[onderzoek] Black Friday bekender, maar bijna helft wil het boycotten

[onderzoek] Black Friday bekender, maar bijna helft wil het boycotten
  • Algemeen
  • 22 nov 2021 @ 11:27
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • OnderzoekMarketing

Black Friday is bekender dan ooit in Nederland. Markteffect peilde dat 94% van de Nederlanders bekend is met het fenomeen. Wel is 45% van de Nederlanders voor een boycot.

Hoewel de bekendheid dus een enorme groei doormaakt, geeft 62% van de consumenten aan er niet mee bezig te zijn, aldus het onderzoek van Markteffect. Ook het bewust uitstellen van aankopen, omdat Black Friday eraan komt is gedaald van 20% vorig jaar, naar 16% dit jaar.

De FNV heeft de politiek en werkgevers opgeroepen om dit jaar Black Friday in verband met het coronavirus over te slaan. Bijna de helft van de Nederlandse consumenten (45%) is het eens met de oproep van de FNV, aldus het onderzoek. Mede door de mindere bereidheid om de drukte op te zoeken, heeft 28% de voorkeur om de aankopen zowel online als fysiek te doen.

Black Friday, de dag na Thanksgiving, komt oorspronkelijk uit Amerika en staat symbool voor de start van het seizoen van de kerstinkopen. Er wordt dan ook met hoge kortingen geadverteerd om klanten te lokken. De maandag na Thanksgiving staat in Amerika bekend als Cyber Monday. Dit is een vervolg op Black Friday en luidt de start van de kerstverkoop bij online winkels in. Deze dag is een stuk minder bekend onder de Nederlandse consument, 44% van hen is er bekend mee, meldt Markteffect.

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken