Floris Brandwacht (Apenkooi Events): ‘Festival is enige fysieke contactmoment met doelgroep’

Floris Brandwacht (Apenkooi Events): ‘Festival is enige fysieke contactmoment met doelgroep’
  • B2b
  • 12 mei 2020 @ 12:01
  • 20811 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EntertainmentEvenement

Floris Brandwacht is marketing manager bij Apenkooi Events. We spreken hem over gecancelde festivals, gevolgen voor sponsoren en de toekomst van de eventbranche.

Brandwacht (31) startte zijn carrière als marketeer bij Mediacom, daarna Accenture en sinds oktober vorig jaar werkt hij als marketing manager voor Apenkooi Events, bekend van dance-festivals als Pleinvrees, Amsterdam Open Air, Strafwerk en By the Creek. Brandwacht is hierbij verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van met name Pleinvrees. 'Zelden zo'n turbulente start van een baan gehad. Eerst 'even' Amsterdam Dance Event uitverkopen in m'n eerste paar weken, daarna 8 shows draaien en nu het overweldigende effect van de coronacrisis. Een interessante kennismaking met de eventindustrie, to say the least’, aldus Brandwacht.

Wat vind je ervan dat grote evenementen pas weer mogen als er een vaccin tegen corona is?

Gezondheid staat wat mij betreft boven alles, maar een leuk besluit is het natuurlijk niet. Ik zit elke persconferentie aandachtig te luisteren naar wat Mark Rutte te vertellen heeft. Vorige week, toen het spoorboekje met exit-strategieën werd gepresenteerd, was ik nog enigszins hoopvol. Terrassen weer open, events weer mogelijk voor kleine groepen en dat wordt dan langzaam opgeschaald. Maar een dag na dat verhaal ontving ik een push-notificatie van de NOS met een veel minder toekomstperspectief voor onze sector. Het kan jaren duren voor er een vaccin is dat daadwerkelijk getest is en aan de eisen voldoet. Het is dus even slikken, hoewel ik op de een of andere manier toch vertrouwen heb dat we hier als industrie iets op kunnen verzinnen.

Wat betekent dit besluit voor de samenwerking tussen evenementen en grote sponsoren?

Inderdaad hebben ook onze partners hier last van. Sponsorbudgetten worden bevroren, activaties uitgesteld, eigenlijk gaat iedereen in de afwachtmodus. Bij Apenkooi houden we samen met ons merkactivatiebureau Playground elkaar op de hoogte van initiatieven waar kansen liggen voor merken om toch aanwezig te zijn, om mensen te bereiken en een klein beetje positiviteit de wereld in te brengen.

Wat zijn de gevolgen voor ons grootste exportproduct: de DJ?

Topdj's die normaliter internationaal opereren, zijn nu meer aangewezen op gigs in ons kleine kikkerlandje. Aan de andere kant is dit het moment voor lokaal talent om te laten zien wat ze kunnen. Bij Pleinvrees zien we dat zelf ook: ondanks de huidige situatie zijn we druk bezig met de nabije toekomst zodat we straks meteen weer los kunnen gaan - en met een bredere blik op lokaal talent. Misschien is die ene Nederlandse DJ die normaal gesproken een openingsslot zou hebben nu ineens de headliner. Kortom, een lastige tijd voor artiesten, maar ook een mooie kans om hun carrière een kickstart te geven.

Hoe gaat het nu met Apenkooi Events?

Het is niet de eerste keer dat wij een event hebben moeten cancelen. Vorig jaar juni moest Pleinvrees Festival worden afgelast vanwege een zware storm die over Amsterdam raasde. De impact is enorm. Niet alleen op financieel vlak, maar ook op de relatie met onze bezoekers. Voor onze doelgroep is het bewuste festival namelijk het enige fysieke contactmoment met ons merk. Gelukkig waren we toen en zijn we nu verzekerd voor dit soort drama's, maar de verzekering dekt natuurlijk niet alles. Voor een partner die wij moeten betalen kan deze crisis een kwestie zijn van blijven bestaan of failliet gaan. Steun vanuit de overheid is dus belangrijk, maar ook een positief kritische blik op dat spoorboekje voor evenementen.

Hoe zie je de toekomst van de eventbranche?

De 'knaldrang' bij festivalliefhebbers zal nu ongeveer tot het kookpunt zijn gestegen en dus kunnen die eerste events straks een ongekend succes worden. Maar er zullen ook mensen zijn die zich heel bewust zijn van de risico's en binnen blijven. Misschien gaan ze alleen naar hun favoriete festival en laten ze de rest liggen. We moeten nu gaan uitvogelen wat kan, mag en werkt - dat zal ongetwijfeld wennen worden.

Lees ook: Eventbranche over corona: 'Festival dat verbinding biedt, blijft overeind'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken