Circana Merken Top 100: 'Positie A-merk onder druk'

- Food-en-retail
- 26 mrt 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 26 mrt 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
De omzet van de 100 grootste A-merken in de supermarkt daalt aanzienlijk, zo blijkt uit Circana’s jaarlijkse Merken Top 100, voor het eerst sinds 2013. De tabaksban sinds 1 juli 2024 heeft invloed, mede hierdoor zetten de 100 grootste merken samen 9,1 procent minder om.
En -niet geheel verrassend- hiervan profiteert het huismerk. Circana meet de omzet op merken in retail. MarketingTribune en Nielsen meten de investeringen in het merk via media over de belangrijkste kanalen in de Adverteerders Top 100 die binnenkort in MT4/'25 verschijnt voor abonnees (het meest nabestelde nummer, klik hier voor een exemplaar). Marketeers kunnen deze combi o.a. aanwenden voor de klassieke sov/som analyse.
Stijging van 1,6%
Terug naar Circana. In 2024 steeg de omzet van de top-100 merken nog met 4,8%, al was dat grotendeels het gevolg van prijsverhogingen. Het einde aan de tabaksverkoop in de supermarkten is nu de belangrijkste oorzaak voor de forse omzetdaling. Exclusief tabak resteert er een matige stijging van de omzet van 1,6 procent, waarmee de A-merken opnieuw achterblijven op de totale marktgroei. Vanwege de tabaksban klom in de Merken Top 100 van 2025 een ander merk naar de nummer één positie: Coca-Cola.
De omzet van de Circana Merken Top 100 daalde van € 10,91 miljard in 2023 naar € 9,97 miljard in 2024, een daling van € 94 miljoen. De daling komt volgens Circana niet onverwacht. Met uitzondering van 2014 en 2016 groeit de totale omzet van de Nederlandse supermarkten al jaren harder dan die van de grootste A-merken. Het groeiende belang van vers, waarin A-merken nauwelijks een rol spelen, en de switch naar huismerken zijn daarbij de belangrijkste factoren.
(PvWK | bron: Circana & Retailradar | foto: Taras Chernus / Unsplash)

De hoogste 5 uit de Circana-lijst (meetpunt 2024)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- sov
- huismerk
- Coca-Cola
- a-merk
- MT
- Marlboro
- Circana
- tabaksban
- Top 100 Adverteerders
- Merken Top 100
- som
- Niels
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Sinterklaascampagne van Raak zoomt in op online gedrag
- [marketeer 237] Patricia Douma - marcombazin Dopper: 'Wij zijn...
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroomals...
- [marketeer 238] Josje Geluk - founder Luck Bag: 'Marketing...
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Fritz-kola start... 01-12-2025
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in... 01-12-2025
- [marketeer 238] Josje Geluk -... 28-11-2025
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als... 27-11-2025
- AAlcoholvrij speciaalbier groeit... 27-11-2025
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw... 25-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




