Vergaande inflatie van het begrip verantwoord

Vergaande inflatie van het begrip verantwoord
  • Food-en-retail
  • 10 jan 2018 @ 11:54
  • 18287 x gelezen
  • Link
  • Armanda Govers
  • MarketingMVO

Veel vegan minded mensen werden een beetje chagrijnig van de 'verantwoord en voordelig' reclamecampagne van Aldi. Boven het vlees prijkte namelijk een groene V met blaadjes, wat lijkt op het vegan keurmerk. Ik diende een klacht in.

Deze klacht ging naar de Reclame Code Commissie, waarbij ik ook pleitte dat scharrelkip niet 'verantwoord' te noemen is.

Aldi besloot na het ontvangen van de klacht om de groene V niet meer te gebruiken. De Reclame Code Commissie oordeelde echter over de groene V dat 'ie weliswaar op het vegan keurmerk leek, maar dat dit niet leidde tot misleiding omdat iedereen op de reclame-uiting duidelijk kon zien dat het hier om een dierlijk product ging en niet een vegetarisch product. 


   Zoek de verschillen

De Reclame Code Commissie vond het woord 'verantwoord' echter wél misleidend. Als je aan 'verantwoord' denkt, denk je namelijk al gauw aan 'gezond' of 'goed voor het milieu'. Het is een breed en positief begrip. Scharrelkip aanprijzen als 'verantwoord' omdat het een fractie beter is voor de kippen, dat noemt de Reclame Code Commissie 'een vergaande inflatie van het begrip verantwoord'.

Scharrelkip is namelijk niet verantwoord voor het milieu. Scharrelkip is zelfs nog slechter voor de luchtkwaliteit dan plofkip. Bij het scharrelen komt namelijk fijnstof vrij en dit wordt meestal niet weggefilterd. Het gevolg is longschade bij de boer en omwonenden van de kippenstal. Cru gezegd gaan dierenwelzijn en volksgezondheid lastig samen. Ténzij we voor vegakip gaan.

Niet alleen het fijnstof uit de kippenstallen is gevaarlijk voor de volksgezondheid. Het teveel eten van vlees verhoogt de kans op diabetes type II, hart-en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Door scharrelkip 'verantwoord' te noemen schetst Aldi het verkeerde beeld bij de consument. Groente, fruit, granen, bonen en noten eten is verantwoord, terwijl je van vlees beter niet teveel kan eten. De Gezondheidsraad beveelt niet voor niets aan om 'minder dierlijk en meer plantaardig' te eten en het Voedingscentrum voert niet voor niets campagne voor 'Vaker Vega'.

De maximum aanbevolen hoeveelheid vlees is 500 gram per week. De gemiddelde Nederlander eet het dubbele. Beetje onhandig om vlees dan opeens 'verantwoord' te gaan noemen, zonder enige uitleg erbij dat Aldi doelt op de verbetering in dierenwelzijn (en beslist niet op gezondheid of het milieu). 



 

Ik ben blij dat de Reclame Code Commissie het ermee eens is dat het misleidend is om scharrelkip verantwoord te noemen. Het is wel enorm jammer dat Aldi deze campagne heeft gevoerd, omdat het nu mijns inziens extra moeite kost om mensen in te laten zien dat we écht voor meer plantaardig en minder dierlijk voedsel moeten gaan. Om meer van dit soort schadelijke vleesreclamecampagnes te voorkomen, ben ik daarom maar een petitie gestart voor een stop op vleesreclame. Mag het een onsje minder?

Armanda Govers
oud-marketeer de Vegetarische Slager
oprichter stichting Even Geen Vlees 


Lees ook: Koopeenkoe mag vlees niet 'duurzaam' noemen

 

Armanda Govers

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken