Gouden Zaag nominaties 2016 bekend

Gouden Zaag nominaties 2016 bekend
  • Algemeen
  • 14 jun 2016 @ 10:59
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Concepten

De nominaties voor de roemruchte Gouden Zaag 2016 zijn bekend. Sinds 2004 reiken Lode Schaeffer (creative director Indie) en MarketingTribunes Peter van Woensel Kooy de Zaag uit aan creatief reclametalent dat het hardste aan onze stoelpoten zaagt. De longlist komt tot stand in samenwerking met het Jonge Honden-bestuur. Hier zijn ze... hou ze in de gaten: de zes nominaties voor 2016!

Het Jonge Honden-bestuur, dat de longlist samenstelde, bestaat dit jaar uit Tjeerd Buntsma (voorzitter), Marten Meijboom, Sahel Setorg, Munise Can, Denise Willigers, Benjamin de Villiers en Robbin de Waij. Vorig jaar ging De Zaag naar de gebroeders Janssen (bureau N=5). Het jaar daarvoor streken Sharif Abdel Mawla & Michael Middelkoop (bureau Happiness Brussels) met de eer. De ervaring leert dat we alle genomineerde teams voor de Gouden Zaag in de loop der jaren zien doorstoten naar de hoogste creatieve posities. Wie niet zelf omver gezaagd wil worden en op de hoogte wil blijven van creatief toptalent, neemt dus goed kennis van deze jaarlijkse longlist. Juryleden Schaeffer en Kooy gaan nu in conclaaf om uit de longlist een shortlist te kiezen en uiteindelijk de winnaar. Details over de uitreiking volgen in de loop van volgende week. Voor de visuals zie de Cannes-print editie van MT nummer 12 of de links naar de digitale portfolio's. Er gaan geruchten dat de Zaag dit jaar de vorm van een cirkel zal hebben...


Nominaties Gouden Zaag 2016

(in willekeurige volgorde)

Team 1: Annemiek & Pim

Opdrachtgever: Annemiek Höcker en Pim Smeets
Creatie: Annemiek Höcker en Pim Smeets
Medium: chatgeschiedenis
Digitaal portfolio:

www.pimsmeets.nl en www.annemiekhocker.com

Commentaar Annemiek Höcker en Pim Smeets: ‘Het enige dat wij samen hebben gecreëerd, is onze chatgeschiedenis in iMessage. We zijn bevriend geworden op de academie. Ondanks de goede gespreksstof is het er nooit van gekomen om samen te werken. De combinatie van onze verschillende kwaliteiten, Annemiek als autonoom denker en Pim met een digitale achtergrond, leek ons interessant om als team mee te doen aan de 24 uurs pitch van JongeHonden. Dat is gelukt en nu zijn we zelfs genomineerd voor de Gouden Zaag.’

Team 2: Wawa & Jasper
Opdrachtgever: ING
Bureau: United State of Fans\TBWA
Creatie: Wawa Wang en Jasper Korpershoek
Medium: indoor posters
Doelgroep: reizigers
Digitaal portfolio: www.wawawang.me en www.jasperkorpershoek.com

Commentaar Wawa Wang & Jasper Korpershoek: ‘Het beste advies dat wij ooit hebben gekregen is “There’s no such thing as a bad client, only people who can’t sell their work”. Hier geloven wij heilig in. ING wilde reizigers helpen op Schiphol om hun trip te optimaliseren. Op elke poster bundelden we tips uit de Lonely Planet, die artiesten en anderen konden aanvullen: wat is er te zien, te eten en te beleven? Door zo’n poster te fotograferen en in te zoomen, heb je alles over je bestemming op zak.

Team 3: Jasper & Mitchell
Client: Lenovo (Ruben Juninck)
Bureau: Ogilvy & Mather Amsterdam (ecd Darre van Dijk)
Insteek: ‘The laptop that fits anytime
Concept: Jasper Vierboom en Mitchell Diercks
Digitaal portfolio: www.jaspervierboom.com en www.mitchelldiercks.com

Commentaar Jasper Vierboom en Mitchell Diercks: ‘Tijdens onze exchange op de School of Visual Arts in New York hebben wij, naast een aantal maanden in één bed te hebben geslapen vanwege de abnormale huurprijs, werk bedacht op de One Show-brief voor Lenovo. Deze Yoga Laptop heeft een 360° roteerbaar scherm. Om de flexibiliteit hiervan kenbaar te maken, hebben we de laptop laten functioneren als een werkende klok. Na het winnen van een bronzen One Show-pencil zijn we aan de slag gegaan bij Ogilvy Amsterdam waar we dit idee hebben geproduceerd.

Team 4: Sharon & Mees
Opdrachtgever: KLM
Creatie: Sharon de Graaf en Mees Ubachs
Media: 360°-campagne
Doelstelling: Maak KLM de meest geliefde luchtvaartmaatschappij ter wereld
Concept: Lovemiles
Digitaal portfolio: www.sharonmees.com

Commentaar Sharon de Graaf en Mees Ubachs: ‘Frequent Flyer-miles worden vooral gebruikt door frequente vliegers, terwijl de gemiddelde Nederlander misschien maar één of twee keer per jaar vliegt. Al hun opgespaarde miles gaan verloren. Wat een verspilling, dachten wij. Daarom ontwikkelden we een campagne waarin je jouw miles kunt doneren aan een koppel met een langeafstandsrelatie. In ruil hiervoor kreeg je persoonlijke tips over jouw bestemming van het door jou gesponsorde koppel. Motto: Lovemiles, together we create a lovely planet.’

Team 5: Helen & Djajant
Klant: Amnesty International
Bureau: Ogilvy & Mather Amsterdam
Creatie: Helen Fernando en Djajant Hanenberg
Doelstelling: Het creëren van awareness rondom de schending van mensenrechten in de aanloop naar de Olympische Spelen
Medium: film (pre-production)
Digitaal portfolio: Djanant en Helen

Commentaar Helen Fernando en Djajant Hanenberg: ‘In de commercial laten we op een filmische manier “de keerzijde van de medaille” zien. Het begin van het verhaal plaatst de kijker bij het startschot van wat een 100 meter-sprint lijkt te zijn. Een film vol spanning, emotie en controversie volgt. Deze film eindigt zonder euforisch gevoel en de kijker wordt geconfronteerd met de vernietigende kracht die we de “Olympische Droom” noemen.

Team 6: Max & Lisa
Opdrachtgever: ADCN Young Talent Award
Media: service design
Doelstelling: Geef vluchtelingen de mogelijkheid hun cultuur te delen en te integreren in Nederland
Creatie: Lisa Sundberg & Max Kurstjens
Concept: Refoodee (shortlist ADCN Young Talent Award)
Digitaal portfolio: Portfolio en  Refoodee case

Commentaar Max Kurstjens en Lisa Sundberg: 'Refoodee is een service waarbij vluchtelingen hun lokale gerechten bereiden en bezorgen. We werken samen met populaire thuisbezorgservices zoals Foodora. Op die manier bereiken we meteen een grote groep mensen. Voor ieder gerecht gaat er een bedrag naar vluchtelingenkampen in het buitenland. Met Refoodee krijgen vluchtelingen de kans om zich te introduceren aan de lokale bevolking en we helpen vluchtelingen in binnen en buitenland.'

 

Uitreiking
De details over de uitreiking van de Gouden Zaag 2016 worden online bekend gemaakt. Hou www.marketingtribune.nl dus in de gaten!

 

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken