Digitaal stuwt groei RTL Group
- Media
- 28 aug 2019 @ 12:18
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MediaDigitaalZakelijkTelevisie
- 28 aug 2019 @ 12:18
- Jeroen Mirck
RTL Group heeft zijn omzet het afgelopen halfjaar opgeschroefd. Daarbij waren vooral digitale diensten, zoals Videoland, een belangrijke groeimotor. Daar staat een daling van advertentiegeld tegenover.
De opbrengsten uit digitale diensten, zoals streamingdienst Videoland, stegen met ruim een vijfde tot 513 miljoen euro, zo blijkt uit de halfjaarcijfers van RTL Group. In Nederland en Duitsland nam het aantal abonnees op dergelijke videodiensten met bijna de helft toe. De totale omzet over de eerste zes maanden steeg 4,2 procent tot een recordhoogte van bijna 3,2 miljard euro.
De groei van online videodiensten ging gepaard met meer investeringen in de bijbehorende technologie. RTL besteedde daarnaast meer geld aan nieuwe programma's, waardoor de operationele winst (ebita) een kleine 2 procent daalde tot 538 miljoen euro. De nettowinst steeg daarentegen met 21 procent tot 443 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van de verkoop van bedrijfsonderdelen.
RTL Nederland blij met Videoland
'De inkomsten uit de advertentiemarkt vallen het eerste halfjaar tegen', zo reageert Sven Sauvé, CEO RTL Nederland. 'De winstdaling wordt veroorzaakt door lagere tv-advertentieopbrengsten en door de stevige investeringen die we doen in de ontwikkeling van eigen, lokale content en techniek. Dankzij deze investeringen verstevigen we wel de sterke positie van Videoland als dé nummer één lokale VOD-speler. We blijven dan ook fors investeren in de ontwikkeling van nieuwe lokale programma’s, zowel op tv als bij Videoland.'
Op tv is RTL Nederland nog steeds marktleider in de commerciële doelgroepen, maar Sauvé is zich ervan bewust dat het mediabedrijf hard moeten werken om de kijker ook hier aan zich te blijven binden. 'De concurrentie neemt toe, de markt staat onder druk en juist dan is het van belang om vast te houden aan de koers die is gezet en om van daaruit verder te bouwen. Dat vertrouwen is er, de expertise ook en we gaan verscherpt het komende half jaar in.'
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Management neemt PXR Media over
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Management neemt PXR Media over19-12-2025
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

