KHN claimt minimaal 5,1 miljard overheidssteun

KHN claimt minimaal 5,1 miljard overheidssteun
  • Food-en-retail
  • 16 mrt 2020 @ 07:49
  • 10117 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodDoelgroepenOnderzoek

Alle eet- en drinkgelegenheden moeten tot en met 6 april aanstaande sluiten. Door de nieuwe overheidsmaatregelen loopt het omzetverlies snel op en komen veel horecaondernemers direct in acute liquiditeitsproblemen, stelt KHN nu. 'Tijd voor een claim.'

'De vaste lasten blijven immers vooralsnog bestaan terwijl de inkomsten volledig wegvallen. Om alle getroffen horecabedrijven, zowel hotel-restaurant-café-fastservice als aanverwant bedrijf, in staat te stellen om een periode financieel te overbruggen, moet er per direct steun komen vanuit de overheid', aldus Koninklijke Horeca Nederland. KHN claimt minimaal 5,1 miljard voor noodmaatregelen om horecaondernemers te ondersteunen. KHN dringt bovendien aan op zo spoedig mogelijk duidelijkheid ten aanzien van bijvoorbeeld (on)mogelijkheden van maaltijd afhalen en bezorgen, zo meldt men de redactie van MarketingTribune.

Omzet neemt met 50% af, met 0% omzet tijdens periode van sluiting
Grote gevolgen kwamen al voort uit eerdere overheidsmaatregelen, zoals reisbeperkingen en adviezen om thuis te blijven, het verbod op bijeenkomsten van meer dan 100 personen tot het stilleggen van exploitaties en het juist ook operationeel houden van noodzakelijke diensten. 'Daar komt nu de sluiting van het overgrote deel van de horeca bij. Tel hier de al eerder inzakkende omzet en de verwachting van een langzaam herstel bij op en het wordt pijnlijk duidelijk dat snel ingrijpen noodzakelijk is', aldus KHN.

Liquiditeitstekort en een gemis aan inkomen
Minder bezoekers en toeristen, betekent minder gasten, resulterend in minder omzet. Met inachtneming van bovenstaande maatregelen neemt volgens een eerste inschatting de omzet over het hele jaar 2020 met 50% af, met 0% omzet in de periode van sluiting, zo schat de organisatie. 'Dit terwijl de vaste kosten blijven. Per saldo leidt dit tot gemiddeld 50% werktijdverkorting over het hele jaar, een liquiditeitstekort en een gemis aan inkomen voor levensonderhoud van de zelfstandige ondernemer met personeel.'

KHN eist toezeggingen kabinet
Om getroffen horecaondernemers zo snel mogelijk tegemoet te komen, roept KHN het kabinet nu dringend op per direct met de volgende maatregelen en toezeggingen te komen. Dit is het eisenpakket:

1.     Een snelle en toegankelijke werktijdverkortingsregeling
-Noodzakelijk zijn soepeler toegangsvoorwaarden voor de werktijdverkortingsregeling. Nu wordt nog steeds een direct verband geëist met corona waardoor aanvragen van horecaondernemers worden afgewezen, terwijl helder is dat zaken leeg zijn door corona en de afgekondigde overheidsmaatregelen. Een dergelijk indirect effect moet ook toegang geven.
-Als de vergunning er is dan moet de ondernemer direct een voorschot krijgen, definitieve afrekening kan dan na iedere periode van 6 weken plaats vinden.

2.     Snel en eenvoudig het inkomen van de zelfstandige ondernemer borgen, onder andere door uitstel van betaling van (voorlopige) aanslagen inkomstenbelasting.

3.     Snel en eenvoudig voorzien in liquiditeit van de horecaonderneming, onder andere door
- Uitstel van btw-afdrachten.
-Renteloze overbruggingskredieten om vaste lasten te kunnen financieren met lange aflossingstermijnen.
-Uitstel/(tijdelijke) ontheffing van betaling van belastingen, zowel landelijke als lokale belastingen.
-Private noodfondsen n andere private steunmaatregelen waar bijvoorbeeld brouwers en andere leveranciers mee bezig zijn fiscaal vriendelijk behandelen (vrijstelling winstbelasting en vrijstelling schenking)

Met een claim van 5,1 miljard maakt KHN de oproep aan het kabinet voor werktijdverkorting en overige maatregelen die liquiditeit ondersteunen naar eigen zeggen concreet. 'KHN zet alles op alles voor passende maatregelen voor horeca; KHN zet alles op alles om getroffen horecaondernemers financieel te ondersteunen en blijft de komende periode het gesprek aangaan met vertegenwoordigers van diverse ministeries, beleidsmakers, leveranciers, de financiële sector en andere branches om tot passende maatregelen voor de horeca te komen', aldus de horecaclub. Recent gaf het kabinet aan in totaal 90 miljard euro achter de hand te hebben om alle gevolgen van corona in Nederland te kunnen opvangen, inclusief conjuncturele.

Onderzoek onder leden
Afgelopen week deelde KHN in een officiële persconferentie dat het aantal annuleringen in de horeca is gestegen met 48% en dat het aantal nieuwe reserveringen uitblijft als gevolg van de coronacrisis. Uit onderzoek (n=bijna 4.000 horecaondernemers) bleek bovendien dat 55% van de respondenten meer annuleringen ervaart van bestaande reserveringen dan normaal en dat ondernemers gemiddeld 33% omzetverlies ervaren door de verschillende corona-adviezen en maatregelen. 'Onze verwachting is dat de gevolgen al inmiddels sterk zijn toegenomen, met de op zondag 15 maart aangekondigde maatregelen zullen die gevolgen alleen maar groter worden.'
(PvWK, beeld Unsplash)
 
Lees hier: Marketeers helpen bij corona-crisis
 

Over KHN
'KHN (Koninklijke Horeca Nederland) is de grootste horeca brancheorganisatie in ons land. Met ruim 230 afdelingen door heel Nederland vertegenwoordigen wij ruim 20.000 horecaondernemers met zo’n 255.000 horecamedewerkers. Wij staan voor een professionele en toekomstbestendige horecabranche. Onze leden ondersteunen wij door lobby, advies en financiële ledenvoordelen. Zo geeft KHN de horeca power.'

(bron: KHN)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken