Starbucks imponeert in Milaan

Starbucks imponeert in Milaan
  • Food-en-retail
  • 6 sep 2018 @ 10:31
  • 11819 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert en creatief
    MarketingTribune en L&L
  • BrandingRetail

Starbucks Reserve Roastery opent in het historische postkantoor aan het Piazza Cordusio. Dit is de eerste locatie van Starbucks in Italië, met plannen om meer cafés te openen vanaf eind 2018. MarketingTribune neemt een kijkje.

Starbucks arriveert in Milaan, Italië:  vandaag viert het merk de opening van haar eerste winkel in Italië en de mooiste Starbucks in de wereld: de 'Starbucks Reserve Roastery' in Milaan. De langverwachte Milaan Roastery is het kroonjuweel van Starbucks’ wereldwijde voetafdruk in retail. Een plek waar Italiaanse klanten naar toe kunnen om de kunst en wetenschap van koffie te ontdekken in een adembenemende omgeving, die zowel een eerbetoon is aan de stad Milaan als een viering van wat Starbucks de afgelopen 47 jaar heeft geleerd over koffie. Na een feestelijke opening vanavond gaan morgenochtend, 7 september, om 9.00 uur (CET) de deuren open voor alle klanten.

'Tijdens mijn eerste reis naar Milaan in 1983 was ik gefascineerd door het gevoel van gemeenschap in de espressobars. De momenten van verbinding tussen de barista’s en hun klanten waren zo vrij en oprecht. Met de opening van de Milaan Roastery is het verhaal van Starbucks rond,' zegt Howard Schultz, voorzitter emeritus van Starbucks.'Alles wat we hebben meegemaakt, van het eerste inspiratiemoment 35 jaar geleden tot aan onderdeel zijn van het dagelijks leven van miljoenen mensen over de hele wereld, brengen we met veel respect naar Italië. Namens de 350.000 partners die het groene schort dragen en miljoenen voor hen, ben ik trots en vereerd om onze Italiaanse klanten de beste ervaring van Starbucks te kunnen geven.'

Starbucks’ komst in Italië – de 78e markt wereldwijd voor het bedrijf – is anders dan alle andere marktopeningen in haar geschiedenis. Milaan markeert de eerste keer dat Starbucks retailactiviteiten heeft neergezet in een nieuw land in de vorm van een Roastery. Hiervan bestaan slechts twee andere filialen in de wereld: de Seattle Roastery, geopend in 2014, en de Roastery in Shanghai, geopend in 2017.  Met 2.300 vierkante meter, bevindt de Milaan Roastery zich in Milaans Palazzo della Poste op het Piazza Cordusio – slechts enkele straten verwijderd van iconische bezienswaardigheden als de Duomo, Galleria Vittorio Emanuele II en Teatro alla Scala.

Starbucks opende haar eerste winkel in Europa 20 jaar geleden in Londen. Sindsdien is het bedrijf in samenwerking met strategische licentienemers gegroeid naar meer dan 3.100 winkels in 40 landen verspreid over Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De introductie van het door het bedrijf gestuurde Reserve Roastery in Milaan bekrachtigd de investering van het bedrijf in haar premium merk als onderdeel van een algehele groeistrategie. Deze strategie fungeert daarnaast als pijplijn van retail- en productinnovatie voor haar belangrijkste winkels over de hele wereld. Na de opening van de Roastery zal Starbucks vanaf eind 2018 meer cafés in Milaan openen in samenwerking met de gelicentieerde partner Percassi.  Deze winkels weerspiegelen de unieke Italiaanse koffiecultuur en bieden tegelijkertijd Starbucks’ iconische eet- en drinkmogelijkheden.

'We hebben de tijd genomen om ervoor te zorgen dat onze intrede in Italië zorgvuldig en respectvol zou verlopen,” zegt Kevin Johnson, chief executive officer, Starbucks. 'De introductie van onze Roastery en premium Reserve-brand geven een eerste aanzet tot de lange termijn ontwikkelingen van onze belangrijkste winkels met onze licentiepartner van wereldklasse, Percassi.'

Ontworpen voor De Italiaanse Klant
Bij de Milaan Roastery spelen erfgoed en innovatie een centrale rol, tegen een achtergrond van verbluffend design en meeslepende ontdekkingen. Als klanten het gebouw binnenkomen staan zij oog-in-oog met een ongekend uitzicht dat elk aspect van de Roastery-experience weergeeft. Levendige kleuren, tekenend voor de Italiaanse mode- en designgemeenschap, verwelkomen iedere klant en in de loop van de dag verandert het licht dat door het glazen plafond naar binnen schijnt.

In het hart van de ruimte staat een volledig functionerende Scolari koffiebrander, vervaardigd net buiten het centrum van Milaan. Aan de rechterkant kunnen klanten de belangrijkste bar vinden, waar klassieke espresso’s en geavanceerde koffie innovaties elkaar ontmoeten. De met hout beklede bar beschikt over cannelures, een bekend motief uit de Italiaanse architectuur en is afgewerkt met marmer afkomstig uit de wereldberoemde steengroeven van Toscane. Boven in de mezzanine kunnen klanten de ArriviamoTM Bar ontdekken. Speciale cocktails worden gemixt achter een 10-meter lange marmeren bar gesneden uit een enkel blok van Calacatta Macchia Vecchia. Aan de linkerkant betreden klanten de PrinciTM Bakery, compleet met een houtoven die steen voor steen is gebouwd door metselaars en ambachtsmannen.

'We hebben het afgelopen jaar de stad Milaan geproefd, ingeademd en nauw samengewerkt met tientallen lokale ambachtslieden om onze mooiste retail ervaring, die zich bezighoudt met alle zintuigen van onze klanten tot leven te brengen. Zicht, geluid, aanraking, geur, en natuurlijk, smaak', zegt Liz Muller, Chief Design Officer, Starbucks. 'Van de met de hand gebeitelde Palladiana vloer tot aan het felgroene klapperbord van de Italiaanse vakman Solari. Over alles wat je ziet in de Roastery is nagedacht, om zo momenten van ontdekking en transparantie te realiseren.'

Door de gehele Roastery is de fysieke winkelomgeving aangevuld met een interactieve Augmented Reality (AR)-ervaring. Deze moedigt klanten aan om hun mobiele apparaat te gebruiken en zo meer te ontdekken over Starbucks Reserve koffie, het brandproces en het bedrijf. Het middelpunt van de AR-ervaring is een kamerhoge- en brede visuele weergave van de geschiedenis van Starbucks en haar koffie. De geschiedenis is gegraveerd in messing door lokale ambachtslieden, gepolijst en verlicht 'om warmte te brengen aan het verhaal'.

Buiten op het terras van het gebouw kunnen klanten genieten van het volledige assortiment Roastery-koffie, cocktails en gerechten in een uitgesproken Europese omgeving van een café aan de straatkant. Ook het portiek van de Roastery siert een opvallend standbeeld van een sirene - het symbool van Starbucks doordrenkt met klassieke kennis - volledig handgesneden in Carrara-marmer door de Toscaanse beeldhouwer Giovanni Balderi.

Koffie uit de hele wereld geroosterd, gebrouwen en verpakt in Milaan
De kern van Starbucks’ Premium Reserve-brand zijn de zeldzame en exotische hoogwaardige Arabica-koffiesoorten, verantwoord geproduceerd in meer dan 30 landen over de hele wereld. Alle koffie wordt met de hand geplukt door een team van Starbucks’ koffiekwaliteit-experts en biedt zowel unieke smaakprofielen als verhalen uit de regio's waar de koffie werd gekweekt.

Deze koffies worden volgens het merk 'tot leven gebracht door zeven hoogopgeleide branders die bijna een jaar lang zijn getraind in het branden van Starbucks koffie over de hele wereld. Lerend van 47 jaar ervaring van Starbucks in leiderschap en koffiebranden.' Ze passen hun vakmanschap dagelijks toe in de Milaan Roastery, de eerste plek in Europa waar Starbucks unieke, ‘small-lot’ Reserve-koffie brand. De Roastery biedt klanten ongekende transparantie met betrekking tot alle aspecten van het brandproces met een 360-graden ervaring van de productie. De transparantie binnen de wetenschap en het ambacht begint met groene koffie die uit jutezakken wordt gegoten. De koffie gaat vervolgens naar de brander om in koelbakken te worden geveegd en uiteindelijk een dramatisch crescendo te bereiken, namelijk het 6,5-meter hoge bronzen vat. Het vat ontvouwt zich als een bloeiende bloem, waardoor een glimp wordt opgevangen van het proces in de ontgassingskamer – een natuurlijk onderdeel van het brandproces. Van daaruit stroomt de koffie boven je hoofd door koperen leidingen naar de silo's bij de koffiebar, waar klanten kunnen genieten van een vers kopje Reserve-koffie. Of naar de in-house inpakafdeling voor distributie naar Starbucks-winkels in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

De koffiebar dient als het podium waar honderden barista's een menu met meer dan 115 dranken bereiden op basis van verschillende bereidingsmethoden: ModBar Pour Over, Chemex, Coffee Press, Siphon, Espresso, Cold Brew en de gepatenteerde CloverTM Brewed-koffie. De hoofdbar zal ook het allereerste Starbucks affogato-station hebben. Hier wordt ijs handgemaakt op bestelling met behulp van een unieke en theatrale vloeibare stikstofafwerking om zo het perfecte ijs te creëren om te paren met een heerlijk shot espresso.

En voor klanten die een stukje van de Roastery-ervaring mee naar huis willen nemen is er de Scooping Bar. Hier kunnen gasten speciaal verpakte en vers gebrande koffiebonen van Starbucks Reserve-koffie kopen, waaronder bonen die exclusief zijn voor de Milaan Roastery. Het laten zien van koffie in bakken en silo's, de weegschaal en papieren verpakkingen doen denken aan de ervaring van het kopen van gedroogde goederen per gram, vers verpakt.

Het beste van Milaanse bakker, Rocco Princi
In 2016 kondigde Starbucks een strategische samenwerking aan met de Italiaanse bakker Rocco Princi, zijn ambachtelijke en versgebakken eten als exclusieve match met de premium Reserve-brand van het bedrijf. Na de introductie van Princi’s eten in de Roasteries van Seattle en Shanghai vorig jaar, is Princi nu verkrijgbaar in de eerste Reserve-winkel van op het hoofdkantoor van Starbucks naast de eerste onafhankelijke Amerikaanse Princi-winkel die deze zomer in Seattle is geopend.

De Princi-bakkerij in de Milaan Roastery heeft een houtoven gemaakt met behulp van een oude techniek en een unieke methode om warmte uit te stralen met behulp van vuur. Hierdoor is het Rocco Princi's ultieme hulpmiddel voor het maken van brood en wordt het net zoals vroeger gedaan. De voorkant is een grofgesneden Porfido Giallo, afkomstig uit de regio Lombardije. In dit stuk kunnen de gasten ook zien hoe het deeg wordt gemaakt van water en de beste bloem, zodat het gehele proces vergelijkbaar is met de weergave van de koffiereis elders in de Roastery. De producten gebakken in de Princi bakkerij zijn hier en overal in de Roastery beschikbaar voor klanten die hun koffie willen combineren met de perfecte bite, hartig of zoet.

"In de afgelopen jaren met Starbucks heb ik het ongelooflijke voorrecht gehad om de smaken en passie van de Milanese mensen te delen met klanten in de Verenigde Staten en China. Ik ben dankbaar dezelfde gastvrijheid terug te geven aan Milaan met de komst van Starbucks in Italië, "zegt Rocco Princi, oprichter van Princi Bakeries.

Leren van de Italianen, Aperitivo debuteert op Arriviamo
Geïnspireerd door de Italiaanse aperitivo, ‘sociale cocktails’ gecombineerd met kleine lekkernijen in de vroege avonduren, is de Milanese Roastery de eerste Starbucks-locatie met een Arriviamo-bar. Gelegen op de mezzanine bovenaan een wenteltrap is Arriviamo, een bestemming voor een zorgvuldig gemaakte cocktail of speciale koffieservice, meldt het merk.

'Bij Arriviamo creëert een team van mixologen dranken van een op maat gemaakt menu dat zowel het Italiaanse palet als het Starbucks erfgoed eer aan doet. Van klassieke Italiaanse favorieten zoals de Spritz en Negroni tot cold-brew koffiecocktails doordrongen met smaak en ambacht. Klanten kunnen getuige zijn van een heel nieuw theater aan ervaring dat zowel kenmerkend als complementair is aan de bars op de belangrijkste Roastery-verdieping. Naast het serveren van aperitivo in de avond, kunnen klanten ook genieten van een kopje koffie op de mezzanine terwijl ze de Roastery en de productie ervaring observeren van bovenaf.'



Mogelijkheden creëren voor Milanese jongeren
In voorbereiding op de opening begonnen eerder dit jaar bijna 300 nieuwe carrières toen het Roastery-team haar inaugurele team van partners (werknemers) begon aan te nemen, meldt Starbucks. 'Barista’s en mixologen, koffiebranders , koffiefabrikanten en tot slot Princi-bakkers. Partners ondergingen een intensieve training van minimaal drie maanden en zullen investeringen op het gebied van leren en ontwikkeling blijven zien om te groeien tijdens hun loopbaan bij Starbucks. Starbucks brengt ook zijn bekroonde Apprenticeship-programma naar Milaan bij de opening. Starbucks biedt daarnaast leerplaatsen aan voor barista's en mixologen. Momenteel zijn er al zes leerlingen ingeschreven. Elke leerplek is een driejarig programma, waarmee partners naast hun werk 260 uur sectorspecifieke training krijgen om hun talent verder te ontwikkelen en hen op deze manier voor te bereiden op duurzame, lonende carrières. Naarmate Starbucks in Italië groeit, zal het blijven investeren in programma's om betekenisvolle carrières voor haar partners te bevorderen.'

Starbucks zal zich ook richten op het creëren van educatieve- en carrièrekansen voor jongeren in heel Milaan. De Starbucks Foundation werkt samen met de Fondazione Don Gino Rigoldi om een ​​op maat gemaakt programma te ontwikkelen om jongeren uit benadeelde gebieden in Milaan te ondersteunen. Dit betreft jongeren die het risico lopen gemarginaliseerd te raken en grote obstakels tegenkomen bij het vinden naar een baan. Tegelijkertijd ondersteunt The Starbucks Foundation programma's in samenwerking met La Scala Academy. Deze zijn gericht op studiebeurzen en trainingen over inzetbaarheid en betrokkenheid van de gemeenschap die studenten meer toegang bieden tot onderwijs en werk.

'De kern van ons bedrijf is het creëren van positieve sociale impact in de gemeenschappen die we overal ter wereld bedienen', zegt Vivek Varma, president van The Starbucks Foundation. 'We hebben The Starbucks Foundation meer dan 20 jaar geleden opgericht om deze missie te bevorderen en met deze initiële  investeringen in Italië willen we nieuwe kansen creëren voor de jeugd in Milaan, terwijl we tegelijkertijd een basis leggen voor verbintenissen op de langere termijn voor de Italiaanse markt.'

Openingsfeest
Om deze gelegenheid te vieren, heeft Starbucks samengewerkt met de Comune di Milano en de La Scala Academy om een ​​theatrale productie te creëren die de verhalen van Howard Schultz en Starbucks tot leven brengt. Dat gebeurt door middel van film, live opera en orkestvoorstellingen. Het evenement, met als beschermheer de Comune di Milano, zal uitmonden in de 'Roastery' die wordt gerealiseerd als een eerbetoon aan de stad Milaan. (PvWK)

Over Starbucks
'Sinds 1971 zijn wij bij Starbucks Coffee Company toegewijd aan het op duurzame wijze kopen en branden van de hoogste kwaliteit arabica koffie. Het bedrijf heeft vestigingen over de hele wereld en is de voornaamste koffiebrander en retailer van kwaliteitskoffie in de wereld. Door te streven naar perfectie en trouw te blijven aan onze principes, brengen we de unieke Starbucks Experience voor elke klant tot leven. Wij nodigen u uit om de Starbucks Experience met ons te delen in één van onze vestigingen of via Starbucks.com.'
(bron: Starbucks)

bron tekst onderstaande video: www.thelocal.it - beeld boven: Starbucks



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken