SKO: we kijken iets langer tv
- Media
- 8 jan 2021 @ 10:05
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Televisie
- 8 jan 2021 @ 10:05
- Sjaak Hoogkamer
De Nederlander keek in 2020 gemiddeld 160 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 40 minuten). Dit is 4 minuten meer dan in 2019. De Stichting KijkOnderzoek (SKO) laat dit weten.
Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2020 naar 15,2%, wat overeenkomt met 24 minuten per dag. In 2019 was dit nog 20 minuten per dag.
De TV schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2020 206 minuten (3 uur en 26 minuten). Dit is 14 minuten meer dan in 2019. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Disney+).
Meest bekeken programma’s in 2020
De top-25 meest bekeken programma’s in 2020 wordt aangevoerd door het extra journaal op NPO1 van 14 december 2020. Deze toespraak van premier Rutte (met daarin de aankondiging van de tweede lockdown) had gemiddeld 6.035.000 kijkers. De voetbalwedstrijd Nederland - Bosnië en Herzegovina van 15 november 2020 is met gemiddeld 2.782.000 kijkers de meest bekeken sportuitzending van 2020. Het programma met het hoogste totaal aantal kijkers was de Nationale Dodenherdenking van 4 mei 2020. Het totaal aantal kijkers dat dit programma bereikte was 7.874.000.
Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2020
Wie is de Mol van 11 januari 2020 is het meest uitgesteld bekeken programma van 2020 met gemiddeld 1.889.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag.
Marktaandelen zenders
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep stijgt van 37,2% naar 37,7%. RTL Nederland stijgt van 26,3% naar 27,9% en het marktaandeel van Talpa TV daalt van 20,5% naar 19,6%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (24,1%) als de avond (25,0%).
De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 77,5% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2020 uitgekomen op 2,9%.
Met ingang van 17 augustus 2020 zijn de rapportages over programma’s uitgebreid. Naast inzicht in het gemiddeld aantal kijkers van programma’s (GEM) is daarom in dit jaaroverzicht ook het totaal aantal bereikte kijkers van programma’s (TOT) vermeld. Het gaat hier om het aantal mensen van 6 jaar en ouder dat minimaal 1 minuut aaneengesloten naar een programma heeft gekeken. Het rangschikken van programma’s, zoals in onze toplijsten gebeurt, vindt nog steeds plaats op basis van het gemiddeld aantal kijkers over de gehele duur van het programma.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers