BRO brengt nieuwe OOH-cijfers naar buiten

BRO brengt nieuwe OOH-cijfers naar buiten
  • Media
  • 15 mei 2019 @ 10:03
  • 19691 x gelezen
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • OutdoorOnderzoek

Digital out of home is booming. Het marktaandeel is in 2018 gestegen naar 30% van de totale bruto OOH-bestedingen. Dit blijkt uit onderzoek van Nielsen en Buitenreclame Onderzoek (BRO).

In 2016 was dit marktaandeel nog slechts 5%. De verwachting is dat deze groei de komende jaren alleen maar meer zal doorzetten, stelt ook IAB Nederland. Een consistente definitie voor de bereiksbepaling bleef tot op heden echter uit. Daardoor bleef het voor de markt vrijwel onmogelijk om DOOG-tarieven met elkaar te vergelijken.

Het JIC Buitenreclame Onderzoek (BRO), waarin zowel OOH-exploitanten (Outreach) als adverteerders (BvA) en mediabureaus (PMA) zijn vertegenwoordigd, is het onlangs eens geworden over de definitiebepaling voor DOOH. Voordat dit in het onderzoek zal worden geïmplementeerd, worden nieuwe definities verder afgestemd met de DOOH-taskforce van het IAB.

VAC

Visibility Adjusted Contact (VAC) is de huidige OOH currency voor posters die wordt gehanteerd voor het bepalen van een contact met een OOH-uiting. Hierbij wordt gekeken naar het daadwerkelijke aantal passanten (flow), het aantal passanten die de kans hebben om de OOH-uiting te zien (Opportunity to See, hierna OTS) én naar de daadwerkelijke zichtbaarheid – oftewel de VAC.  

Hierbij wordt onder andere gekeken naar de plaatsing/locatie en de grootte van het object van de OOH-uiting, maar ook de verlichting, omgeving en snelheid van het passeren en daarmee de kans een uiting op te merken. Een complex algoritme bepaalt of een OOH-uiting contacten maakt. Hiermee gaat de bereiksmeting ten behoeve van OOH verder dan voor de meeste andere mediumtypen. Daar stopt het vaak bij de OTS.

Nieuw onderzoek

Nog voor de zomer zal JIC BRO een request for proposal uitsturen, waarin geïnteresseerde partijen worden opgeroepen mee te dingen naar een nieuwe methodiek voor het meten van bereik, contacten en audience van Buitenreclame. Hierin zit ook een veel fijnmazigere meting van digitale contacten. 'We gaan ervan uit dat we in 2020 – precies 10 jaar nadat we het huidige Buitenreclameonderzoek hebben gelanceerd – de nieuwe methodiek aan u kunnen presenteren.'

Ga voor meer onderzoekscijfers naar de website.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken