[column] Van betweter en social media expert naar iHero

  • Online
  • 1 okt 2014 @ 06:15
  • Link
  • Patrick Petersen
    Patrick Petersen

    consultant, oprichter
    Bureau AtMost
  • Social media

Ze adviseren je drie tweets per dag te plaatsen. Doe hierbij een scheutje grappige termen. Gebruik ook enkele termen uit de bio van je volgers. Zet je tweets klaar op 7.52, 16.08 en 22.11 uur. Gebruik in de ochtend een plaatje. In de avond een video. Mix de boel niet langer dan met 80 tekens en je hebt het optimale social media-advies te pakken voor bijvoorbeeld Twitter. Aldus het advies van zomaar een Social Media Expert(SME). In de praktijk werken social media op het moment dat jij denkt iets leuks, inspirerends of informerends te willen delen. Hier zijn geen wetten voor. Wel handigheden op basis van eigen ervaring. Een menselijk gevoel voor de relatie met jouw beoogd netwerk is vitaal.

Betweter
Een SME is een instant betweter. Net als financieel adviseurs - en makelaars - hing spontaan het bord 'expert' naast de voordeur. De Why blijft vaak onbeantwoord. Veelal wordt de SME gekenmerkt door dominante karaktertrekken en een verleden dat ‘iets met communicatie’ aanduidt. De status is die van een zelfbenoemde. Social media-experts kunnen alles. Het zijn de ‘iHeroes’ van internet. Zij kunnen compleet onbekende organisaties zomaar bekend maken met gebruik van social media. Heb jij een beroerd imago, dan glijdt de toverstaf van de SME - met betaalde liefde - over jouw merk. Aan de bar wordt een cocktail van optimaal sociaal media-content klaar gemaakt. Vaak met standaardingrediënten. In de prullenbak - achter de bar - vind je het originele recept terug.

De dominantie van een iHero
De SME spreekt zich uit over hoe jij je moet gedragen in social media. Die dominantie gaat ver. De SME vindt namelijk dat jij sneller moet antwoorden. Ook heeft de SME een mening over jouw video’s op jouw YouTube-kanaal. Jouw content zou weleens in de breedte bekritiseerd kunnen worden door de SME. Jouw initiatieven zouden ook weleens slim neergesabeld kunnen worden. De SME heeft namelijk over alles een mening. Het is vooral een mening over jouw inzet in de sociale media. Jouw inzicht zou spontaan weleens geclaimd kunnen worden door de social media-expert. De SME voedt zichzelf met inzichten en ervaringen van anderen. De SME kent - zonder te kijken - jouw organisatie sowieso beter dan jijzelf. De SME is geen strategisch denker met visie. De ‘expert’ is de contentsnacker in jouw McDrive. De SME adviseert trouwens bij warm weer luchtige kleding te dragen.

Zelfregulering
Dat de moderne media ultieme vormen van zelfregulering kennen, ontgaat de SME compleet. Na een jaartje stijldansen ontwikkel je vanzelf een comfortabele dansstijl. Social media laten zich niet sturen. De SME is graag populair en zal andere SME’s - met hogere invloedscore - niet snel tegenspreken. De Waarom is hierbij compleet onduidelijk aangezien een daadwerkelijk expert juist wordt erkend door zijn autonoom inzicht. Iedereen die eigenwijs zijn eigen ding doet, op zijn of haar manier, ontstijgt al snel de optiek van een social media-expert.

Ook nuttig
Toch kent de SME ook een functie. De SME is namelijk altijd online. Is er een nieuwe ontwikkeling, dan schreeuwt de SME dit over de tijdslijnen. De SME wil deze hype als ‘ontdekt’ erkend krijgen. Het haantjesgedrag doet dus ook makkelijk volgen. De SME heeft ook direct een mening klaar. Een mening die jij kunt delen. Letterlijk. De SME is de virtuele pionier in andermans ontdekkingen.
 

Patrick Petersen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken