NIX Challenge 2022 van CBL naar Jumbo, Dirk en Boni

  • Food-en-retail
  • 13 jun 2022 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOFood

Wie is het beste in het inschatten van de leeftijd van jongeren die alcohol en/of tabak willen kopen? Dat is de vraag van de NIX Challenge, op initiatief van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

Dit jaar is de vijftienjarige Thijs (foto rechts), werkzaam bij de Jumbo in Raamsdonksveer, winnaar van de 'NIX Challenge 2022'. Hij werd verrast met een mooie oorkonde en een uitje naar de Efteling. De NIX Challenge, een wedstrijd in het juist inschatten van leeftijden, is een idee van het CBL.

Dit jaar werd de NIX Challenge door maar liefst 32.000 supermarktmedewerkers van verschillende supermarktketens, aangesloten bij het CBL, gespeeld. Zij streden in de periode van 2 tot en met 12 mei om de felbegeerde finaleplaats. Per supermarktketen ging één medewerker (die de Challenge foutloos én in de snelste tijd had gespeeld) door naar de finale op 24 mei. Jumbo Raamsdonksveer eindigde op de eerste plaats, gevolgd door Dirk Papendrecht en Boni Nijkerk op de derde plaats. Van harte gefeliciteerd!

Naleving van honderd procent
“De winnaars en alle andere supermarktmedewerkers hebben met hun hoge scores laten zien dat zij goed opletten dat ze geen alcohol en tabak verkopen aan jongeren onder de achttien. Dat vinden wij ontzettend belangrijk en we zijn dus ook trots op hen!”, aldus René Roorda, directeur van het CBL.

Jongeren onder de achttien jaar mogen geen alcohol of tabak kopen. Het grootste deel van de jongeren die dit probeert, gaat dan ook met lege handen naar huis. Supermarkten zijn echter pas tevreden als de naleving honderd procent is. Hier wordt hard aan gewerkt, bijvoorbeeld met behulp van de NIX18-campagne, voorlichting aan de consument en de training van medewerkers en onderlinge controles.






E-learning ‘Soms moet je nee verkopen’
Om achter de kassa te mogen werken, moet een supermarktmedewerker een certificaat hebben gehaald voor de e-learning ‘Soms moet je nee verkopen’. Met de NIX Challenge vragen supermarkten extra aandacht voor het feit dat klanten tot 25 jaar hun ID moeten laten zien als zij in de supermarkt alcohol of tabak willen kopen.
(PvWK)

Tip aan marketeers van het CBL: 'Benieuwd hoe goed jij een leeftijd kan inschatten? Doe dan zelf de NIX Challenge eens op www.nixchallenge.nl.'



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken