[De zomer van...] Kasper Figee:'Wellicht dit jaar nog jubileum fan collectie!'

[De zomer van...] Kasper Figee:'Wellicht dit jaar nog jubileum fan collectie!'
  • Food-en-retail
  • 24 jul 2022 @ 03:31
  • 13240 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Bij Zeeman is altijd wat te doen, zeker op het gebied van duurzaamheid en nieuwe productverhalen. Kasper Figee, teamlead Branding & Campaigns bij Zeeman, legt uit welke uitdagingen er nog meer op het programma staan voordat hij afreist naar Kroatië.

Waar ging/gaat de reis naartoe deze zomer en waarom?

In april ben ik voor een midweek naar de Veluwe geweest. We zaten op een prachtige plek, midden in de natuur. Voor mij is mountainbiken [zie foto onder] de ideale manier om alle gedachtes rondom werk op nul te zetten. Deze zomer ga ik naar Kroatië, samen met mijn vriendin. Daar reizen we in 14 dagen van Pula naar Dubrovnik. In de tussenstops bezoeken we onder andere de Plivicmeren, Nationaal park Krka en de eilanden Hvar en Brac. We houden van de combinatie nieuwe plekken ontdekken, de natuur opzoeken en lekker bijkomen in de zon op een terras. Een mix van activiteiten en ontspanning. De geplande trip naar Kroatië bevat dat allemaal, dus daar kijk ik erg naar uit.

Hoe is eerste halfjaar verlopen: opvallende ontwikkelingen, personeel, nieuwe inzichten, businesswise?

We kunnen tevreden terugkijken op het eerste halfjaar. In de afgelopen jaren hebben we uitgelegd hoe Zeeman in staat is om goede kleding en textiel, dat ook verantwoord gemaakt is, voor de laagst mogelijke prijs aan kan bieden. Namelijk, door alles eenvoudig te houden. Dat blijven we vertellen, maar daar voegen we sinds dit jaar steeds meer ‘productverhalen’,  zoals we die bij Zeeman noemen, aan toe. Hierin vertellen we op onze eigen nuchtere manier de kwaliteitskenmerken van onze producten. Zoals in onze campagne over onze perfect footies (sneakersokken) van afgelopen februari. Met deze productverhalen geven we de consument een concrete reden om dat specifieke product eens te proberen.Verder hebben we begin dit jaar ons Resale-concept uit gebreid. Al eerder kon er in 50 van de 461 Zeeman-winkels tweedehandskleding worden ingeleverd.

 

Om de impact van het Resale-concept verder te vergroten zijn we in februari opgeschaald en kun je in alle Nederlandse Zeeman-winkels tweedehandskleding inleveren voor hergebruik en recycling.

Waar ik ook erg trots op, terugkijkende naar de eerste helft van dit jaar, is de activatie ‘Zuinig op je buurt’. Rond al onze winkels in Europa hebben samen met een aantal klanten op 19 maart de buurt opgeschoond tijdens onze activatie 'Zuinig op je buurt'. Als onderdeel van onze nieuwste campagne waarin we laten zien hoe eenvoudig het is om zuinig te zijn. Het was zo gaaf om na het opzetten van deze activatie zoveel enthousiasme onder onze klanten en winkelteams te zien.

Hoe stil is het op de zaak in de zomer, of valt dat mee?

We hebben een mix tussen collega’s met kinderen die gebonden zijn aan de schoolvakanties en collega’s zonder kinderen die liever buiten de schoolvakanties op vakantie gaan. Dus die wisselen elkaar af in deze periode. Het is dus wel wat rustiger, maar het is zeker niet stil.

Wat zit er allemaal in het vat voor het 2e halfjaar?

Er wordt hard gewerkt aan een nieuw geautomatiseerd verdeelsysteem in ons distributiecentrum, waarmee we in staat zullen zijn om een groter volume aan te kunnen en efficiënter te werken. Een project waar dit tweede halfjaar nog aan zal worden gewerkt. Onze webshop zeeman.com was al operationeel voor Nederland, België en Frankrijk. Het laatste harde nieuws is dat sinds 12 juli de webshop nu ook live is voor Spanje en Luxemburg. Duitsland en Oostenrijk, de overige twee landen waar we ook fysieke winkels hebben maar op dit moment nog geen webshop, zullen snel volgen.

Verder bestaat onze fan collectie binnenkort 12,5 jaar. Dat zou best eens een reden kunnen zijn om met een jubileumcollectie te komen…

Wat is het laatste harde nieuws?

Vorige week bracht Fashion Revolution de Fashion Transparency Index uit. In dit onderzoek worden 250 retailers getoetst op hun transparantie. De inhoud van de beoordeling is breed, van de aanpak op sociaal - en milieugebied, de traceerbaarheid in de keten tot onderwerpen zoals duurzame materialen en leefbaar loon. Hierbij gaat het om de informatie die voor iedereen online beschikbaar is om in te zien.  
Zeeman behaalde dit jaar een score van 56% en daarmee staan we op plek 18 van de 250 grootste moderetailers. En op plek 4 van bedrijven met de grootste stijging ten opzichte van vorig jaar. 
Transparantie is voor ons een essentieel onderdeel om verder te kunnen verduurzamen en daarom delen we openlijk informatie over onze aanpak op het gebied van MVO. Het streven is om steeds transparanter te worden en de score steeds meer te laten stijgen.

 

 

 

 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken