[onderzoek] Albert Heijn verdubbelt vleesreclames
- Food-en-retail
- 20 mrt 2019 @ 15:58
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 20 mrt 2019 @ 15:58
- Peter van Woensel Kooy
Ondanks enthousiaste deelname aan de Nationale Week Zonder Vlees, maakte retailketen Albert Heijn in 2018 twee keer zoveel reclame voor vlees als in het jaar daarvoor. Jumbo volgt Albert Heijn hierin op de voet, blijkt uit vers onderzoek.
Lidl maakte in 2017 nog het meeste reclame voor vlees, maar is inmiddels ingehaald door Albert Heijn en Jumbo. Tegelijkertijd verminderde Albert Heijn het aantal reclames voor vleesvervangers met tweederde. Dit blijkt uit onderzoek van media-registratiebureau Adfact dat is uitgevoerd voor stichting Even Geen Vlees.
De stichting schrikt van de resultaten: 'Supermarktketens demonstreren met hun deelname aan de Nationale Week Zonder Vlees dat ze goed bezig zijn voor het klimaat, maar als je goed gaat kijken naar hun reclame-uitingen wordt duidelijk dat het de verkeerde kant op gaat.' Albert Heijn lanceerde in 2018 het 'Echt Vers' concept. Hierin speelt vlees een belangrijke rol, terwijl vleesvervangers er juist buiten vallen. 'Een onbegrijpelijke keuze van Albert Heijn, vooral als je ziet hoe sterk de vraag naar vleesvervangers toeneemt', stelt Even Geen Vlees, verwijzend naar dit stuk.
Ook Lidl heeft haar winkelindeling inmiddels aangepast door 'vers vlees' een prominente plek te geven in het midden van de winkel. 'Consumenten kunnen echt niet om deze "vleesmuur" heen, zo wordt minderen met vlees wel heel moeilijk gemaakt', constateert de stichting EGV.
De 'vleesmuur' van Lidl
Vlees dominant
In het onderzoek van Even Geen Vlees wordt niet alleen gekeken naar gestunt met vlees, maar naar de overall aanwezigheid van vlees in supermarktreclames op tv, radio, buitenreclame en print. De stichting kijkt bijvoorbeeld ook naar productverpakkingen zoals pizzadozen en vlees in een ‘figurantenrol’. Als voorbeeld noemt Armanda Govers van Even Geen Vlees een wijnreclame waarin vlees op tafel staat: 'het beeld dat vlees erbij hoort domineert duidelijk nog steeds in onze voedselomgeving. Dit ondanks de aanbeveling van de Gezondheidsraad en de WHO om meer plantaardig en minder dierlijk te eten.'
Toename reclames voor vleesvervangers
Er is ook goed nieuws volgens EVG: Jumbo en Plus maakten in 2018 respectievelijk vijf en zes keer zoveel reclame voor vleesvervangers als het jaar ervoor. Ook Lidl liet het aandeel van vleesvervangers in hun reclames sterker groeien dan het aandeel van vlees. Van alle supermarktketens is Lidl koploper met de meeste reclames voor vleesvervangers. In totaal stegen de gezamenlijke bestedingen aan reclames met vleesvervangers met 3,6 miljoen euro, dat is een toename van 68 procent in een jaar tijd.
Convenant
Even Geen Vlees meldt graag een convenant te willen sluiten met de overheid en supermarkten om het aantal vleesreclames te verminderen. Daarnaast geeft de stichting aan dat de winkelindeling een belangrijk middel is om de consument richting duurzamere en gezondere keuzes te sturen. Reclame en winkelindeling zijn volgens Even Geen Vlees van groot belang omdat de meeste keuzes van de consument worden gemaakt op basis van deze factoren, ook al is de consument zich daar zelf niet van bewust.
(PvWK)
Verantwoording onderzoek
'Media-registratiebureau Adfact registreerde in 2018 voor supermarkten bijna 367 miljoen euro aan bruto mediawaarde binnen tv, radio, buitenreclame en print. Digitale reclame-uitingen vallen buiten deze analyse omdat daar op dit moment nog niet een betrouwbare meetmethode voor is. In de analyse zijn actiefolders en supermarktbladen, welke nog steeds wekelijks worden ingezet door veel supermarkten, niet meegenomen. Lees hier de hele verantwoording van het onderzoek.'
(beeldcredits: fotografie EVG)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- vlees
- Albert Heijn
- Jumbo
- mvo
- soja
- slacht
- reclame
- AH
- vega
- WHO
- carnivoor
- vleesreclame
- Adfact
- vleesvervangers
- media-registratiebureau
- Lidl
- stichting
- vegan
- DVS
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve Naturals: 'Mijn meest...
- Black Friday groeit uit tot Black November
- [column] Waarom authentiek zijn niet meer genoeg is
- Action breidt Europees netwerk verder uit
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw... 25-11-2025
- [onderzoek] ABN Amro: 'Populariteit... 24-11-2025
- Lynn Trum (Nederlandse Loterij):... 24-11-2025
- Sinterklaascampagne van Raak zoomt... 21-11-2025
- [marketeer 237] Patricia Douma -... 21-11-2025
- Disney heropent pop-up in Batavia... 20-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




