'Omzet supermarkten gaat in 2019 door grens van 40 miljard'

'Omzet supermarkten gaat in 2019 door grens van 40 miljard'
  • Food-en-retail
  • 24 jun 2019 @ 10:49
  • 9418 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenRetail

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) maakt tijdens de jaarlijkse Haringparty in het Scheveningse Kurhaus bekend dat voor 2019 een omzet wordt verwacht van meer dan 40 miljard euro. Dit betekent een sterkere omzetstijging dan in de afgelopen jaren.

Dat heeft alles te maken met de btw-verhoging van 6% naar 9% van het lage btw-tarief. In 2018 kwam de omzet uit op 38,7 miljard euro, een groei van 3,5% ten opzichte van 2017, aldus het CBL.

Focus op de consument
In zijn jaarrede benadrukt CBL-voorzitter Bert Roetert het belang van ketensamenwerking en de focus op de consument door alle ondernemers in de voedselketen. 'De consument is in positieve zin veeleisend, maar ook andere partijen verwachten steeds meer van ons. Samen met ketenpartners en maatschappelijke organisaties werken supermarkten en foodservicebedrijven elke dag aan het gezonder en duurzamer maken van de dagelijkse boodschappen. Daarnaast lijkt de overheid zijn grip op ondernemerschap te willen verstevigen. Veel nieuwe regelgeving leidt tot aanzienlijke kostenverhogingen. Kosten die uiteindelijk weer betaald moeten worden door de consument. De btw-verhoging en andere kostprijsverhogende maatregelen zullen niet positief bijdragen aan de koopkrachtontwikkeling voor de burger', aldus Roetert.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Tijdens een paneldiscussie staat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen centraal. Supermarkten en foodservicebedrijven maken veel werk van een gezonder assortiment, zorg voor het milieu en dierenwelzijn, arbeidsomstandigheden in productielanden ver weg en een steeds gezondere voedselomgeving voor jongeren. De drie directeuren van het Voedingscentrum, Milieu Centraal en Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) nemen de aanwezigen mee in hun visie op gezond en duurzaam in de supermarkten, de voedselketen en de samenleving.

Supermarkten en foodservice-bedrijven nemen veel initiatieven om te voldoen aan de maatschappelijke eisen en wensen. Het streven is om elke dag beter te presteren. Voor resultaten en acties voor een gezonder assortiment en een duurzamere voedselproductie verwijst het CBL graag naar de vernieuwde website:
* Gezondheid en voedselveiligheid
* Duurzaamheid
* Medewerkers en arbeidsmarkt
* Sterke keten
Klik op de deeplinks hierboven om er meer over te weten te komen.
(PvWK)

Over het CBL
'Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.'
(bron: CBL)


in de aanstaande MarketingTribune MT12-19 printeditie die dinsdag 25 juni verschijnt, leest u meer over het thema 'Retail, retailrecepturen van de toekomst'. Reserveer nu uw eigen editie.

 

beeldcredit: foto Agence Olloweb / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken