Heineken versterkt partnership met KNVB

Heineken versterkt partnership met KNVB
  • Sponsoring
  • 8 aug 2019 @ 14:04
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SponsoringMerkenPartnershipVoetbal

Het partnership van Heineken en de KNVB wordt verlengd tot 2024. Ook wordt het inhoudelijk versterkt, onder meer door speciale focus op gezonde sportkantines. Heineken vervangt Amstel als biermerk rond de KNVB Beker.

De voetbalbond en de brouwer werken al een kwart eeuw samen. Het samenspel zal, naast commerciële activiteiten, onder andere bestaan uit grootschalige activaties voor Oranjefans rondom de wedstrijden van het Nederlands mannen- én vrouwenelftal in de OnsOranje Fanzones.

Ditmaal zal Heineken zich ook meer gaan inzetten voor gezonde sportkantines in het amateurvoetbal. Daarbij gaat het alcoholvrije Heineken 0.0 een belangrijke rol spelen. Een andere in het oog springende verandering is dat met ingang van komend seizoen niet Amstel maar Heineken 0.0 tijdens de Toto KNVB Bekerfinale prominent aanwezig zal zijn. Van de Oranjefans tot de gezonde kantines en de bekerfinale wil Heineken de connectie met het voetbal verder verstevigen.

Winning team

David Lette, marketingdirecteur bij Heineken Nederland: 'Ik ben ongelofelijk blij dat we opnieuw naar elkaar hebben uitgesproken om onze unieke band voort te zetten. Net als op het veld geldt ook hier: never change a winning team. Het mooie is dat we op iedere veldpositie een rol van betekenis kunnen spelen. Wat start bij de amateurverenigingen, waar we onze verantwoordelijkheid steviger gaan pakken op het gebied van verantwoord alcoholgebruik, tot aan de finale van de beker en alle gezelligheid in en rondom de stadions tijdens de kwalificatiewedstrijden en eindtoernooien zoals een EK, WK of Olympische Spelen. Van hier tot Tokyo heeft Heineken wat betreft fanbeleving een prachtige reputatie hoog te houden.'

Jean Paul Decossaux, commercieel directeur bij de KNVB: 'Wij zijn ontzettend trots op onze lange samenwerking en de meerjarige verlenging hiervan. Heineken zal de beleving bij de Oranjefans verder versterken en ook breed inzetten op verantwoord alcoholgebruik bij zowel de OnsOranje Fanzones als de amateurverenigingen. Dit sluit naadloos aan op onze visie en programma’s waarmee we bewegen en een gezonde levensstijl willen stimuleren.'

Verantwoord alcoholgebruik

Heineken neemt verantwoord alcoholgebruik zeer serieus en om dit kracht bij te zetten zal langs de sportvelden – daar waar Heineken aanwezig is – vooral de 0.0 uiting te zien zijn. Het gros van de boarding wordt komende weken daarom vernieuwd. Naast het veld zal ook in de sportkantines hier fors op worden ingezet. De KNVB is al langer bezig om op deze plek de keuze voor gezond eten en drinken makkelijker en aantrekkelijker maken. Heineken zal met 0.0 onderdeel zijn van deze nieuwe frisse koers.

'Als het aan ons ligt begint ook de derde helft met de brilstand’, zegt Lette. 'Met Heineken 0.0 hebben we immers een heerlijk alcoholvrij pils om de overwinning mee te vieren of een verlies mee te verwerken.'

Ook de OnsOranje Fanzone blijft een speerpunt. Heineken zal deze warme ‘thuisbasis’ de komende jaren voor zowel Oranje als voor de OranjeLeeuwinnen faciliteren en daar waar mogelijk uitbouwen.

Heineken vervangt Amstel

Onderdeel van de nieuwe afspraken tussen de voetbalbond en de brouwer is dat met ingang van seizoen 2019/2020 Heineken in plaats van Amstel als sponsor is verbonden aan de Toto KNVB Bekerfinale. Hiermee wordt er duidelijk voor een nieuwe koers gekozen. Amstel was immers sinds 1995 aan ‘De Beker’ verbonden.

Lette: 'Voor ons is het een hele logische stap om het voetbaldomein verder met Heineken in te vullen. We zijn natuurlijk al volop aanwezig rondom de wedstrijden van het Nederlands Elftal en de Champions League. Het is dus niet zo gek dat we met de bekerfinale de connectie tussen Heineken en voetbalplezier verder verstevigen. Bovendien biedt het de kans om ons relatief nieuwe Heineken 0.0 pils prominent te promoten. Dit is uiteraard commercieel interessant, maar is ook in lijn met ons verantwoord alcoholbeleid. Heineken 0.0 past perfect in een sportomgeving en we zullen dit de komende jaren verder gaan uitbouwen.'

Binnen de commerciële strategie van de KNVB kunnen partners zich tegenwoordig aan specifieke voetbaldomeinen verbinden. Lees hierover het recente MT-interview met Jean-Paul Decossaux van de voetbalbond. Heineken heeft een passende plek in deze strategie en gaat dus activeren op de domeinen Fans, Fit en de KNVB Beker.

Lees ook: Hoe KNVB het sponsor-speelveld vergroot

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken