[onderzoek] Helft Nederlanders vindt dagelijks vlees passé

[onderzoek] Helft Nederlanders vindt dagelijks vlees passé
  • Food-en-retail
  • 22 mrt 2021 @ 06:55
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Markteffect heeft tijdens de Nationale Week Zonder Vlees onderzoek uitgevoerd naar het sentiment rondom vleesvervangers. 48% van de Nederlanders vindt dat iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd is.

Al enkele jaren voert Markteffect in Nederland en België de zogeheten ‘Vleesvervangers Monitor’ uit. Het blijkt dat 94% van de Nederlanders inmiddels bekend is met de term vleesvervangers. Bijna de helft der Nederlanders vindt dagelijks vlees eten uit de tijd.

Ontwikkelingen rondom vleesconsumptie
Van de Nederlanders die minimaal één keer per maand vleesvervangers nuttigen, geeft zelfs 70% aan dat het dagelijks eten van vlees niet meer van deze tijd is. Onder flexitariërs is dit percentage zelfs 75%, tegenover 16% van de alleseters. Uit het onderzoek is daarnaast gebleken dat, ten opzichte van de meting van augustus 2020, het aantal Nederlanders dat vrijwel iedere dag vlees of vis eten wederom is gedaald. In 2019 was dit 55%, in 2020 50% en momenteel is dit 45% van de Nederlanders. Aan de hand van deze cijfers is de verwachting dat het percentage Nederlanders dat dagelijks vlees of vis eet de komende jaren zal blijven dalen.

Daarnaast is opvallend dat de term ‘flexitariër’ verward wordt met de term ‘alles eter’. Volgens de definitie wordt een flexitariër gezien als iemand die bewust minimaal één keer per week geen vlees of vis eet. Van de gedefinieerde flexitariërs in dit onderzoek, voelt 42% zich het meest aangesproken door de term ‘alles eter’. De term flexitariër lijkt dus niet zo te leven onder de consument.

Plant based
De vleesvervangers zijn dus algemeen bekend, maar de bekendheid rondom de term ‘plant based’ is daarentegen nog in opkomst. Dana van Hoof, category manager bij Plus, geeft aan dat er steeds vaker naar een ander eiwitcomponent dan vlees wordt gezocht: 'De trend van de vleesvervangers lijkt over te gaan naar producten die gemaakt zijn van bijvoorbeeld groenten en bonen, dit noemen we ook wel de plant based producten. Zo zullen we in week 20, tien nieuwe huismerk producten in deze categorie gaan introduceren.'
Uit het onderzoek van Markteffect blijkt dat 58% van de Nederlanders op dit moment bekend is met de term ‘plant based’. Ook Mark van Noorloos, Marketing manager bij Schouten Europe, geeft aan dat plant based als term steeds bekender wordt en het langzaam de term vleesvervangers aan het vervangen is. Echter is er wel nog een behoorlijk gat tussen de bekendheid van plant based versus de bekendheid van de term vleesvervangers.

Plant based producten worden het vaakst gegeten door jongeren tot en met 34 jaar: 35%. Ter vergelijking, onder Nederlanders van 55 jaar en ouder is dit slechts 17%. Er is ook een verschil te zien tussen mannen en vrouwen: 30% van de vrouwen eet wel eens plant based producten, tegenover 21% van de mannen.

Wanneer er gekeken wordt naar de verschillende eetpatronen zoals alleseter, flexitariër, vegetariër en veganist is te zien dat de vegetariërs en veganisten het meest bekend zijn met plant based (59%). Bij de alleseters is dit slechts 11%.

Nutri-Score
Nutri-Score is een logo waarmee de samenstelling van voedingsmiddelen binnen dezelfde productgroep vergeleken kunnen worden. De score wordt bepaald door positieve componenten, zoals de hoeveelheid eiwit en groente, en door negatieve componenten, zoals de hoeveelheid verzadigd vet en suiker. Onder de gebruikers van vleesvervangers is 61% bekend met de Nutri-Score. Meer dan een kwart van hen geeft aan dat de Nutri-Score een belangrijke factor is bij de overweging om vleesvervangers aan te schaffen of niet.

Annemieke Boering van Campofrio Food Group geeft aan dat de focus op transparantie met betrekking tot de inhoud van de vleesvervangers steeds meer zal toenemen. Zo zegt zij: 'Een aanleiding om vlees te reduceren is het gezondheidsperspectief, daarom zal er steeds meer focus komen op de samenstelling en de voedingswaarden. Dit wordt goed weergegeven door de Nutri-Score.'

Ook Joy Snoeren, brand manager bij Garden Gourmet, geeft aan dat de focus op gezondheid bij de vleesvervangers steeds groter wordt en dat de Nutri-Score daarbij helpt: 'Garden Gourmet heeft hard gewerkt om bijna haar gehele portfolio te voorzien van Nutri-Score A of B, zonder in te leveren op de lekkerste smaak. Smaak blijft namelijk de grootste driver voor consumenten en met een betere Nutri-Score kunnen consumenten makkelijk zien welke producten kunnen bijdragen aan een verantwoorde levensstijl.'
(PvWK, beeld vegaburger: Markteffect)

Onderzoeksverantwoording
Het onderzoek werd uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect onder een representatieve steekproef van 1.041 respondenten in de leeftijd van 18 jaar en ouder.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken