[column] Gentleman in de reclame: Malcolm Parker Brady (1932- 2021)

[column] Gentleman in de reclame: Malcolm Parker Brady (1932- 2021)
  • Algemeen
  • 25 mrt 2021 @ 00:01
  • Link
  • Rupert Parker Brady
    Rupert Parker Brady

    directeur
    Retaildenkers
  • ReclamePersonalia

Gentleman in de reclame Malcolm Parker Brady is op 22 maart 2021 overleden. Hij verwierf eind twintigste eeuw met name bekendheid als directeur van het Genootschap voor Reclame (GVR).

Bij zijn afscheid in mei 1997 ontving hij van het GVR-bestuur het erelidmaatschap, om zich vervolgens nog jarenlang voor het collectief geheugen van de Nederlandse reclamewereld actief te blijven inzetten.

Malcolm (John Alfred) Parker Brady werd in zijn 45-jarige carrière gekenschetst als een ‘doener’, een ‘mensenmens’ en een ‘diplomaat’. Door collega’s, klanten en vrienden werd hij bij zijn pensionering in een speciale editie van NieuwsTribune, de voorganger van MarketingTribune, geprezen om zijn niet aflatende enthousiasme, unieke stijl, eigenzinnigheid, optimisme en energie. Een generalist die de creatieven bij reclamebureaus alle ruimte gaf, en tegelijkertijd nooit nee zei tegen veeleisende klanten. Fervent anti-computer, verruilde hij pas na zijn pensionering pen en papier voor een laptop om per email zijn grote netwerk van vrienden in het vak te blijven onderhouden.

Begin jaren vijftig van de 20ste eeuw rolde HBS’er Malcolm als gesjeesde student Scheikunde van TU Delft in het reclamewezen. Zijn vader werkte op de reclameafdeling van de KLM. Malcolm ging naar Londen om bij Crawfords het vak te leren, het internationale reclamebureau van Royal Dutch Airlines. Na twee jaar volgde zijn dienstplicht bij de Koninklijke Marine. Terug aan wal stapte hij aan boord van de Holland Amerika Lijn om zich in New York City bij reclamebureau Charles W. Hoyt Company verder in het vak te bekwamen. Hij keerde voor de liefde terug bij Crawfords in Londen en trouwde met een Engelse.

In 1957 vestigde hij zich weer in Nederland met een betrekking als AE bij het legendarische Reclame-Adviesbureau Smit’s. Hier werkte Malcolm voor klanten als KLM, Kerko shirts en Edet. In 1974 stapte de account director over naar concurrent Y&R Van Staal & Koster, dat bekend stond om de directe aanpak en aandacht voor vormgeving en typografie en marketingtechnieken uit de VS. Hier gaf hij leiding aan het accountteam van de Bijenkorf, en bediende klanten als Viva, het Internationaal Wol Secretariaat, Koninklijke NedLloyd en Vredestein.

In 1985 werd Malcolm benoemd tot algemeen directeur van het GVR. Malcolm gebruikte zijn ervaring als regelaar en netwerker om de reclamevereniging met destijds 900 leden te revitaliseren. Onder zijn leiding werd er veel professioneler met secties en commissies omgegaan. Hij organiseerde congressen waar het draaide om toekomstscenario’s. Ook kwam er een nieuwe missie met als doel de GVR als kennisinstituut een inspiratiebron te laten zijn voor alle mensen werkzaam in de marketingcommunicatiebranche. Als geboren netwerker lobbyde hij met succes in voor de instelling van de GVR-leerstoel Commerciële Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, met wijlen Giep Franzen als boegbeeld. Als bestuurslid van Stichting Het Nederlands Reclamemuseum lukte het hem echter niet om het Reclamemuseum in de Amsterdamse Waag te vestigen.

Hij kreeg het vervolgens wel voor elkaar dat ruim vijftien meter historisch reclamearchief uit de periode 1927 tot en met 1990 een veilig onderkomen kreeg bij het Instituut voor Sociale Geschiedenis.

Na 45 jaar ging de bestuurder in mei 1997 op 65-jarige leeftijd met pensioen. Malcolm nam echter geen afscheid van het reclamevak. Hij bleef tot 2010 lid van het GVR Slagzinnenregister. Daarnaast stortte hij zich op de organisatie van de eerste publiekstentoonstelling over reclame. ‘Reclamehelden’ opende begin januari 2000 in de Beurs van Berlage in Amsterdam en was een groot succes. Samen met andere reclame-iconen kreeg hij het voor elkaar dat de nationale reclamecollectie vanaf 2005 digitaal werd ontsloten via erfgoedinstelling het ReclameArsenaal. Hij was niet alleen een reclamedier in hart en nieren, maar ook een sociaal betrokken mens. Malcolm doneerde aan vele goede doelen en was jarenlang secretaris van stichting Vrienden MS Research.

Vanaf het begin was Malcolm 20 jaar lang een trouwe bezoeker van de maandelijkse bijeenkomsten van het 'Niks Genootschap', waar alle pensionado’s uit de reclame elkaar ontmoeten. Na de dood van zijn vrouw verhuisde hij in november 2018 met zijn onafscheidelijke Saab naar de bossen van Hengelo... de plek waar hij in 1932 ter wereld was gekomen.

Een digitale condoleance of herinnering kan worden geplaatst op: www.memori.nl/malcolm-parker-brady

Rupert Parker Brady


Speciale cover namens de vakpers bij vertrek uit GVR voor Malcolm Parker Brady.
Foto boven: Malcolm in juli 2020

Rupert Parker Brady

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken