Google Home wil Nederland veroveren

Google Home wil Nederland veroveren
  • Online
  • 22 okt 2018 @ 10:28
  • 14595 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ConsumentenInteractieInnovatieMobile

Google gaf dit weekend alvast een voorproefje van Google Home, dat woensdag wordt gelanceerd. Deze smart speaker wordt nu al omarmd door bedrijven als Albert Heijn, Philips en Auping. 'Hey Google, wat eten we vanavond?'

Een exclusieve ‘Homewarming’ in een luxe appartement met uitzicht op het Rijksmuseum in Amsterdam is het startschot voor de Nederlandse uitrol van Google Home, dat vanaf 24 oktober in de winkels ligt. Google’s ‘praatpaal’ moet ook Nederland gaan veroveren, dus worden alle registers opengetrokken.

‘Dit is de toekomst van het internet’, zegt Pim van der Feltz, CEO van Google Nederland, vol overtuiging. ‘Ik geloof zeker dat Nederland de spraaktechnologie op heel korte termijn gaat adopteren. Straks gaan we hardop echt alles vragen. Zeker in het begin zul je niet altijd het antwoord krijgen dat je zoekt, maar daarom was het voor Google van groot belang om samen met 35 grote Nederlandse merken van start te gaan.’

Tientallen partners

Bij de lancering van de Nederlandse versie van Google Assistant werd al direct duidelijk wie die tientallen partners zoal waren: van KLM tot Bol.com, maar toch vooral veel retailers en mediabedrijven. Voor al deze bedrijven betekent het iets compleet nieuws om hun dienstverlening aan te bieden als voice-service. Wouter Kolk (Albert Heijn) vertelt tijdens de ‘Homewarming: dat de supermarkt vol inzet op recepten bij zijn spraakdienst. ‘Klanten vinden voice belangrijk. Toch moeten we nog veel leren. Zo zijn onze recepten nog te lang om goed voor te lezen.’ Voor alle partners geldt: het is nog vooral een kwestie van voortdurend leren en optimaliseren.

Compacte praatpaal

Hoe werkt Google Home? De techreus beschikt over twee soorten slimme speakers: Home en Home Mini. Een compacte ‘praatpaal’ en ronde micro-speaker. Beide Google Homes kunnen meerdere gebruikers in een huishouden helpen dankzij Voice Match, zo meldt het bedrijf. Die technologie stelt Google Home in staat om stemmen te onderscheiden, zodat het antwoord op een vraag als “Wat staat er in mijn agenda?” geheel is afgestemd op degene die de vraag stelt.

Bovenop de Google Home zitten vier led-lampjes die aanspringen als iemand de woorden “Hey Google” of “Oké Google” uitspreekt. Home bevat meer functies dan we al kenden van Assistant. Zo kun je met je stem ‘smart home’-apparaten bedienen, zoals slimme lampen van Philips Hue of de thermostaat van Nest. Verder kunnen gebruikers luisteren naar muziek via onder meer Spotify en YouTube Music, of via de televisie content afspelen van diensten als Netflix en YouTube – mits ook in het bezit van een Google Chromecast.

Adoptie van spraaktechnologie

Gaat Nederland massaal vallen voor praten tegen huishoudelijke apparaten? Hellen van der Plas (Philips Signify) is daarvan overtuigd. ‘Uit eigen onderzoek blijkt zeer zeker interesse voor spraaktechnologie. Toch moet dit in de praktijk natuurlijk altijd nog vorm krijgen. Wij zien echter dat consumenten hier serieus voor open staan.’

Lees een uitgebreid verslag van de Google Homewarming op onze zustertitel Marketingfacts.nl.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken