gegaan. De veiling luidt officieel het haringseizoen in. Vanaf 14 juni is de typisch Nederlandse delicatesse overal verkrijgbaar. Per hoofd van de bevolking eten wij gemiddeld 5,2 stuks haring per jaar. Agnes Leewis heeft er als directeur van het Visbureau de handen vol aan met haar staf. Wij spreken haar over de marketing van haring en van de andere populaire vissoorten die zij namens de branche helpt verkopen. 'De uitdaging zit hem in de middengroep, de zogenaamde millenials.'
In principe kan je het hele jaar door genieten van een haring. Toch zijn er een aantal momenten in het jaar, waarop het haring happen een traditie is. Eén van deze speciale gebruiksmomenten zijn de Vlaggetjesdagen. Op deze dagen wordt de nieuwste vangst 'Hollandse Nieuwe' aan land gebracht. Vandaag tot en met komend weekend is het zover. Ook in marketingkringen en -clubs wordt ingehaakt met talrijke hartingparty's.
Haring is een vette vis waar veel gezonde omega 3 vetzuren in zitten. Het Voedingscentrum raadt aan om minstens twee keer per week vis te eten, waarvan één keer per week een vette vissoort. Je zou zeggen dat de marketing van zoveel goeds, lekkers en leuks een koud kunstje is. We checken het bij Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau.
1. Stel jezelf graag even voor, wat heb je met marketing?
Mijn naam is Agnes Leewis, directeur Nederlands Visbureau. Sinds een flink aantal jaren werkzaam in de communicatiebranche, waarbij voorlichting de boventoon voerde en marketing er later aan werd toegevoegd. De laatste tien jaren ben ik werkzaam ‘als viswijf’.
2. Het Parool noemt jullie een geoliede 'pr machine voor vis'. Hoe dat zo, hoe maken jullie deze missie waar?
Het Nederlands Visbureau is de communicatie- en promotieorganisatie voor alle ondernemers in Nederland, handelend in vis, schaal- en schelpdieren. We streven het gehele jaar naar een positieve beleving rond de productgroep vis én de vissector.
3. Na Vlaggetjesdag start vandaag de verkoop van Hollandse Nieuwe. hoe ondersteunen jullie deze marketingwise?
De jaarlijkse start van het seizoen 'Hollandse Nieuwe' met de traditionele veiling van het eerste vaatje is een van de bekendste activiteiten van het jaar. Het Nederlands Visbureau verzorgt op dezelfde dag ook de start van het seizoen 'Holländischer Matjes' in Hamburg, waar zeker jaarlijks net zo veel maatjesharing naar toe gaan.
Vanaf de dag ná de veiling is de nieuwe haring weer in het hele land te koop. Aansluitend vinden in het hele land haringparty's en evenementen plaats. Op de eerste zaterdag, volgend op de start van het seizoen vindt traditioneel Vlaggetjesdag Scheveningen plaats. Dit is een lokaal evenement, georganiseerd door een aparte stichting Vlaggetjesdag.
4. Doen veel vishandels mee met het Visbureau?
Dit huzarenstukje Hollandse traditie mag al jaren lang rekenen op veel belangstelling van pers en publiek. Voor vrijwel alle vishandels is de Hollandse Nieuwe 'het paradepaardje' van het productaanbod.
5. Lukt het jongeren aan de haring te krijgen? Hoe?
De haringeter concentreert zich in grote mate op de 50-plussers. Jonge kinderen staan vaak open om nieuwe dingen te proberen en als je het hen aanbiedt, happen ze ook wel graag een harinkje. De uitdaging zit hem in de middengroep, de zogenaamde 'millenials'. De komende jaren zullen we ons zeker ook gaan richten op deze consumentengroep.
6. Tenslotte: wat verwacht je van de Hollandse Nieuwe 2017?
De Hollandse Nieuwe, vangst 2017, is weer van prima kwaliteit, waarvan iedereen weer het hele jaar kan genieten. De ervaringscijfers geven aan dat we in Nederland jaarlijks zo'n 76 miljoen maatjesharingen eten.
tekst: Peter van Woensel Kooy
Agnes Leewis, directeur van het Visbureau
Info + marketingmateriaal via het Visbureau, klik hier
Lees hier meer over eerste vaatje: Eerste vaatje nieuwe haring onder de hamer
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- zuur
- vis
- Scheveningen
- Visbureau
- Agnes Leewis
- vissoorten
- marketing
- officieel
- branche
- eten
- populair
- haringseizoen
- uitje
- Hollandse Nieuwe
- directeur
- eerste vaatje
- De veiling
- bevolking
- maatjes
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
- Nieuw onderzoek toont groeiende... 31-10-2024
- Hornbach voor zevende maal op zoek... 31-10-2024
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour30-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing