Digitaal stuwt groei RTL Group
- Media
- 28 aug 2019 @ 12:18
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MediaDigitaalZakelijkTelevisie
- 28 aug 2019 @ 12:18
- Jeroen Mirck
RTL Group heeft zijn omzet het afgelopen halfjaar opgeschroefd. Daarbij waren vooral digitale diensten, zoals Videoland, een belangrijke groeimotor. Daar staat een daling van advertentiegeld tegenover.
De opbrengsten uit digitale diensten, zoals streamingdienst Videoland, stegen met ruim een vijfde tot 513 miljoen euro, zo blijkt uit de halfjaarcijfers van RTL Group. In Nederland en Duitsland nam het aantal abonnees op dergelijke videodiensten met bijna de helft toe. De totale omzet over de eerste zes maanden steeg 4,2 procent tot een recordhoogte van bijna 3,2 miljard euro.
De groei van online videodiensten ging gepaard met meer investeringen in de bijbehorende technologie. RTL besteedde daarnaast meer geld aan nieuwe programma's, waardoor de operationele winst (ebita) een kleine 2 procent daalde tot 538 miljoen euro. De nettowinst steeg daarentegen met 21 procent tot 443 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van de verkoop van bedrijfsonderdelen.
RTL Nederland blij met Videoland
'De inkomsten uit de advertentiemarkt vallen het eerste halfjaar tegen', zo reageert Sven Sauvé, CEO RTL Nederland. 'De winstdaling wordt veroorzaakt door lagere tv-advertentieopbrengsten en door de stevige investeringen die we doen in de ontwikkeling van eigen, lokale content en techniek. Dankzij deze investeringen verstevigen we wel de sterke positie van Videoland als dé nummer één lokale VOD-speler. We blijven dan ook fors investeren in de ontwikkeling van nieuwe lokale programma’s, zowel op tv als bij Videoland.'
Op tv is RTL Nederland nog steeds marktleider in de commerciële doelgroepen, maar Sauvé is zich ervan bewust dat het mediabedrijf hard moeten werken om de kijker ook hier aan zich te blijven binden. 'De concurrentie neemt toe, de markt staat onder druk en juist dan is het van belang om vast te houden aan de koers die is gezet en om van daaruit verder te bouwen. Dat vertrouwen is er, de expertise ook en we gaan verscherpt het komende half jaar in.'
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
- Cupra en Audio Obscura onthullen 'Behind The Pulse'
Laatste Nieuws
- VMN media neemt Elba\Rec over voor... 10-07-2025
- NDP Nieuwsmedia stelt bescherming... 09-07-2025
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers