SKO: we kijken iets langer tv
- Media
- 8 jan 2021 @ 10:05
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Televisie
- 8 jan 2021 @ 10:05
- Sjaak Hoogkamer
De Nederlander keek in 2020 gemiddeld 160 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 40 minuten). Dit is 4 minuten meer dan in 2019. De Stichting KijkOnderzoek (SKO) laat dit weten.
Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2020 naar 15,2%, wat overeenkomt met 24 minuten per dag. In 2019 was dit nog 20 minuten per dag.
De TV schermtijd ofwel de totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht was in 2020 206 minuten (3 uur en 26 minuten). Dit is 14 minuten meer dan in 2019. Naast het kijken naar televisiezenders (inclusief live en uitgesteld kijken) zit in de TV Schermtijd ook de tijd die wordt besteed aan het bekijken van bijvoorbeeld video on demand diensten (o.a. Netflix, Videoland en Disney+).
Meest bekeken programma’s in 2020
De top-25 meest bekeken programma’s in 2020 wordt aangevoerd door het extra journaal op NPO1 van 14 december 2020. Deze toespraak van premier Rutte (met daarin de aankondiging van de tweede lockdown) had gemiddeld 6.035.000 kijkers. De voetbalwedstrijd Nederland - Bosnië en Herzegovina van 15 november 2020 is met gemiddeld 2.782.000 kijkers de meest bekeken sportuitzending van 2020. Het programma met het hoogste totaal aantal kijkers was de Nationale Dodenherdenking van 4 mei 2020. Het totaal aantal kijkers dat dit programma bereikte was 7.874.000.
Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2020
Wie is de Mol van 11 januari 2020 is het meest uitgesteld bekeken programma van 2020 met gemiddeld 1.889.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na de uitzenddag.
Marktaandelen zenders
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep stijgt van 37,2% naar 37,7%. RTL Nederland stijgt van 26,3% naar 27,9% en het marktaandeel van Talpa TV daalt van 20,5% naar 19,6%. De zender NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (24,1%) als de avond (25,0%).
De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 77,5% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2020 uitgekomen op 2,9%.
Met ingang van 17 augustus 2020 zijn de rapportages over programma’s uitgebreid. Naast inzicht in het gemiddeld aantal kijkers van programma’s (GEM) is daarom in dit jaaroverzicht ook het totaal aantal bereikte kijkers van programma’s (TOT) vermeld. Het gaat hier om het aantal mensen van 6 jaar en ouder dat minimaal 1 minuut aaneengesloten naar een programma heeft gekeken. Het rangschikken van programma’s, zoals in onze toplijsten gebeurt, vindt nog steeds plaats op basis van het gemiddeld aantal kijkers over de gehele duur van het programma.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing