[branded content] Meer data, minder schade

[branded content] Meer data,  minder schade
  • Algemeen
  • 13 feb 2020 @ 10:34
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 13 feb 2020 @ 10:34
  • Sales

Van een kras door een paaltje tot total loss: voor TVM, verzekeraar in Logistiek en Transport, is het dagelijkse kost. Als coöperatie is TVM ‘eigendom’ van haar leden en dat maakt het terugbrengen van de schadelast tot een wederzijds belang. Hoe meer data, hoe meer inzicht. Samen met digital agency Dept ontwikkelde TVM een digitale oplossing: Bumper.

Alle schade in beeld

In de praktijk blijkt het namelijk voor de klanten van TVM lastig om schades goed en volledig in beeld te krijgen. Zeker als het om relatief kleine schades gaat en er nog wel doorgereden kan worden. Thomas van Noort, manager Business Development bij TVM, licht dit toe: “Chauffeurs hebben weinig tijd: bij een schade bellen ze met de wagenparkbeheerder en sturen soms snel een foto op. Daarna gaan ze zo snel mogelijk de weg weer op en kost het de beheerder vaak nog veel tijd en energie om alle benodigde informatie te verzamelen voor de verzekering.”

Soms zijn kleinere schades voor een bedrijf voordeliger om zelf op te lossen en die blijven dan ook buiten beeld bij TVM. Maar om goed te kunnen adviseren over schadepreventie is het belangrijk over álle informatie te beschikken.

Zowel TVM als de transportbedrijven hebben dus behoefte aan een efficiënt en gebruiksvriendelijk systeem voor het registreren van de relevante gegevens voor het indienen van eventuele schadeclaims. Digitaal schades melden met een app levert in eerste instantie goed bruikbare data op en ook direct meer inzicht. Een logische volgende stap voor wagenparkbeheerders is benchmarken: Hoe doe ik het ten opzichte van vergelijkbare bedrijven?

 

“De feedback van zowel chauffeurs als beheerders is uitermate positief”
Thomas van Noort

 

Designweek

Tijdens een interne designweek is TVM op zoek gegaan naar een passende oplossing. Van Noort: “Op dat moment hebben we ook Dept bij het project betrokken. Als specialisten in digitale strategie helpen zij ons om te zorgen dat de oplossing gebruiksvriendelijk en schaalbaar is.”

Het wordt een app met de naam Bumper die het melden van een schade voor chauffeurs makkelijk maakt en tegelijk zorgt dat de wagenparkbeheerder in één keer alles krijgt wat hij nodig heeft voor het eventueel indienen van een schadeclaim.

Mike Vernooij, digitaal strateeg bij Dept: “Wij vertalen de woorden en vragen van de klant naar een digitale strategie en praktische uitwerking. Het gebruikersgemak is natuurlijk belangrijk maar ook de positionering: hoe laat je de meerwaarde voor de klant zien? Welk probleem los je voor hen op?”

Voor chauffeurs moet het vooral makkelijk, snel en meteen goed zijn. Zodat ze achteraf niet worden gebeld of gemaild vanaf kantoor over missende informatie. Zeker bij lichte schades willen ze zo snel mogelijk weer verder met hun route. Van Noort: “Voor het design van de app Bumper hebben de ontwerpers een aantal keren in truckercafé’s gezeten om direct feedback te krijgen van die doelgroep.”

Het design is zo opgezet dat het een goede basis vormt voor eventuele verdere verdieping of uitbreiding. Stel dat in de toekomst behoefte is om bijvoorbeeld het standaard schadeformulier aan de app te koppelen dan kan dat redelijk makkelijk.

Prima proef

De app is in de praktijk getest met zo’n vijftien klanten van TVM. Een chauffeur meldt telefonisch schade en de beheerder zet in een paar handelingen het meldingsproces in werking. De chauffeur krijgt een link en kan in vijf stappen de schade in één keer compleet melden, inclusief bruikbare foto’s. De beheerder hoeft niet meer na te bellen of te mailen en de chauffeur kan, afhankelijk van de schade natuurlijk, verder met de route.

Van Noort: “De feedback van zowel chauffeurs als beheerders is uitermate positief. Het gebruikersgemak wordt geroemd: de app en het dashboard werken intuïtief en snel. De beheerders zien ook meteen de eerste voordelen van het bijbehorende dashboard: ineens hebben ze een totaalbeeld van de schades en weten ze waar de pijn zit. De mogelijkheid van benchmarks wordt de volgende stap. Met behoud van privacy kun je dan bekijken hoe je eigen organisatie het op verschillende aspecten doet ten opzichte van vergelijkbare bedrijven.”

 Dat laatste is heel belangrijk, bevestigt Vernooij. “In ons ontwerp houden we er rekening mee dat informatie in een benchmark niet herleid kan worden naar specifieke bedrijven of zelfs gevallen.”

Digitaal met en voor de leden

Van Noort: “Het mooie is dat we deze applicatie vanaf het begin samen met onze klanten hebben ontwikkeld. Dat geeft heel veel toegevoegde waarde: we doen het samen. Dat past ook goed bij onze rol als coöperatie en daardoor sluit het niet alleen goed aan bij hun eigen behoeften en manier van werken maar bevestigt het ook de klantwaarden en loyaliteit.”

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Dept

Tekst BBP Media | Beeld Zuiver Beeld


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken