[onderzoek] Week 27: minder sterke stijging aantal passanten winkelstraat

[onderzoek] Week 27: minder sterke stijging aantal passanten winkelstraat
  • Food-en-retail
  • 7 jul 2020 @ 11:42
  • 12905 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Het was afgelopen week weer iets drukker in de Nederlandse winkelstraat dan de week daarvoor. De 4.0% toename in de drukte is echter wel een van de kleinste toenames van de afgelopen weken en staat in schril contrast met de toename van 12,3 % van vorige week, blijkt uit onderzoek van RMC.

Het drukteniveau blijft echter nog steeds achter bij vorig jaar, constateren de onderzoekers. 'Ten opzichte van dezelfde week in 2019 was het vorige week gemiddeld 45,2% rustiger in de Nederlandse winkelstraat.

Wanneer we inzoomen op de verdeling per dag zien we grotere verschillen. De regenachtige dinsdag en zaterdag met meer dan 10mm neerslag laten een afname zien ten opzichte van vorige week. Ook de zondag was rustiger dan vorige week. Dit kan verklaard worden doordat het afgelopen zondag bewolkt was, terwijl het vorige week zondag juist erg zonnig was. Op de donderdag en vrijdag zien we juist een toename in de drukte. Op vrijdag is het maar liefst 17,2% drukker dan vorige week. Afgelopen vrijdag was een dag met een gematigde temperatuur en relatief veel zonuren, terwijl het vorige week vrijdag erg warm was waardoor mensen een andere activiteit gepland hadden.

Regionaal zien we echter grote verschillen in de drukte. In winkelgebied De Demer in Eindhoven was het 18% drukker dan vorige week en ook op de Diezerstraat in Zwolle was het 26% drukker. Op De Galerij in Almelo was het 10% rustiger dan vorige week en op de Grote Noord te Hoorn was het 17% rustiger.' 
(PvWK)

Om te kunnen bepalen wat goede maatregelen zijn voor de anderhalvemetersamenleving in de winkelstraat heeft Bureau RMC een druktematrix ontwikkeld. MT volgers kunnen hier klikken voor meer info.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken